دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

ایران در مجارستان دانشگاه راه‌اندازی می‌کند

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 458827
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از راه اندازی شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجارستان خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دکتر علی جعفریان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی بیماری‌های عفونی در بارداری و زنان که با حضور وزیر بهداشت و نخست وزیر مجارستان در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این همایش به دنبال فعالیت‌ها و پیگیری‌هایی بود که همکاران ما در طول یکسال گذشته انجام داده بودند.

وی ضمن اشاره به رونمایی از سردیس "سملوایز" در دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از برجسته‌ترین اساتید علوم پزشکی مجارستان، افزود: "ایگناس سملوایز" نخستین فردی بود که مهم‌ترین علت مرگ و میر مادران در دوران بعد از زایمان را عدم رعایت موارد بهداشتی خوانده بود و بر استفاده از مواد ضدعفونی و بویژه رعایت بهداشت دست‌ها و شست‌وشوی دست‌ها تاکید کرد و این روش را ابداع کرد. وی در طول زندگی خود سختی‌های زیادی را متحمل شد و با مخالفت‌هایی روبرو بود.

جعفریان با بیان اینکه اکنون حدود ۱۵۰ سال از فوت "سملوایز" می‌گذرد و دانشگاهی با نام وی در مجارستان در حال فعالیت است، درباره همکاری‌های آموزشی دو کشور ایران و مجارستان در حوزه علوم پزشکی نیز بیان کرد: در گذشته ما عمدتاً صادرات دانشجو داشتیم، اما این تعداد در طول ۲۰ سال گذشته به شدت کاهش یافته است. البته اکنون هم تعدادی از دانشجویانی که در کشور خودمان موفق به ادامه تحصیل در رشته مورد نظرشان نمی‌شوند، در مجارستان به ادامه تحصیل می‌پردازند. در مجموع اکنون حدود یک هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه مجارستان مشغول تحصیل‌اند. در حال حاضر تلاش می‌شود که حرکت معکوس این امر را ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: هم اکنون بیش از ۳۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال تحصیل‌اند. همچنین درصدد هستیم تا ارتباط آموزشی‌مان در مجارستان تقویت شود و به این ترتیب شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران را در مجارستان ایجاد کنیم که منتظریم تا با هماهنگی‌هایی که در حال انجام است، تاییدیه‌های مربوط به این موضوع را از مجارستان اخذ کنیم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با اشاره به تبادل دانشجو بین ایران و مجارستان درباره رونمایی از مجسمه پزشک و محقق مجارستانی در این دانشگاه نیز توضیح داد: ایگناس سملوایز محققی بود که توانست در زمینه عفونت‌های دوران حاملگی و زایمان به دستاوردهای بسیار حیاتی دست یابد که این دستاورد توانست جان بسیاری از مادران را در دنیا نجات دهد براین اساس حضور نخست‌وزیر مجارستان در این مراسم نیز به احترام این محقق مجاری بود تا از سردیس او رونمایی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
لطفا بفرمایید از زمان تاسیس دانشگاه در ایران ، کدام دانشگاه کشورهای دیگر در ایران شعبه زده اند که دانشگاه آزاد در لندن شعبه زده و اکنون دانشگاه پزشکی در مجارستان قصد اینکار را دارند.