دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
در نشست آتی اوپک در وین ؛

زنگنه: اوپک تغییری در سهمیه ایجاد نمی‌کند

سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب: 457334
وزیر نفت گفت: بعید می دانم اوپک در نشست آینده خود تغییری در سهمیه ایجاد کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، بیژن نامدار زنگنه در پایان سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران در جمع خبرنگاران گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز گام به گام به بلوغ خود نزدیک می‌شود و افق آینده آن نیز روشن است.
 
وی با اشاره به نزدیکی اجلاس صادرکنندگان گاز با برگزاری اجلاس کاپ٢١، اظهارداشت: گاز امروز پاکترین سوخت محسوب می‌شود که این موضوع نیز در آن اجلاس دارای اهمیت است.
 
وزیر نفت تصریح کرد: سهم روسیه در زمینه صادرات گاز با ایران در بازارهای جهانی قابل قیاس نیست، ضمن اینکه سهم ما در این بازار کم است و باید سهم بیشتری را کسب کنیم.
 
زنگنه در ادامه گفت: به نظر من بازارهای کشورهای همسایه و جنوب خلیج فارس تا حدود زیادی بازار اختصاصی ایران است ولی بازارهای ال ان جی و صادرات به اروپا جزو بازارهای رقابتی به شمار می آید، همچنین نباید فراموش کنیم که رقابت به معنای اختلاف نیست.
 
وی با بیان اینکه زندگی و تجارت در صنعت نفت و گاز بر بنیان رقابت نهادینه شده است، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان گاز مشکلات قیمتی و رقابت با یکدیگر را همواره با هم خواهند داشت.
 
به گفته زنگنه،  هم اکنون در بازار گاز در دنیا مسئله قراردادهای بلندمدت با قیمتهای فیکس قدیمی در حال بر افتادن است.  اگر دقت کنید این موضوع در صحبتهای چند تن از سران و وزرای کشورهای عضو هم بود. البته هم اکنون بازار نفت در دنیا به صورت آزاد و در برخی نقاط به صورت بورسی فعالیت می کند، از این رو قیمت نفت را بازار تعیین می کند، با وجود این که کشورها با عرضه و تقاضا می توانند تا حدی بر قیمتها تاثیرگذار باشند.
 
وزیر نفت تصریح کرد: شرایط و خواص بازار گاز به سرعت در حال نزدیک شدن به شرایط کنونی بازار نفت است، ضمن اینکه رقابت با حاملهای انرژی به خصوص زغال سنگ از جمله چالشهای کشورهای تولید کننده گاز به شمار می رود. در همین حال، گاز پاکترین حامل انرژی است  و مهم است که در آینده از انرژیهای تجدیدپذیر باید بیشتر حمایت شود؛ هرچند که تا سال ٢٠٣٠ استفاده از این انرژیها به ١٠ درصد هم نمی رسد.
 
وی ادامه داد: سوختهای فسیلی همچنان نقش آفرین هستند و نفت خام، گاز طبیعی و زغال سنگ بیشترین سهم را دارند و باید گفت که تقاضا برای زغال سنگ در اروپا در حال افزایش است و با وجود اینکه زغال سنگ آلاینده است ولی به این دلیل که ارزانتر است تقاضا برای آن بیشتر است، همچنین اکنون در بازارهای اروپا زغال سنگ در حال رقابت با گاز طبیعی است.
 
وزیر نفت درباره گفتگوهای خود با وزیر انرژی عمان اظهارداشت: محور گفتگوها با این کشور درباره خط لوله، تجارت گاز و خرده فروشی آن بود. برهمین اساس،  ما وارد بازار عمان و بازار خرده فروشی گاز آن می شویم.
 
زنگنه درباره قیمت گذاری گاز گفت: همیشه گفته ام در صادرات گاز، قیمت اولیه مهمترین موضوع نیست بلکه وصل شدن به بازار و سهم گرفتن در این بازار مهم است.
 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اوپک در نشست یکصد و شصت و هشتم خود تغییری در سهمیه ها اعمال خواهد کرد؟ عنوان کرد: تمایلی از سایر اعضای اوپک در خصوص تغییر سقف تولید کنونی و کاهش آن دیده نمی شود.
 
به گزارش مهر،  نشست آتی اوپک در ۴ دسامبر ( ۱۳ آذرماه) در وین برگزار خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *