دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

کارت هوشمند ملی در انتظار اعتبار

دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب: 464188
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، بر ضرورت تامین اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه هوشمندسازی کارت های ملی تاکید کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، عباس قائیدرحمت در تشریح جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس و سازمان ثبت احوال کشور گفت: در این بازدید موضوعاتی در خصوص تامین اعتبارات برای پروژه هوشمندسازی کارت ملی و ثبت آمار ازدواج،‌ طلاق و تولد مطرح شد.

نماینده مردم درود و ازنا درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله اقدامات مهم سازمان ثبت احوال تلاش برای صادرکردن کارت هوشمند برای شهروندان و الکترونیک کردن مشخصات وهویت آنها است که قرار است این کار در طی سه سال انجام شود؛ البته این مهم برای جلوگیری از تخلفات و سوء استفاده می تواند بسیار مهم و راهگشا باشد.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال در خصوص میزان صدور کارت هوشمند در کشور،‌ یادآور شد: طبق آمارهای اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور در حال حاضر میزان صدور کارت هوشمند ۴ میلیون و ۷۹۲ هزار مورد بوده که مسئولان این سازمان درتلاشند تا پایان سال جاری این آمار را به ۷ میلیون مورد افزایش دهند؛‌ البته در سال بعد قرار بر این است این آمار به ۲۰ میلیون و در سال ۹۶این پروژه به طور کامل به اتمام برسد.

قائیدرحمت ادامه داد: سازمان ثبت احوال در تلاش است برای همه آحاد کشور کارت هوشمند صادر کند که برای انتخابات های پیش رو از این امکانات و تکنولوژی روز به درستی استفاده شود.

وی با اشاره به اقدامات مثبت سازمان ثبت احوال برای انتخابات پیش رو،‌ تصریح کرد: سازمان ثبت احوال برای انتخابات پیش‌رو درتلاش است که به صورت آنلاین و آفلاین اطلاعات را در اختیار حوزه های انتخابیه قرار دهد که انتخابات با نهایت دقت و ضریب اطمینان بیشتر انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به جمیعت فعلی کشور، گفت: جمیعت کشور در حال حاضر ۷۹ میلیون و ۴۹۰ هزار نفر است که با نرخ جمعیت ۱.۴ درصد در نه ماهه اول امسال مواجه بوده ایم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وضعیت نرخ جمعیت در استان های کشور،‌ یادآور شد: استان های سیستان و بلوچستان، یزد و هرمزگان بیشترین نرخ جمعیت و همچنین استان های گیلان، مازندران و مرکزی کمترین نرخ جمعیت را در کشور دارند.

وی ادامه داد: البته بیشترین ثبت ولادت به استان هایی که بیشترین نرخ جمعیت را دارند و کمترین ثبت ولادت مربوط به استان هایی است که کمترین نرخ جمعیت را دارا هستند مربوط است که البته داده های آماری و اطلاعات موثق ثبت شده از میزان تولد، طلاق و ازدواج در کشور می تواند در برنامه ریزی برای مسئولان خصوصا در کمیسیون اجتماعی مجلس و در برخورد با ناهنجاری های اجتماعی بسیار کمک کننده باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با اشاره به آمار ازدواج در کشور گفت: طبق اعلام مسئولان سازمان ثبت احوال امسال ثبت ۵۲۰ هزار و ۲۴۰ مورد ازدواج در کشور داشتیم که متاسفانه ۳.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشتیم که این کاهش زنگ خطری جدی برای کشور است.

قائید رحمت ادامه داد: به گفته مسئولان سازمان ثبت احوال بیشترین ثبت ازدواج در استان های اردبیل، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی داشتیم و کمترین ثبت ازدواج نیز متعلق به استان‌های البرز، تهران و سمنان بوده است.

وی با اشاره به آمار طلاق در ۹ ماهه امسال در کشور، گفت: ۱۲۲ هزار و ۳۴۰ مورد در نه ماهه گذشته طلاق در کشور به ثبت رسیده که بالاترین ثبت طلاق متعلق به استان های گیلان، خراسان رضوی و کرمانشاه و کمترین نیز مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، یزد و ایلام بوده است؛‌ میزان سن ازدواج آقایان ۳۵ سال و خانم ها ۳۰ سال و پنج ماه بوده است.

قایئدرحمت بر ضرورت سهولت در انجام مشاوره های قبل، حین و بعد از ازدواج تاکید کرد و افزود: ۴۷.۳ درصد از طلاق های کشور مربوط به ۵ سال اول زندگی زوجین بوده و ۱۳.۲درصد نیز مربوط به کمتر از یکسال اول زندگی مشترک است؛ یعنی نزدیک به ۵۰ درصد طلاق ها در ۵ ساله اول زندگی اتفاق می افتد که زنگ خطر جدی برای کیان خانواده است.

وی افزود: در راستای کاهش طلاق ها در کشور لازم است مشاوره های قبل،‌ بعد وحین ازدواج تسهیل یابد تا ازدواج ها بر اساس مشاوره ها انجام شود درغیر اینصورت طلاق ها آسیب های جدی به خانواده ها وارد می کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با انتقاد از افزایش فروپاشی خانواده ها درکشور، تصریح کرد: با توجه به افزایش فروپاشی خانواده ها در کشور لازم است مسئولان با اتخاذ تدابیر ویژه و برنامه ریزی دقیق مشکلات موجود در خانواده ها را مرتفع و مدیریت کنند تا از فروپاشی خانواده جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی زیر ۱۸ سال سن دارند، افزود: البته بحث شبکه‌های اجتماعی برای جوانان کشورها هم می تواند فرصت هم تهدید کننده باشد ولی به خاطر اینکه در این شبکه ها افراد با هویت های جعلی و از اسامی مستعار استفاده می کنند می تواند برای جوانان بسیار خطرناک باشد لذا بهتر است در این صورت تمهیدات لازم اتخاذ شود.

نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:‌ البته سازمان ثبت احوال کشور نسبت به دوره قبل انتخابات توانسته دسترسی به اطلاعات دقیق را چند درصد افزایش دهد و پیش بینی می شود که در انتخابات پیش رو بین ۹۷ الی تا ۹۸ درصد اطلاعات قابل دسترس باشد و درحال حاضر هم در تلاشند که افرادی که می خواهند درانتخابات شرکت کنند احراز هویت شوند و در این خصوص تخلفی صورت نگیرد و آراء به صورت دقیق به حوزه انتخابیه اعلام شود .

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: به هر صورت تسلط در سازمان ثبت احوال در خصوص احراز هویت افراد به درستی مشهود است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *