دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

خبر خوش بیمه سلامت برای بیمارستانها

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 462207
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت : سیاست های بالینی مداخله ای که بیمه ها باید از آن حمایت کنند، روشن نیست و نگاه بیمه ها باید در زمینه تجویز منطقی مصرف دارو ، دیده بانی باشد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در نشست هم اندیشی در خصوص بررسی الگوی تجویز و مصرف داروها در ایران که امروز (شنبه) برگزار شد با اشاره به اینکه بیمه ها متاسفانه در ارتباط با رسالت خود درست عمل نکرده اند، اظهار داشت: بیمه ها باید با عقلانیت ، خردمندی ، کوشش و هماهنگی بین بخشی ، بیمه شدگان را توانمند سازی کنند که مصرف دارو را به صورت منطقی دنبال کنند.

وی تصریح کرد : باید به بیمه شدگان آموزش و آگاهی دهیم که به سمت قضاوت منطقی پیش بروند و بدانند با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه سلامت و یا سایر بیمه ها ، از چه خدماتی برخوردار می شوند.

کبیر ادامه داد: بحث الگوی تجویز و مصرف داروها در ایران ، یکی از مشکلاتی است که در نظام سلامت وجود دارد و قطعا ایجاد راهکارهای مناسب ، سازمان های مربوطه برای پیشبرد این اهداف باید از حالت جزیره ای خارج شده و به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت : سیاست های بالینی مداخله ای که بیمه ها باید از آن حمایت کنند، روشن نیست و نگاه بیمه ها باید در زمینه تجویز منطقی مصرف دارو ، دیده بانی باشد.

کبیر با اشاره به اینکه هنوز فرآیند شفاف سازی برای انجمن های علمی وجود ندارد، افزود: هرگاه در بحث برنامه ریزی جلو رفتیم صاحبان فرآیند را فراموش کردیم و این در حالی است که شفاف سازی برای انجمن های علمی وجود ندارد و دانشی که باید به روز و به اعضا منتقل شود ، صورت نگرفته است.

وی با اشاره به نکاتی در جهت بهبود شرایط مصرف دارو تاکید کرد : مسئولان سازمان بیمه سلامت معتقدند که بیمه شدگان باید توانمند سازی شوند و از حقوقی که این سازمان برایشان در زمینه پوشش خدمات ، در نظر گرفته است ، مطلع شوند.

کبیر بیان کرد: بحث قیمت دارو ها نیز به مصرف غیر منطقی دامن زده که امیدواریم برگزاری این جلسات منجر به ایجاد چارچوبی برای هم اندیشی و هم گرایی شود.

*پرداخت مطالبات بیمارستان ها در دستور کار قرار گرفت

محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در حاشیه نشست هم اندیشی در خصوص بررسی الگوی تجویز و مصرف داروها در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گفت : مطالبات مراکز درمانی و داروخانه ها طرف قرارداد با این سازمان تا پایان اردیبهشت ماه پرداخت شد ، در بخش پزشک خانواده تا آبان ماه و در بیمه همگانی پرداخت ها عقب تر بوده و تا اواسط اردیبهشت ماه پرداخت شده است.

وی ادامه داد : مطالبات در بخش صندوق ها به ویژه صندوق روستاییان متفاوت و منطقی تر بوده است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه براساس منابع تخصیص یافته توانسته ایم این مطالبات را پرداخت کنیم، تاکید کرد : با در اختیار قرار گرفتن منابع لازم ، تلاش خواهیم کرد تا بقیه مطالبات انجام شود.

کبیر در خصوص راهکارهای بهبود مصرف دارو و تجویز آن افزود : بیمه ها به تنهایی نمی توانند در بهبود این امر نقش داشته باشند و مصرف تجویز دارو یک کار چند بخشی است.

وی گفت: بخشی از اجرای درست آن به سیاست های وزارت بهداشت و بخشی دیگر به آگاهی مردم ، بیمه ها و ارائه دهندگان خدمت بر می گردد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه مصرف دارو با تجویز پزشک ، محدودیت در این زمینه نیست،بیان کرد: مهم‌ترین مسئله خود مردم هستند که باید توجه داشته باشند اگر قانون شود که مصرف دارو با تجویز پزشک صورت گیرد به معنای محدودیتشان نبوده و هدف از آن ، هدایت مردم به سمت استفاده درست از دارو است.

کبیر با بیان اینکه حوزه غذا و دارو باید به بهبود کیفیت در واحدهای تولیدی اهتمام جدی داشته باشد ،تصریح کرد : توجه به اثر بخشی و کارایی داروها ، قیمت گذاری و اصل دسترسی مردم به این خدمات نیز باید به طور جدی دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف دارو صرفا کم مصرف کردن نیست ، بلکه درست مصرف کردن است ،افزود: نیاز است با توانمندسازی مردم ، آن‌ها را به سمتی هدایت کنیم که از خدماتی استفاده کنند که تحت پوشش قرار می گیرند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد : در حال حاضر استعلام احراز صلاحیت بیمه شده را در دستور کار قرار داده ایم و اقدامات اجرای آن آغاز شده است.

کبیر در خصوص چگونگی نسخه های الکترونیکی و حمایت در این زمینه از سوی بیمه ها گفت : در بحث حمایت از اجرای نسخه های الکترونیکی قطعا با به دست آوردن اطلاعات کافی و درست ، حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *