شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

طرحی برای افزایش‌کیفیت‌خدمات داروخانه‌ها

سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 460071
دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: محتوای بسته نزدیک به دو سال در انجمن داروسازان ایران با حضور کارشناسان و صاحب نظران مورد بحث و بررسی و کارشناسی قرار گرفته و در نهایت برای تأیید نهایی به سازمان غذا و دارو ارسال شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: در جامعه ای که می‌خواهد مسیر توسعه را طی کند، مسئولیت داروخانه صرفاً نسخه پیچی صرف نیست. به‌همین جهت موضوع توانمندسازی و ارتقاء خدمات داروخانه‌ها به‌عنوان یکی از مقولات اساسی و حائز اهمیت در چرخه بهداشت و درمان کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: محتوای این بسته نزدیک به دو سال در انجمن داروسازان ایران با حضور کارشناسان و صاحب نظران مورد بحث و بررسی و کارشناسی قرار گرفته و در نهایت برای تأیید نهایی به سازمان غذا و دارو ارسال شده است.

به گفته سجادی، امروزه رضایت مندی بیماران از نحوه ارائه خدمات سلامت از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده کیفیت خدمات سلامت مطرح است. به‌همین منظور و با توجه به نقش بی بدیل داروخانه‌ها در مواجهه با بیماران، یکی از اهداف اصلی این بسته، ارتقاء سطح ارائه خدمات به بیماران و مراجعین به داروخانه‌ها است.

وی با اشاره به ضرورت استاندارد سازی خدمات داروخانه‌ها ادامه داد: با افزایش پیچیدگی فرآیندهای کاری در داروخانه‌ها، مشاهده می‌شود که اداره این مؤسسات با شیوه‌های سنتی رایج، به نحو مطلوب امکان پذیر نیست؛ بنابراین نیاز بود که فرایندهای اجرایی در داروخانه مورد ارزیابی دقیق و مستند سازی علمی قرار گیرد.

سجادی افزود: در این راستا استاندارد سازی فرآیندهای اجرایی داروخانه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این بسته مورد توجه قرار گرفت و در این خصوص تمام فرایندهای اجرایی در داخل داروخانه به صورت دستورالعمل و sop تنظیم شده است.

به گفته سجادی، با توجه به مشکلاتی که گاهی اوقات بیماران در خصوص خواندن دستور مصرف دارو با آن مواجه می‌شوند، نرم افزار لیبلینگ و دستور نویسی دارو در این بسته تدارک دیده شده است. در کنار این برنامه از نرم افزار مشاوره غذایی و دارویی نیز استفاده شده است.

سجادی یادآور شد: صاحب نظران معتقدند رضایت بیمار از نحوه ارائه خدمات درمانی در داروخانه‌ها هرچند تحت تأثیر عوامل مستقیمی نظیر نحوه عملکرد داروسازان، اداره کنندگان است ولی مؤلفه‌های دیگر نظیر آرامش خاطر از محیط فیزیکی داروخانه نیز در ایجاد این رضایت ایفای نقش دارند.

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی شیوه‌های تبلیغات محصولات مختلف در داروخانه اضافه کرد: با عنایت به حجم وسیع تبلیغات محصولات سلامت محور در داروخانه‌ها، ساماندهی تبلیغات و اطلاع رسانی در داخل داروخانه نیز یکی از بخش‌های این بسته است.

دبیر انجمن داروسازان ایران در پایان تصریح کرد: طراحی نشان واحد برای داروخانه‌های سراسر کشور و همچنین طراحی ملزومات مصرفی در داروخانه‌ها نیز از دیگر اجزای این پروژه است که در قالب یک بسته جامع جهت تأیید نهایی تحویل سازمان غذا و دارو شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *