چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱۰
۲۰
آمریکایی‌ها به چه اندیشیده‌اند؟

پشت پرده معامله بر سر آبروی برنامه هسته‌ای ایران

پذیرش برجام نظامی، کلید نفوذ در سیاست داخلی
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 460907
پیش از این کارشناسان بسیاری در نقد برجام توضیح داده بودند که قرار است ایران برای تمدید تعلیق تحریم‌ها، دور جدیدی از همکاری با آژانس را در چارچوب «ابعاد احتمالی نظامی» (پی‌ام‌دی) آغاز کند. موضوعی که در گفت‌وگوهای پیش از تایید برجام، در کمیسیون ویژه مجلس و مناظرات تلویزیونی با مقاومت و نفی شدید نمایندگان دولت مواجه شد اما اکنون مشخص شده پشت پرده، معامله‌ای بر سر آبروی برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است.
پشت پرده معامله بر سر آبروی برنامه هسته‌ای ایران
گروه سیاست جهان نيوز ـ در حالی که پس از انتشار ارزیابی نهایی آژانس انرژی اتمی، رسانه‌های غربی حامی توافق همچون هافینگتون پست، بلومبرگ و سی‌ان‌ان در تحلیل خود تاکید کردند: «ایران و غرب توافق کردند بر سر پی‌ام‌دی توافق نکنند!» اما نوعی جریان‌سازی رسانه‌ای محسوس برای پذیرش موضوع مهم و حیثیتی «مجرمیت ایران» و «صحت ادعاهای غرب» در طول بحران‌سازی هسته‌ای ۱۲ سال اخیر در داخل کشورمان قابل مشاهده است.

پیش از این کارشناسان بسیاری در نقد برجام توضیح داده بودند که قرار است ایران برای تمدید تعلیق تحریم‌ها، دور جدیدی از همکاری با آژانس را در چارچوب «ابعاد احتمالی نظامی» (پی‌ام‌دی) آغاز کند. موضوعی که در گفت‌وگوهای پیش از تایید برجام، در کمیسیون ویژه مجلس و مناظرات تلویزیونی با مقاومت و نفی شدید نمایندگان دولت مواجه شد اما اکنون مشخص شده پشت پرده، معامله‌ای بر سر آبروی برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

اما آیا پذیرش قرار مجرمیت فقط یک موضوع حیثیتی است و با پذیرش آن «تحریم‌ها» تعلیق می‌شود و به قول برخی بزکچیان آمریکا، ایران برات آزادی از مشکلات گذشته را به‌دست می‌آورد؟

پذیرش جرم در دادگاه بین‌المللی و مقابل دادستانی که دستش از مستندات قابل قبول برای ارائه به دادگاه و اثبات مجرمیت پس از بیش از ۱۲ سال تلاش، خالی است، به معنای اقدام متهم ضد «منافع خود» و نتیجه قطعی آن صدور قرار مجرمیت و مجازات است، علاوه بر اینکه قاضی و ناظران نیز با فرد سابقه‌دار و محکوم به مجازات، دیگر هرگز مانند فردی عادی که پایش به دادگاه باز شده، اما بی‌گناهی‌اش به اثبات رسیده، برخورد نخواهند کرد و اصل برائت درباره پرونده وی خدشه‌دار می‌شود.

با این حساب می‌توان به سادگی دریافت ایران دیگر هرگز به یک «عضو عادی آژانس» با حقوق هسته‌ای برابر تبدیل نمی‌شود، چراکه به گفته آژانس انرژی اتمی «ایران تا قبل از سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) درگیر یک سلسله فعالیت‌های مرتبط با طراحی یک سلاح هسته‌ای اورانیومی بوده و این فعالیت‌ها قبل از سال ۲۰۰۳ جنبه ساختارمند (دارای سازمان کار) داشته است». در این گزارش حتی اعلام نمی‌شود که ابعاد احتمالی نظامی بعد از سال ۲۰۰۹ متوقف شده بلکه می‌گوید اطلاعات معتبری درباره تداوم آن وجود ندارد!

پس به زبان ساده، سایه تحریم‌های اقتصادی بدون مبنا و مستندات حقوقی تا ابد روی سر مملکت باقی می‌ماند و هر «تصمیم داخلی» که مورد پسند غرب نباشد می‌تواند به بهانه‌سازی مجدد و تحریک مضاعف ضد ایران بینجامد. یعنی «استقلال داخلی» ایران به معنای اعم کلمه در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ، زیر تیغ بهانه‌های هسته‌ای خدشه‌دار می‌شود. کمی دقیق‌تر شویم...

در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ مستنداتی مبنی بر تاکید یکی از مذاکره‌کنندگان بر نقش موثر «توافق هسته‌ای» بر انتخابات و حوادث مرتبط با سیاست داخلی ایران منتشر شد. موضوعی که با واکنش تند مردم و رسانه‌ها مواجه شد و در صدا‌وسیما این نوع «بهره‌برداری حزبی و گروهی» از مذاکرات بشدت مورد نقد قرار گرفت.

قرار مجرمیت صادر شده در گزارش آژانس پیرامون برهه‌ای از تاریخ ایران است که غربگرایان در ایران بر سر کار نبودند و تاکید بر استقلال سیاسی و اقتصادی از غرب و برنامه‌ریزی برای پیشرفت درونزا، منجر به بهانه‌سازی آمریکا و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان و وضع تحریم‌های اقتصادی شد. به نحوی که رهبر حکیم انقلاب ۹ شهریور ۹۱ در اجلاس عدم‌ تعهد گفتند: «بهانه‌ دروغین آنان، بیم از تولید سلاح هسته‌اى است. درباره جمهورى اسلامى ایران، آنان خود می‌دانند که دروغ می‌گویند اما سیاست‌ورزى، آنگاه که کمترین اثرى از معنویت در آن نباشد، دروغ را هم مجاز می‌شمرد. آیا آن که در قرن ۲۱ زبان به تهدید اتمى می‌گشاید و شرم نمی‌کند، از دروغگویى پرهیز و شرم خواهد کرد؟! من تأکید می‌کنم که جمهورى اسلامى هرگز در پى تسلیحات هسته‌اى نیست و نیز هرگز از حق ملت خود در استفاده‌ صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى چشم‌پوشى نخواهد کرد. شعار ما «انرژى هسته‌اى براى همه و سلاح هسته‌اى براى هیچکس» است».

با این احتساب می‌توان به این گمانه تلخ اندیشید که دولت یازدهم برای پاک کردن صورت مساله در مذاکرات و نتیجه‌گیری سریع، تاریخ برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را قربانی کرده و احتمالا به بهره‌برداری انتخاباتی و ضربه به رقبای حامی استقلال ملی نیز فکر کرده است.

اما آمریکایی‌ها به چه اندیشیده‌اند؟ دور از ذهن نیست که با توجه به اعتراف غرب به بی‌اثری تحریم‌ها و حتی فربه شدن زیرساخت‌های ملی در دوره تحریم‌های اقتصادی به اصطلاح خوارکننده و فلج‌کننده و عملیاتی نبودن توسل به گزینه جنگ، آمریکایی‌ها رو به برنامه‌ریزی برای مهندسی تحولات داخلی ایران از مسیر انتخابات و نفوذ سیاسی - اجتماعی آورده باشند. به این ترتیب کمک انتخاباتی به غربگرایان با بده‌بستان در حوزه تعلیق تحریم‌ها با هدف ایجاد بزرگراه «وابسته‌سازی اقتصادی ایران به غرب» هزینه‌ای کوچک برای به‌دست آوردن منافعی بزرگ به حساب می‌آید. پس توافق فرضی و پنهان مذکور از یک طرف به پذیرش همه ادعاهای دروغین آمریکا درباره حقیقی بودن «برنامه نظامی هسته‌ای ایران» از جانب غربگرایان داخلی به نیابت از گذشته می‌انجامد و از جانب دیگر آمریکا موفق می‌شود با حفظ هیمنه و ساختار تحریم‌ها، اهرمی قدرتمند برای تاثیرگذاری بر رأی و نظر مردم و نخبگان به‌زعم خود در انتخابات آینده بیابد.

