جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۲

داعش، فرانسه را به ایران نزدیک کرد!

شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 456680
«حوادث پاریس سفر روحانی به فرانسه را به تعویق انداخت اما به زودی وی با قدرت چانه‌زنی بیشتری درمورد سوریه به فرانسه سفر خواهد کرد.»
به گزارش جهان به نقل از جام نیوز، روزنامه انگلیسی گاردین (theguardian) در مقاله‌ای به بررسی حوادث تروریستی اخیر در پاریس، ارتباط آن با گروه تروریستی داعش و تاثیر آن در افزایش جایگاه و نقش ایران در مذاکرات صلح سوریه و دفاع از بشار اسد رئیس جمهور قانونی این کشور پرداخت.

در ابتدای این مقاله با اشاره به تعویق افتادن سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به فرانسه و کاخ الیزه آمده است: «اما به زودی وی با قدرت چانه‌زنی بیشتری درمورد سوریه به فرانسه سفر خواهد کرد. ایران از گذشته به غرب تاکید کرده که باید جنگ با داعش را اولویت خود قرار داده و از موضع سرنگون کردن بشار اسد عقب نشینی کند.»

گاردین با اشاره به اینکه خلاهای قدرت ایجاد شده در عراق و لیبی درپی حمله به این دو کشور و سرنگونی صدام حسین و معمر قذافی، چالش های بزرگی در جهت بی‌ثبات کردن خاورمیانه بوجود آورد، نوشت: « و این در حالی است که تهران قصد دارد هرطور شده از متحد استراتژیک خود در منقه حمایت کند.

"علی الفونه" کارشناس ارشد اندیشکده و بنیاد دفاع از دموکراسی معتقد است فرانسه به دلیل اینکه نمی‌تواند روی استقرار نیروهای زمینی آمریکا در سوریه حساب باز کند، دست خود را به سوی ایران و روسیه دراز کرده تا با آنها اتحادی علیه داعش ایجاد کند.»

این روزنامه حملات تروریستی در پاریس را فرصت خوبی برای تهران عنوان و به نقل از الفونه خاطر نشان کرد: «این (متحد شدن پاریس با تهران) به نوبه خود موجب هرچه بیشتر قانونی شدن حضور نظامی ایران در سوریه می‌شود؛ چیزی که واشنگتن آن را عاملی برای ظهور داعش ادعا می‌کند! اما اتحاد پاریس و تهران می‌تواند شکننده باشد زیرا اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. در حالی که فرانسه باید به دنبال شکست دادن داعش باشد، ایران به فکر حفظ بشار اسد در قدرت بوده و همچنین مبارزه با شورشیان را اولویت بخشی می‌کند.»

این کارشناس غربی اما در ادعایی عجیب اظهار کرد که ایران چندان تمایلی به نابودی داعش ندارد و دلیل این مدعای خود را پنهان کردن اسد پشت داعش و قانونی جلوه دادن حضور نظامی خود در سوریه مطرح کرد: « وهمچنین به رئیس جمهور روحانی دسترسی حضور در پایتخت‌های اروپایی را بعنوان بازیگر کلیدی در این بحران خواهد داد. رئیس جمهور ایران که با توافق هسته‌ای تقویت شده، قصد دارد نقش موثر ایران را در تعیین سرنوشت جنگ با داعش و سوریه نشان دهد.»

دینا اسفندیاری یکی از اساتید دانشگاه کینگز لندن معتقد است: «گمان می‌کنم ایران به حوادث پاریس بعنوان فرصتی برای در اختیار گرفتن دست برتر در سوریه می‌نگرد زیرا اساسا این مسئله به بحث‌های مطرح شده حول اهمیت بیشتر جنگ با داعش نسبت به وضعیت اسد، اعتبار بیشتری می‌بخشد. فرانسه می‌تواند با ایران در عقب راندن داعش در عراق همکاری کند زیرا در آنجا اهداف مشترکی دارند ولی در سوریه به دلیل مقاصد متفاوت، مجادله پیش خواهد آمد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیستانی
Romania
عدو شود سبب خیر.نه تنها در فرانسه بلکه در کل اروپا قدرت چانه زنی ایران بالا رفت.این از مواهب الهی به ملتی هست که با تکیه بر خداوند در مقابل زورگویان مقاومت کرده است.
Norway
چه خوش خیالید شما اون بی پدر ها یعنی داعش رو نمی شناختن ؟
حالا پی به ماهیت داعش برده اند؟
مگه میشه؟ مگه داریم؟