دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۲

وقتی وام‌«خودرو»،‌«ازدواج» را زیر می‌گیرد!

دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 457118
۱۶ میلیون جوان مجرد بر سردوراهی مانده‌اند؟ از یک سو دولت وام مهمی مانند ازدواج را رفاهی می‌داند و از سوی دیگر وام شیرین خودرو را برای خروج از رکود سهل و آسان به خریداران پرداخت می‌کند.
وقتی وام‌«خودرو»،‌«ازدواج» را زیر می‌گیرد!
به گزارش جهان به نقل ازوطن امروز، این روزها جوانان با یک پرسش مهم در ذهن خود درگیر شده‌اند! از یک سو می‌خواهند مزدوج شوند و سروسامانی پیدا کنند، اما تا چشم‌شان به رکود و بیکاری می‌افتد عقب‌نشینی می‌کنند.

از آن سو وقتی می‌بینند دولت تا ۸۰ درصد قیمت خودرو را وام می‌دهد هوس پرایدسواری به جای ازدواج به سرشان می‌زند.

هرچند این وام ۶ روز بیشتر دوام نیاورد اما شرایط وامی که برای چرب شدن بازار خودرو و رضایت برخی مدیران قرار داده شده بود، بهتر از وام ازدواج است.

وام ازدواجی که دولت یازدهم از هنگام رأی آوردنش حسابی با آن بازی کرد؛ یک روز آقای سخنگو گفت: «تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که به آن نیاز دارند.» چندی بعد قرار بر گرفتن استعلام شد! چند باری هم دولت به بهانه خالی بودن خزانه دادن وام ازدواج را تعطیل کرد!

* رکود خودرو مهم‌تر از رکود ازدواج!


۱۶ میلیون جوان مجرد بر سردوراهی مانده‌اند؟ از یک سو دولت وام مهمی مانند ازدواج را رفاهی می‌داند و از سوی دیگر وام شیرین خودرو را برای خروج از رکود سهل و آسان به خریداران پرداخت می‌کند.

احمد، جوان ۲۸ ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه در این باره به«وطن امروز» می‌گوید: اگر دولت مشکل مالی ندارد به جای ۸۰ درصد قیمت خودرو، ۸۰ درصد هزینه ازدواج جوانان را پرداخت کند. البته شاید از نگاه دولت راه افتادن بازار

* خودرو از رونق بازار ازدواج مهم‌تر است

پیمان، ۳۰ ساله و دارای شغل آزاد هم با اشاره به تجرد خود می‌افزاید: بسیاری از جوانان با رکودی که در این دولت ایجاد شده، حتی جرات به زبان آوردن خواستگاری را هم ندارند.

اگر دولت مشکلات تامین منابع ندارد به جوانان وام پرداخت کند تا با رفع مشکلات اقتصادی‌شان برای رفتن به خواستگاری مصمم شوند.

سارا، دختری ۲۸ ساله درباره تسهیلات دولت برای ازدواج بر این باور است که ۳ میلیونی که به هر کدام از زوج‌ها داده می‌شود نمی‌تواند نقش موثری در رفع گرفتاری‌های اقتصادی داشته باشد.

سارا که بیکار است به «وطن امروز» می‌گوید: وقتی همه چیز در رکود است و پول‌ها هم برای خودرو خرج می‌شود، باید هم پسران جرأت خواستگاری رفتن نداشته باشند.

گلایه‌های این جوانان مجرد درحالی است که حتی وام خودرو نیامده، رفت تا همان شهروندانی هم که رویای خودرودارشدن داشتند، این آرزو را به دریای بدقولی دولت بسپارند.

اما دولتی‌ها می‌گویند که بازار رکودزده خودروسازها نیاز به چنین اتفاقی داشت!

* بی‌تفاوتی کامل به یک فاجعه


نارضایتی از نبود نگاه اجتماعی در مدیران دولتی موضوعی است که بهرام سازگار، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در تحلیل عملکرد دولت عنوان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت به فکر سرمایه‌گذاری در بخش‌های اجتماعی که به وضعیت حاد رسیده‌اند نیست.

اینکه دولت به طور تلویحی وام خودرو را مهم‌تر از وام ازدواج بداند نشان می‌دهد که نگاه اجتماعی در بدنه دولت وجود ندارد.

۱۶ میلیون جوان مجرد می‌تواند جامعه ایران را به سمت بن‌بست اخلاقی بکشاند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: رکود بی‌سابقه در ازدواج فراگیرتر از ماجرای خودرو است.

زمانی که پسران به دلیل مشکلات اقتصادی به خواستگاری نمی‌روند، دولت باید آنها را با مشوق‌های ویژه به جلو هول دهد.

اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و مشوق‌های ویژه در خودروسازی خرج می‌شود!

سازگار می‌افزاید: اگر بودجه محدود است باید وام را در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که تاثیرگذار باشد و گره‌های اصلی جامعه را باز کند.

در علم جامعه‌شناسی، هزینه در راه تشکیل بنیاد خانواده یک سرمایه‌گذاری کلان محسوب می‌شود اما از قرار معلوم اولویت‌های دولت نه از سوی کارشناسان بلکه از سوی برخی جریانات حاکم بر بازار مشخص می‌شود.

* اولویت‌ها نشانه چیست؟

یک بام و دو هوای دولت در برخورد با وام ازدواج از دیگر انتقاداتی است که به رفتار دوگانه دولت درباره وام ازدواج و تسهیلات خودرو مطرح شده است.

بهرام سازگار، کارشناس اجتماعی و پژوهشگر حوزه جوانان، با اشاره به اینکه این اتفاقات نشان داد که دولت مشکل مالی ندارد، عنوان کرد: تا پیش از این بهانه دولت برای انجام ندادن برنامه‌های حوزه جوانان این بود که پول ندارد اما پرداخت تسهیلات خرید خودرو خلاف این را ثابت می‌کند.

به باور وی، اگر این موضوع را درکنار لغو مرخصی‌های پس از زایمان بگذاریم متوجه می‌شویم که سیاست دولت در زمینه ازدواج و فرزندآوری متفاوت است.

جوانان امروز می‌پرسند اگر ازدواج خوب و ارزشمند است، چرا ارزش آن از یک پراید هم کمتر شده است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
این روزها وقتی میری خواستگاری اولین سوال از داماد اینه که آیا ماشین داری ؟ تیم اقتصادی دولت با اینکار با یم تیر چند نشان زد
1-مشکل اصلی جوانان را که داشتن ماشین شرط قبولی عروس خانوم برای ازدواج بود بود حل شد.
2-خودروهای آفتاب دیده بنجل از پارکینگ خودروسازان جمع شد ووارد خیابونا شدند.
3-رکود بازار خودرو رکورد زد وهچنان پابرجاست
لطفا در صورت امکان اطلاعات کامل تری در خصوص بیمه ازدواج در اختیار ما قرار بدین