به بیان ساده‌تر آمریکا با تحمیل نظر خود به مردم ایران به دنبال تثبیت همان دو قطبی داخلی در کشور است که «افراط‌گرایان» در برابر «اعتدالیون» قرار گرفته‌اند. به زبان آمریکایی‌ها؛ «افراط‌گرایان» همان حامیان استقلال ملی و پیشرفت درونزا هستند و «اعتدالیون» نام سازمانی غربگرایان حامی نظام سرمایه‌داری و بی‌اعتقاد به شعار «ما می‌توانیم» است! طبیعتا رأی مردم به «حامیان استقلال» با تنبیه اقتصادی و بهانه‌سازی‌های متنوع در فضای بین‌المللی پاسخ داده خواهد شد! این همان خط نفوذی است که رهبر حکیم انقلاب اخیرا بسیار بر آن تاکید ورزیدند. ایشان در یک مورد با اشاره به اهمیت نفوذ جریانی و شبکه‌ای در ۴ آذر ۹۴ فرمودند: «در این قضیه، کسانی که بر ارزش‌ها و اصالت‌ها پای می‌فشرند به افراطی‌گری و تندروی متهم می‌شوند تا در سایه سکوت آنها و تضعیف تدریجی ارزش‌ها و آرمان‌ها، زمینه تحقق اهداف پروژه نفوذ فراهم شود. نمی‌گوییم این افراد و جریان‌ها، این کار را آگاهانه انجام می‌دهند اما با این اتهامات، دانسته یا ندانسته، خاکریز مستحکم بسیج را تضعیف و پروژه خطرناک نفوذ دشمن را تکمیل می‌کنند».

حقیقتا پیش‌بینی وقوع برخی حوادث تلخ در عرصه سیاست و تایید صحت آنها در رویه تاریخی کوتاه برای تحلیل‌سازان بسیار دردناک است؛ بویژه وقتی پای «منافع ملی» و «استقلال» کشور در میان است. این دقیقا خلاف تصور برخی دولتمردان است که گمان می‌کنند تحلیل وقایع روز و به حقیقت پیوستن پیش‌بینی‌ها به معنای «لذت بردن» از شکست دولتی است که در خط مقدم، وظیفه صیانت از منافع ملی را بر دوش دارد.

