دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

«رصد» با موضوع «حاشیه نشینی» آمد

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب: 459983
رویکردهای متفاوت در مواجهه با حاشیه‌نشینی و نبود انسجام در تصمیم‌گیری، آن را به یکی از چالش‌های اصلی کلان‌شهرهای کشورمان تبدیل کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شماره سی‌ام ویژه‌نامه «رصد» از سری ویژه‌نامه‌های تحلیلی دفتر پژوهش روزنامه خراسان با موضوع «حاشیه‌نشینی» منتشر شد. رویکردهای متفاوت و بعضاً متناقض در مواجهه با حاشیه‌نشینی و بی‌توجهی و نبود انسجام در تصمیم‌گیری و اقدام به‌موقع، آن را به یکی از چالش‌های اصلی کلان‌شهرهای کشورمان تبدیل کرده است که این بحران در سال‌های آینده با تشدید کم‌آبی و خشکسالی گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد و پتانسیل قابل‌توجهی در به خطر افتادن امنیت ملی خواهد داشت.

ازآنجایی‌که شهر مشهد در میان کلان‌شهرهای کشور از وضعیت بغرنج‌تری برخوردار است و یک‌سوم جمعیت آن را حاشیه‌نشینان تشکیل می‌دهند، روزنامه خراسان موضوع حاشیه‌نشینی را همواره در صدر پیگیری‌های رسانه‌ای خود قرار داده، حاصل این پیگیری‌ها تعیین ردیف بودجه مستقل حاشیه‌نشینی در بودجه کشور و سازمان اجرایی حاشیه شهر بود که در شرف شکل‌گیری است؛ از سوی دیگر پیگیری رهبر معظم انقلاب و تأکیدات رئیس‌جمهور محترم در سفر سال گذشته‌شان به مشهد مقدس خبر از عزم دولت و مسئولان در پیگیری جدی و اهمیت این موضوع دارد.


بر این اساس دفتر پژوهش روزنامه خراسان برای ایجاد همگرایی بیشتر بین مسئولان ذی‌ربط و بررسی راهکارهای مواجهه صحیح در رفع این آسیب مهم، شماره جدید ویژه‌نامه تحلیلی رصد را به این موضوع اختصاص داده است. ویژه‌نامه رصد موضوع حاشیه‌نشینی را در چهار پرونده پیشگیری، ساماندهی، مشارکت مردمی و سازمان اجرایی حاشیه‌شهر با محوریت شهر مشهد بررسی می‌کند و به دنبال ارائه راهکار در هرکدام از این چهار حوزه است، در مطلع این ویژه‌نامه نیز گفت‌وگوهایی با دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، نظرسنجی از ساکنین مناطق حاشیه و گزارشی از عملکرد مسئولان شهر مشهد بعد از انقلاب اسلامی در قبال حاشیه را از نظر خواهید گذراند.همچنین آثار و گفتاری از صولت مرتضوی شهردار مشهد، پیروز حناچی معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، محمد پژمان شهردار سابق مشهد و رئیس فعلی سازمان ملی زمین و مسکن، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بهسازی و نوسازی ایران، دکتر عادل پیغامی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، اساتید دانشگاه فردوسی مشهد و سایر مسئولان شهری، کشوری و کارشناسان را خواهید خواند. علاوه بر این در میزگردی با حضور نمایندگانی از شورای شهر مشهد، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، شهرداری مشهد و استانداری و تنی چند از کارشناسان ایده تشکیل سازمان اجرایی حاشیه شهر به‌نقد گذاشته شده است.


لازم به ذکر است «رصد» بین کارشناسان، مدیران و نخبگان کشور توزیع می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند مطالب این شماره و شماره‌های قبلی آن را در پایگاه تحلیلی دفتر پژوهش روزنامه خراسان به آدرس www.rasad.org بخوانند، همچنین برای اشتراک و درج آگهی در ویژه‌نامه‌های آتی رصد نیز از طریق مراجعه به این آدرس یا تماس با شماره ۰۵۱۳۷۰۰۹۲۰۴ اقدام نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *