دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

وضعیت اعتیاد در مدارس چگونه است؟

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 459865
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در برخی موارد آسیب‌های اجتماعی به فاصله نزدیکی از محیط مدرسه وجود دارد، گفت: نقشه خطرپذیری پایتخت آماده شده‌ و ۲۶۰ مدرسه در اولویت نظارت قرار گرفته اند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اسفندیار چهاربند در ادامه نشست خبری با اشاره به ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی ۹۵- ۹۴ گفت: یک میلیون و ۸۰ هزار دانش‌آموز در ۴۲۰۰ مدرسه مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: از این تعداد ۲۷۰۰ در مدرسه دولتی و ۱۵۰۰ در مدرسه غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه ۱۹ درصد دانش آموزان تهرانی در مدارس غیر دولتی درس می خوانند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تهران تا پایان برنامه ششم توسعه، یعنی تا پایان سال ۱۳۹۹، می‌تواند به مرز ۳۰ درصد دانش‌آموز در بخش غیردولتی برسد، مشروط بر اینکه نظام عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری بخش غیردولتی متناسب با توان مردم تعیین شود.

وی بیان کرد: بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان در طول تابستان و تاکنون برای تأمین نیازهای جاری مدارس تخصیص داده‌ایم بر این اساس حدود ۹ میلیارد تومان صرف تعمیرات مدارس، سرویس‌های بهداشتی، تعمیر تجهیزات هنرستان‌ها، تعمیر میز و نیمکت، تجهیز مدارس و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در تهران شده است. بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در بودجه سال ۹۴ شهرداری، مبلغ ۲۶۰ میلیارد ریال به مدارس تخصیص یافته است.

چهاربند ادامه داد: حدود ۱۴۰ میلیارد ریال هم به‌ عنوان خدمات و بهسازی فضا، به مدارس ارائه شده که بیش از ۷۰ درصد این تعهدات عملیاتی شده است. علاوه بر این شهرداری ۱۲ میلیارد ریال به‌صورت نقدی در اختیار مدارس قرار خواهد داد که با احتساب این رقم بیش از ۳۴ میلیارد تومان شهرداری تهران به آموزش و پرورش کمک کرده است.

وی درباره علت تاخیر در پرداخت سرانه مدارس نیز گفت: هر سال در قالب کمک‌سرانه حداکثر به ازای هر دانش‌آموز پنج هزار تومان پرداخت می‌شود که در دو دهه گذشته هم همینطور بود، اما با تعهدات ۳۴ میلیارد تومانی شهرداری، این عدد به سه برابر می‌رسد. دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز به‌ عنوان سرانه بین مناطق آموزش و پرورش تهران توزیع شده است و تا پایان هفته تمام مدارس این مبالغ را دریافت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطر نشان کرد: اصل کمک مردم به مدارس قانونی و در قانون پیش‌بینی شده است، در قانون ۴ نوع کمک به مدارس در نظر گرفته شده که کمک‌های مردمی و کمک‌های دولت در قالب کمک‌ سرانه از جمله این موارد است، اما اگر کمک مردم اجباری باشد، باید با آن برخورد کرد.

چهاربند درباره اعتیاد دانش آموزان بیان کرد: در راس آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد جامعه را تهدید می‌کند که این موضوع محدود به محیط مدارس نیست. رویکرد ما در بحث مقابله با اعتیاد در سطح مدارس، پیشگیری است.

وی ادامه داد: برای این پیشگیری، خانواده، دانش‌آموزان و کارکنان مدارس تحت آموزش قرار می‌گیرند که محتواهایی تهیه شده و در ارتباط با روش‌های پیشگیرانه توصیه‌هایی به آنها ارائه شده است. آسیب‌های اجتماعی در برخی موارد به فاصله نزدیکی از محیط مدرسه در محلات وجود دارند، بنابراین طی هماهنگی با نیروی انتظامی برای پاکسازی محله‌ها اقدام می‌کنیم.تعداد ۲۶۰ مدرسه مکان‌یابی شده و نقشه خطرپذیری شهر تهران آماده شده‌ است که این مدارس در اولویت نظارت و پایش قرار گرفته اند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره وجود دانش‌آموزان معتاد در مدارس گفت: دو گزارش در این باره وجود دارد در بخش نخست که گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع قانونی و متولی است، آمارهای رسمی ارائه نشده است چرا که شیوع این پدیده در میان دانش‌آموزان و بزرگسالان متفاوت است. آمارهای دیگری هم که در این زمینه از سوی برخی نهادها اعلام می‌شود غیررسمی است اما در آموزش و پرورش با نگاه خوشبینانه به این موضوع نگاه نمی‌کنیم چرا که قشر نوجوان آسیب‌پذیر است و در صورت لزوم برخی موارد به مراکز مشاوره ارجاع می‌دهیم تا مشخص شود دانش‌آموز معتاد است یا به صورت تفننی مبتلا شده است. اگر مارک اعتیاد به دانش آموزی که به علت کنجکاوی ناآگاهانه به سوی مصرف تفننی مواد مخدر رفته است بچسبانیم، تنها مشکلاتش را زیاد می کنیم.

چهاربند درباره تحصیل کودکان کار و خیابان بیان کرد: اگر به کودکان کار توجه نکنیم در آینده باید هزینه‌های بسیاری بپردازیم.کودکان کار و خیابان به مثابه کالا توسط باندها خرید و فروش می‌شوند و نوعی بهره کشی ظالمانه از آنها صورت می‌گیرد که باید چاره‌ای جدی برای آن اندیشید.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: دستگاه‌های ذی ربط از جمله شهرداری،‌ بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد نشست‌های خوبی درباره ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان داشته‌اند برنامه ریزی‌هایی نیز در این جلسات انجام شده است. در حال حاضر دو مدرسه در منطقه ۱۲ تهران ویژه تعلیم و تربیت کودکان کار و خیابان اختصاص پیدا کرده است همچنین در مناطق ۱۲ و ۱۸ شهر تهران دو مدرسه ویژه این کودکان در سال آینده راه اندازی می شود.

وی در ادامه با اشاره به کمبود فضای آموزشی در تهران تصریح کرد: امروز هم در زمین و هم در ساختمان برای تامین فضای آموزشی با کمبود مواجه هستیم. بیش از ۴۵ درصد از سرانه فضای آموزشی ما تخصیص نیافته و به جای ۱۵۰۰ هکتار ۷۸۰ هکتار زمین وجود دارد که ساختمان‌های آموزشی در آن بنا شده است از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری این موضوع هستیم.

چهاربند افزود: فضای آموزشی با عمر ۱۱۵ سال گرفته تا پروژه‌های جدیدی که امسال افتتاح شده‌اند در تهران مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ حدود ۳۰ درصد از فضاهای آموزشی ما بیش از ۶۰ سال قدمت دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره آموزش موزیکال قرآن کریم در برخی مدارس پیش دبستانی و مدارس ابتدایی شهر تهران خاطر نشان کرد: سازمان پژوهش بسته‌های آموزشی برای آموزش قرآن کریم تدوین کرده است و آموزش به روش موزیکال نداریم.

وی تصریح کرد: ممکن است مهدهای کودکی که از آموزش و پرورش مجوز ندارند اقدام به انجام این کار کرده باشند که البته این روش قابل تایید نیست و روش موزیکال برای انس با قرآن را نمی‌پسندیم اگر گزارشی هم شود حتما بررسی خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *