جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۶
نگاهی به سیر نزولی پرونده اقتصادی دولت روحانی؛

کاهش تولید، زیان بزرگ و بدهی‌های سنگین، دستاورد شرکت‌های فلزی در دولت روحانی+جدول

چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 461654
داستان افشای عملکرد ضعیف شرکتهای مختلف بورسی هم مانند زخمی است که مدام بخش جدیدی از ان سرباز می کند. بعد از آشکار شدن عملکرد ضعیف خودروسازان، شرکتهای سیمانی و پتروشیمی ها این بار نوبت فلزات اساسی است که این دومینو حضور پیدا کند.
کاهش تولید، زیان بزرگ و بدهی‌های سنگین، دستاورد شرکت‌های فلزی در دولت روحانی+جدول
گروه اقتصاد "جهان نيوز" ـ  ناکامی های بورس در دولت حسن روحانی همچنان تداوم دارد و هر روز شاهد آشکار شدن بخش جدیدی از آن هستیم. بازار سرمایه در حالی دو سال اخیر سخت ترین روزهای خود در دهه های اخیر تجربه می کند که محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با وجود گذشت حدود یک سال از فعالیت خود تصمیم گرفته تا همچنان سکوت کرده و اظهار نظری نکند.

فطانت فرد سال گذشته با این امید به سازمان بورس آمد که بتواند اوضاع را بهبود بخشد و عملکرد بهتری نسبت به علی صالح آبادی از خود ارائه دهد، اما شواهد و قرائن حاکی از این است که اوضاع نه تنها از زمان رئیس سابق سازمان بورس بهتر نشده، بلکه بورس در وضعیت بحرانی تر هم قرار گرفته است.

داستان افشای عملکرد ضعیف شرکتهای مختلف بورسی هم مانند زخمی است که مدام بخش جدیدی از ان سرباز می کند. بعد از آشکار شدن عملکرد ضعیف خودروسازان، شرکتهای سیمانی و پتروشیمی ها این بار نوبت فلزات اساسی است که این دومینو حضور پیدا کند.

این فلزات و صنایع وابسته به آنها در حالی روزهای بسیار تیره و تاری می گذرانند که کشور ما معادن بسیار غنی را در این زمینه دارد. اما به نظر می رسد تنها داشتن منابع غنی کافی نیست و دولتمردان برای بهره برداری بهتر از منابع باید به جای خام فروشی آنها در فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای آنها کنند. یکی از بخشهای مهم ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی به خصوص فلزات اساسی حمایت از صنایع وابسته به آنهاست.

کارنامه دولت تدبیر و امید در دو سال اخیر نشان می دهد که صنایعی از این دست طی دو سال اخیر نه تنها مورد حمایت دستگاه اجرایی قرار نگرفته اند، بلکه با خام فروشی در معرض خطرات بسیار جدی هم واقع شده اند.

بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از معادن فلزات اساسی و صنایع وابسته به آنها در ۸۵۰ روز اخیر از اهداف تعیین شده برایشان به دور مانده اند و طرحهای نیمه تمام زیادی در این بخش وجود دارد، که دولت برای اجرای آنها منتظر اجرای برجام و سرمایه گذاری شرکتهای خارجی است.

اما بررسی وضعیت صنایع مربوط به فلزات اساسی در بورس، حاوی نکات تامل برانگیزی است که می تواند عمق فاجعه را به خوبی نشان دهد.

 

آمار وضعیت شرکتهای وابسته به فلزات اساسی در بورس نشان می دهد که ۷۷ درصد از شرکتهای این گروه نسبت به سال ۹۳ با کاهش فروش مواجه شده اند.

همچنین با یک بررسی ساده می توان دریافت که فقط ۳ شرکت (۱۴درصد) از شرکتهای این گروه نسبت به سال ۹۳ افزایش سود خالص داشته اند و ۸۶ درصد از آنها یا زیان شناسایی کرده اند یا با کاهش سود خالص مواجه شده اند. همچنین تنها ۶ شرکت افزایش تولید داشته اند و بیش از ۶۸ درصد شرکتها با کاهش تولید روبرو بوده اند.

اما به نظر می رسد وضعیت این شرکتها در بازار سرمایه تا پایان سال هم بهتر نخواهد شد، زیرا در این گروه ۵۰ درصد شرکتها با اعلام تعدیل منفی، پیش بینی سود سالیانه خود را با توجه به عملکرد ۶ ماهه کاهش داده اند و هیچگونه تعدیل مثبتی نیز در سایر شرکتهای گروه اعلام نشده است. برخی از شرکتهای این گروه علیرغم کاهش سود یا تغییر پیش بینی سالیانه از سود به زیان، پوشش مناسبی نداشته اند و همین امر بیانگر کاهش بیشتر سود و افزایش زیان در شرکتهای مذکور تا پایان سال می باشد.

با این وجود باید گفت با وجود ایجاد فضای انتظار برای اجرای برجام در جامعه یک صنعت دیگر هم در آستانه ورشکستگی و ضرر و زیان اقتصادی قرار دارد. اما با این وجود باز هم مردان اقتصادی دولت روحانی به ویژه محمد فطانت فرد رئیس همیشه ساکت سازمان بورس و ارواق بهادار تصمیم گرفته اند که سکوت کنند.

باید دید بالاخره کدامیک از مردان اقتصادی دولت تدبیر و امید در خصوص اوضاع آشفته بازار سرمایه و صنایع حاضر در آن لب به سخن می گشاید و دلایل آن را به طور شفاف بیان می کند؟ آیا مشکل رکود در صنایع و بازار سرمایه تنها برجام است و بعد از اجرای برجام باید شاهد این تیره روزی ها باشیم؟ زمان قطعا همه چیز را به خوبی آشکار خواهد کرد.
منبع:نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یه روزی تولید فولادمون بیداد میکرد حالا به واسطه دلاوری های کاسبان رفع تحریم شدیم واردکننده فولاد
Iran, Islamic Republic of
خوبست گزارشی از تغییرات جهانی قیمت فلزات را هم منتشر کنید. هر تن سنگ معدن آهن که دو سال پیش 130 دلار فروخته میشد امروز کمتر از 40 دلار قیمت دارد.
Iran, Islamic Republic of
اگه رکود نبود الان چه جوانهایی ک به خاطر بیکاری به فساد کشیده نشده بودند...
United States
کاهش قیمت های جهانی در نتیجه کاهش تقاضا عامل اصلی بوده
قیمت جهانی آهن، سرب و روی و مس افت شدیدی داشته است
Iran, Islamic Republic of
نفت 110 دلار مدت 8 سال به باد رفت پیامدش بیش از این نخواهد بود