با این احتساب تذکر مکرر خطر صعود تحلیل‌های نفوذی و غلط به ساحت تصمیم‌سازی کلان در عرصه ملی عین دلسوزی است. دود تکیه زدن بر تصویرسازی غلط و قول‌های دروغین دشمن در حمایت از این حزب و آن جریان به شرط انجام برخی امور، به چشم ملت خواهد رفت کما اینکه سقوط مصدق به علت اعتماد به آمریکا، جریان استقلال‌طلب و آرمانخواه ایران را دهه‌ها از دنیا عقب انداخت.
* مجتبی اصغری
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وقتی این آقا کاندیدای ریاست جمهوری شده بود و تو مناظره گفت هم باید چرخ زندگی مردم بچرخد هم چرخ سانتریفیوژ، همونجا معلوم بود طرف آماده تسلیم و پذیرش اتهامات 12 ساله به ایران است. وگرنه در اینکه باید هر دو بچرخد شکی نیست. اما بیان جملاتی که خیلی طبیعی و عادیه، معنیش اینه که من به زبون میگم هر دوش، ولی شما بشنوید یکیش!
فعلا مثل اینکه فقط قراره چرخ خدمت به کدخداو شرکا بچرخه
Iran, Islamic Republic of
مردم اتفاقا همین ها را شنیدند وبه او وبرنامه اش رای دادند.
اتفاقا سی ان ان تو سایتش زده پرونده پی ام دی بسته شده کلا یه مشت حرف بی سند تحویل جامعه میدین شما!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بسته شدن از دید اونها معنیش اینه که ایران پذیرفت به دنبال بمب بوده
حتی اگر پی ام دی هم بسته شود این گزارش اخیر آژانس و اتهام اینکه ایران تا قبل از سال 2003 بدنبال ساخت سلاح هسته ای بوده تا سالهای سال میتواند برای غرب بهانه بشود و برای ایران دردسر ساز باشد .
شما اینجا چیکار داری
وقتی حرفهای دلسوزان نظام و انقلاب رو بی سند میدونی
برو همون خبرگزاری های دروغگو و عوام فریب غربی رو رصد کند شاید کدخدا گوشه چشمی بهت نشون داد
Iran, Islamic Republic of
من که تا حالا هرچی از این اقا شنیدم حرف راست نبوده .
سند: مراجعه کنید به حرفهای ایشون که چند روز بعد از سخنهای گهر بار ایشون توسط اطرافیانش نقض و یکسال بعد توسط خودش رد می شد.
بله قطعا می بندند
چون امتیازاتی گرفتند که بستن پی ام دی پیشش هیچه
Iran, Islamic Republic of
جهان آسمان و ریسمان را به هم میبافد تا برجام را زیر سوال ببرد اما اکثریت مردم طرفدار برجام هستند
به قول استاد محمد جواد لاریجانی پر کردن قلب راکتور اراک با سیمان و تبدیل سایت فردو از مرکز غنی سازی به آزمایشگاه نهایت تحقیر یک ملت است .
کاظم
اگر عزت فقیر کردن ملتی زیربار قطعنامه ها و تحریم هاست بله این ذلته لابد شما شام و ناهار اورانیوم میخوری که حالا اینقدر ناراحتی؟!
شما حق ندارید از طرف اکثریت مردم نظر بدید
نیازی هم به بافتن چیزی نیست
شما کدخدا مسلکان چشمتون رو رو واقعیات بستین
برجام بدفرجام هست
اسفندیار
اگر کینه ها و جهالت ها مانع نمی شد
و همه با حقیقت انسانی خودشان با مسائل روبرو می شدند
و پشتیبان دکتر احمدی نژاد عزیز بودند
الان باید امریکایی ها نگران نفوذ ایران بودند
کاظم
خخخخخخخ خیلی جوکی!!!! لابد اسفندیار میخواست نفوذ کنه اونم از راه انحرافی!
اصلا نمی فهمم نظر شما چیه باید برجام اجرا نشه؟؟؟ پس ار جایگزین چیه ؟؟ نفت که نمی فروشیم تولید ناخالص ملی هم که افتضاحه پس پول ریخت و پاش های شما وسیتمهای امنیتی و جنگ های منطقه ای باید از کجا تامین شه ؟؟؟خودتونم فقط می خواید مخالت کنید حالا اگه جلیلی با آمریکا توافق کرده بود بهترین کار عالم بود !!! اصلا ما نه به شما کار داریم نه به روحانی ما مردم می خوایم از این وضعیت اسف بار کشور بزودی خارج شه ،، شما هم به ریخت پاش هاتون در جهان و خاورمیانه و،،، برسید
Iran, Islamic Republic of
وقتی دولت مکرر روی فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرمت سلاح کشتارجمعی، مانور می دهد، پذیرش این که در کشور چنین برنامه ای وجود داشته تضعیف رسمی ساختارهای عالی نظام است. مجلس و شورای عالی امنیت ملی در برابر گزارش آمانو نباید سکوت کنند.
کاظم
بیشتر از اینکه در امریکا از گزارش آمانو ساختن بمب توسط ایران برداشت شود در ایران و توسط جیبواپسان این تفسیر بیشتر برداشت شده است!ظاهرا بعضی ها در داخل برای ضربه زدن به دولت و برجام حاضرند تلقین کنند که ما دنبال بمب بودیم!
خدا نکند آن روز فرا برسد که پیشرفت های هسته ایمان را از دست بدهیم و از نظر اقتصادی هم کشور فلج شود! چون بهد از جلوگیری پیشرفت هسته ای، غربیها پی گیر رکود اقتصادی هستند تا کشور را فلج کنند و در نهایت براندازی را صورت دهند
علی کوشا
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام.
جناب مجتبی اصغری، بابت این تحلیل ساختارمند و متین از شما متشکرم. واقعاً همه‌جانبه و درست تحلیل کرده‌اید.
یا حق.