سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

ایران در آینه‌ی رسانه‎های عربی

پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۲۹
کد مطلب: 460510
پیشرفت‎های علمی جمهوری اسلامی ایران و موضوع حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه امروز از موضوعات اصلی مورد توجه رسانه‎های عربی بوده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روزنامه لبنانی الاخبار امروز در گزارشی با عنوان "اسرائیل از پیشرفت علمی ایران به علت از دست دادن برتری خود در منطقه نگران است" آورده است: نتایج پژوهش یک مرکز اسرائیلی بیانگر نگرانی فزاینده تل آویو از افزایش توان علمی، پژوهشی و تکنولوژیک ایران است تا جایی که برتری اسرائیل در منطقه را در معرض خطر قرار داده است.
 
موسسه پژوهشی "شموئیل نیمان" که زیرمجموعه انستیتوی "تخنیون" در فلسطین اشغالی است به مقامات اسرائیلی توصیه کرده به طور جدی برای حفظ برتری اسرائیل در منطقه و به ویژه در برابر ایران وارد عمل شوند. در این گزارش به طور خاص به افزایش شمار دانشجویان ایرانی به 25 نفر در هر یک هزار نفر اشاره شده و از این مسئله که در اسرائیل سالهاست این آمار روی 14 نفر در یک هزار نفر باقی مانده است، انتقاد شده است.
 
همچنین دیگر موضوع بررسی شده در این پژوهش، شاخص رتبه بندی دانشگاههای جهان از سوی مرکز بین المللی شانگهای است که بر اساس آن دانشگاههای ایرانی طی سالهای اخیر به طور معناداری روند صعودی را تجربه کرده‎‌اند در حالی که دانشگاههای اسرائیلی در همین سالها روند نزولی داشته‎اند. در مسئله پژوهشی نیز اعلام شده که در دانشگاههای ایرانی در شرایط کنونی دو برابر دانشگاههای اسرائیلی پژوهش انجام می‎گیرد.
 
"محمد بدیر" تحلیلگر لبنانی در واکنش به این پژوهش می‎نویسد: پس از امضای توافق هسته‎ای میان ایران و غرب همچنان نگرانی محافل اسرائیلی از تاثیرات مثبت آن بر توانمندی و زیرساخت‎های نظامی ایران رو  به افزایش است. این در حالی است که نگرانی‎های اسرائیلی‎ها فقط به مبحث نظامی مربوط نمی‎شود و رصد مراکز مطالعاتی آنها نشان می‎دهد پیشرفت‎های علمی ایران طی سالهای تحریم و محاصره نیز موضوع نگران کننده ای است.
 
بر این اساس، مراکز مطالعاتی اسرائیل معتقدند ایران که در دوران تحریم توانسته شکاف‎های علمی خود با دیگر قدرت‎های جهانی را کاهش داده و گام‎های مهمی رو به جلو بردارد در صورت رفع تحریم‎ها چه دستاوردهایی را رقم خواهد زد؟
 
وی تاکید می‎کند: در تحلیل‎های جدید مراکز مطالعاتی در فلسطین اشغالی شاید برای نخستین بار  به این مسئله اذعان شده است که جمهوری اسلامی ایران توانسته به عاملی جدی برای تهدید موقعیت و برتری علمی اسرائیل در منطقه که همواره به آن مباهات می‎شده، تبدیل شود.
 
دیگر خبرهای مربوط به ایران در رسانه‎های عربی
 
شبکه العربیه امروز به برگزاری سی و ششمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض به ریاست شاه سعودی اشاره کرده است. در این گزارش ایران، سوریه و یمن از موضوعات اساسی این نشست اعلام شده است. البته این شبکه سعودی به رسم هر روزه خود دست از انتشار اخبار مشکوک علیه ایران برنداشته و در خبری دیگر اعلام کرده : "لغو سخنرانی قاسم سلیمانی در یکی از سخنرانی‎ها در تهران تردید‎ها در باره سرنوشت وی را افزایش داده است".
 
سخنان سردار "احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران درباره حضور مستشاری در سوریه و عراق امروز بازتاب گسترده‎ای در رسانه‎های عربی داشته و پربازدیدترین خبر مربوط به ایران در این رسانه‏‎ها است. برخی رسانه‏‎های عربی این سخنان را پاسخی به دخالت نظامی ترکیه در خاک عراق عنوان کرده‎اند. شبکه الجزیره ، روزنامه الشعب، روزنامه دنیا الوطن، روزنامه صدی و پایگاه مصر الیوم از جمله رسانه‎هایی بوده‎اند که این خبر را بازتاب داده‎اند.
 
موضوع دیگری که امروز در رسانه‎های عربی بازتاب داشته است به کاهش صادرات گاز ایران به ترکیه اختصاص داشته که در رسانه‎های نظیر رویترز عربی، سی ان بی سی عربی و روزنامه‎های الوفد و النهار بازتاب داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *