شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

موشک‌های ایران ناقض برجام نیستند

يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 465266
نشنال اینترست در مطلبی نوشت که موشک‌های ایران ارتباطی با برنامه هسته‌ای نداشته و نقض مفاد توافقنامه هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به شمار نمی‌رود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پل پیلار تحلیلگر آمریکایی موسسه بروکینگز در مطلبی در نشنال اینترست نوشت: موشک‌های ایران، آمریکا را تهدید نمی‌کند و تنها یک عامل بازدارنده در برابر همسایگان است.

وی در ادامه افزود: آمریکا تهدید کرده است که به خاطر برنامه موشکی، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند، این مساله تهدیدی برای توافق هسته‌ای ایران خواهد بود.

پیلار نوشته است: موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی برای منافع آمریکا نیست، البته تا زمانی که ایران مواد لازم برای ساخت تسلیحات اتمی را در اختیار نداشته باشد که بتواند این تسلیحات را روی این موشک‌ها قرار دهد.

وی افزود: توسعه موشکی ایران مربوط به جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ میلادی است که شهرهای دو کشور هدف موشک‌های بالستیک قرار می‌گرفت. عربستان سعودی یکی از مهمترین اشاعه دهندگان فناوری موشکی در خاورمیانه به شمار می‌رود. امروز، رهبران ایران به خاورمیانه و به خصوص رقبای منطقه‌ای خود از جمله عربستان سعودی نگاه می‌کنند و به دنبال دستیابی به نیروی موشکی پایدار و باثباتی هستند.

در چند روز گذشته بحث‌ها در آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل آزمایشات موشکی بالا گرفته است.

کنگره در برنامه‌ای خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران شده است ولی مقام‌های ارشد آمریکایی به نمایندگان گفته‌اند که تحریم‌ها به خاطر "شکل گیری کار دیپلماتیک" بین کاخ سفید و دولت ایران، به تاخیر افتاده است.

دولت اوباما روز چهارشنبه به کنگره اطلاع داد که تحریم‌های جدیدی را علیه ده‌ها شرکت و شخص به خاطر نقش داشتن در برنامه موشک بالستیک ایران اعمال خواهد کرد ولی همان روز اعلام کرد که در شرایط کنونی اعمال تحریم‌ها را به تاخیر انداخته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *