جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

آب صنعت یا کشاورزی، کدام مهمتر است؟

چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 463098
‌فرماندار زرندیه تامین آب برای صنایع و شهرک‌های صنعتی را به مراتب با اهمیت‌تر از تامین آب در حوزه کشاورزی دانست.
آب صنعت یا کشاورزی، کدام مهمتر است؟
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محمد کردی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد از منابع آبی در حوزه کشاورزی و تنها چهار درصد از آن در صنعت استفاده می‌شود، افزود: حجم بالای مصرف آب در حوزه کشاورزی و کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا، در شرایط خشکسالی قطعا نیاز آب صنایع را با مشکل مواجه می کند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما تامین آب صنایع جدید در شهرستان است و برای نیاز آب در حوزه کشاورزی به دنبال اجرای شیوه‌های نوین آبیاری هستیم، اظهار کرد: مجموعه شهرستان از حضور سرمایه‌گذارانی که درصدد ایجاد صنایع جدید در این شهرستان هستند، استقبال کرده و از لحاظ تامین زیرساخت‌ها نظیر آب مشکلی وجود ندارد.

فرماندار زرندیه با اشاره به مصرف دوگانه صنایع از آب اختصاص یافته به واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی این شهرستان گفت: براساس دستورالعمل‌های ابلاغی به صنایع، هر واحد صنعتی و تولیدی مجهز به تصفیه‌خانه فاضلاب بوده و پسآب خروجی آن به چرخه تولید برمی‌گردد.

وی افزود: پسآب خروجی صنایع در واحدهای تولیدی پیش تصفیه‌شده و پس از آنکه ضایعات گوناگون آن گرفته می‌شود به تصفیه‌خانه مرکزی در شهرک‌های صنعتی هدایت می‌شود.

با انجام عمل تصفیه نهایی به صنایع بزرگی مثل صنایع فلزی که مصرف آب بالاتری دارند، برمی‌گردد.

کردی با اشاره به راه‌اندازی تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی زرندیه اظهار کرد: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی زاویه آماده بهره‌برداری است و با برطرف شدن ایرادات فنی و مهندسی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی مامونیه در دهه فجر امسال بهره‌برداری خواهد شد.

فرماندار زرندیه در ادامه با اشاره به مصرف عمده آب در حوزه کشاورزی نیز اظهار کرد: کشت محصولات کشاورزی باید متناسب با میزان منابع آبی موجود در آن منطقه بوده و از تولید محصولات با نیاز آبی بالا که تاثیری آنچنانی در توسعه اقتصادی در حوزه کشاورزی ندارد، پرهیز کرد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بالغ بر هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان نقشه‌برداری و آماده اجرای روش‌های آبیاری نوین شده است، افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی با پرداخت تسهیلات اعتباری به منظور تشویق کشاورزان، اجرای شیوه‌های نوین آبیاری جایگزین روش‌های سنتی و غرقابی با نظارت جهادکشاورزی در حال انجام است.

وی پایین آوردن مصرف آب با ارتقاء بهره‌وری و استفاده از روش‌های نوین آبیاری را گامی در جهت مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی و تزریق آن به حوزه صنعت و شرب دانست.

فرماندار زرندیه افزود: استفاده از روش‌های نوین آبیاری علاوه بر مدیریت مصرف آب عاملی برای جلوگیری از آسیب رساندن به بخش کشاورزی و تولیدات این حوزه نیز خواهد بود و در تولید ناخالص ملی و توسعه پایدار موثر است

وی تصریح کرد: از آنجا‌یی که که شهرستان زرندیه به نسبت استانی از سطح سفره‌های زیرزمینی پایین‌تری برخوردار است، لذا این شهرستان در شرایط خشکسالی به عنوان نقطه پایلوت استانی به منظور نصب کنتورهای حجمی و هوشمند برای مدیریت مصرف آب و تامین آن براساس برنامه‌ریزی مدون و سهمیه‌ای قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *