يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
مدیر مرکز مطالعات راهبردی «امان» در بیروت مطرح کرد؛

تاثیر دیدار پوتین با رهبر ایران در اتفاقات منطقه

دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب: 457270
دو تحلیلگر و کارشناس سیاسی لبنانی، دیدار رئیس‌جمهوری روسیه با رهبر ایران را سبب آغاز سیلی از تحلیل‌های مختلف دانستند و گفتند که آثار این دیدار مسیر اتفاقات منطقه را تغییر خواهد داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس‌جمهوری روسیه امروز دوشنبه (23 نوامبر) برای حضور در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز در ایران، وارد تهران شد و بلافاصله به دیدار رهبر انقلاب رفت.
 
«انیس نقاش» مدیر مرکز مطالعات راهبردی «امان» در بیروت، تصاویر این دیدار را سبب آغاز سیلی از تحلیل‌های مختلف دانست و گفت این دیدار در زمانی انجام شد که روسیه سرتاپا درگیر جنگ با تروریسم در سوریه است و موازنه قدرت به سود مسکو و به زیان آمریکا در حال تغییر است.
 
نقاش با بیان اینکه «دیدار رئیس‌جمهور روسیه با عالی‌ترین مرجع دینی و سیاسی کشور بزرگ و مهمی مانند ایران دارای معانی آشکاری درباره نزدیک شدن منافع روسیه و جمهوری اسلامی است»، نوشت: آنچه مهم است حرف‌هایی است که در این دیدار بخصوص درباره سوریه زده شده است.
 
این تحلیلگر لبنانی معتقد است که «دیدار راهبردی پوتین با رهبر ایران آثاری دارد که ممکن است مسیر اتفاقات منطقه را تغییر دهد». این دیدار پس از تفاهم موفق تهران و مسکو برای عملیات میدانی در سوریه که شاید شاهد اقدام مشابه آن در عراق هم باشیم، بسیار مهم است.
 
نقاش می‌گوید که یکی از مهم‌ترین اثرات نزدیکی ایران و روسیه، شکل گیری گروهی مقابل گروهی دیگر است. گروهی که به اصول احترام می‌گذارد و گروه دیگر در پی ناامن کردن و بی‌ثباتی بین‌الملل و نابودی ملت‌هاست. همه تجارب گذشته ثابت کرده است که سیاست کشورهای مسبتد شکست خورده. روسیه در منطقه آمده است تا زمام امور را با همکاری متحد ایران خود به دست بگیرد. طرح‌های آمریکا در منطقه بسرعت در حال سقوط است و این در حالی است که آمریکا سابقا تصمیم‌گیرنده بود.
 
به گزارش وبگاه خبری «العهد»، دکتر اسکندر کفوری، کارشناس لبنانی مسائل روسیه نظر «انیس نقاش» را تایید می‌کند و می‌گوید، این دیدار معانی زیادی دارد که می‌تواند اثراتش اتفاقات کل دنیا را تغییر بدهد.
 
به نظر کفوری، ما مقابل مرحله‌ای تازه هستیم که قطب‌های جدیدی و در رأس آن روسیه، جهت پیکان جنگ را تعیین می‌کنند.
 
کفوری می‌گوید، سفر پوتین به ایران، در زمانی انجام می‌شود که دیگر خطر داعش متوجه منطقه نیست بلکه متوجه کل دنیاست. روسیه، بر خلاف آمریکا که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، حضور پررنگ در سوریه دارد و از مشروعیت بین‌الملل [دولت سوریه] حمایت می‌کند.
 
به اعتقاد کفوری دیدار پوتین با رهبر ایران اشاره‌های راهبردی دارد که نشان از سطح بالای هماهنگی میان رهبران دو کشور بزرگ دارد.
 
پوتین هشت سال گذشته و در سال 2007 به تهران سفر و در حضور «محمود احمدی نژاد» رئیس‌جمهوری وقت ایران با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *