سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

نگرانی از افزایش بیماران کلیوی

چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 456135
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز گفت: متاسفانه روند افزایش تعداد مبتلایان به بیماران کلیوی در کشور سریع و نگران‌کننده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، همایش سالانه انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز سه‌شنبه شب به مناسبت در پیش بودن هفته حمایت از بیماران کلیوی برگزار شد.

مجید کرمی در این همایش اظهار داشت: تمام انجمن‌های حمایت از این بیماران در سراسر کشور که بیش از ۱۶۰ انجمن است، با تلاش و همت خیرین و افراد دلسوز و انسان‌دوست اداره می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش خیرین البرزی، در حال حاضر انجمن حمایت از بیماران کلیوی این استان جزء ۱۰ انجمن برتر کشور شناخته می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: اولویت خیرینی که از این انجمن در البرز حمایت می‌کنند، ساخت بیمارستان، تجهیز بخش‌های دیالیز، پرداخت کمک هزینه پیوند کلیه و پرداخت کم هزینه درمان است.

کرمی افزود: متاسفانه هیچ کدام از شرکت‌های بیمه‌ در کشور هزینه پیوند کلیه را تحت پوشش ندارند. در حالی که هر پیوند کلیه حداقل ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان هزینه دارد و بسیاری از بیماران توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند. از سوی دیگر درمان بیماران به ویژه بیمارانی که باید هفته‌ای حداقل سه بار دیالیز شوند نیز از سوی خیرین پرداخت می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعداد بیماران کلیوی در کشور گفت: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله شرایط زندگی، نحوه مصرف غذا، کم‌تحرکی و فرهنگ غذایی نامناسب، شاهد افزایش تعداد بیماران کلیوی در کشور هستیم و سرعت این بیماری در کشور نگران کننده است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز افزود: این بیماری سالانه هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌کند، به صورتی که ۱۰ درصد از کل هزینه‌های درمان کشور به این بخش اختصاص دارد.

کرمی همچنین به اقدامات انجام شده این انجمن برای حمایت از بیماران کلیوی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸ مرکز دیالیز در استان البرز فعال است. در گذشته تنها بیمارستان‌های دولتی بخش دیالیز داشتند، اما در حال حاضر چند بخش بیمارستان خصوصی نیز اقدام به راه‌اندازی بخش دیالیز کرده‌اند.

وی بیان داشت: در حال حاضر به دلیل کمبود تخت‌های دیالیز بسیاری از بیماران استان البرز برای انجام مراحل درمانی مجبور به مسافرت به تهران هستند، اما تلاش داریم تا پایان سال و با افزایش تخت‌های دیالیز، این مشکل را برطرف کنیم.

این مسئول با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد هزینه راه‌اندازی تخت‌های دیالیز توسط خیرین تامین می‌َشود، گفت: در صورت مشارکت افراد خیر و انسان‌دوست، می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که دیگر یک بیمار دیالیزی مجبور نباشد که هفته‌ای ۳ یا حتی ۴ روز به تهران برود.

کرمی در پاسخ به این پرسش که تعداد بیمار دیالیزی در البرز تحت درمان هستند، گفت: بیماران کلیوی اعم از کسانی که دیالیز می‌شوند و یا پیوند کلیه انجام داده و مراحل درمان را سپری می‌کنند و در انجمن دارای پرونده هستند، در مجموع ۳۴۲۰ بیمار هستند که از این تعداد ۴۵۰ نفر برای انجام دیالیز به تهران می‌روند.

وی اظهار داشت: از مجموع ۳۴۲۰ بیمار تحت پوشش انجمن در استان البرز، ۲۵۴۸ نفر باید دیالیز شوند و این در حالی است که در حال حاضر تنها ۲۵۶ تخت دیالیز در البرز موجود است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز تصریح کرد: استان البرز به دلایل مختلف از جمله مهاجرپذیر بودن، بیش از دیگر استان‌های کشور به تخت دیالیز نیاز دارد و ما در حال حاضر حداقل به ۲۰۰ تخت دیالیز دیگر نیاز داریم و در چشم‌انداز بلندمدت باید امکانات خود را برای درمان ۱۲۰۰ نفر افزایش دهیم.

کرمی بیان داشت: یکی از مشکلات استان البرز این است که پیوند کلیه در البرز انجام نمی‌شود که خوشبختانه در بیمارستان البرز واقع در باغستان مقدمات کار برای انجام پیوند کلیه صورت گرفته و مجوزهای لازم اخذ شده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر عمل پیوند کلیه نیز در این استان انجام شود.

وی درپاسخ به این پرسش خبرنگار فارس در کرج مبنی بر اینکه مهم‌ترین اولویت انجمن حمایت از بیماران کلیوی در استان البرز چیست، گفت: ما ۲ اولویت مهم داریم که نخست پیشگیری و دیگری تلاش برای ترویج فرهنگ اهدای عضو است.

کرمی تصریح کرد: در بحث پیشگیری ما همواره مردم را از این بیماری می‌ترسانیم، این در حالی است که رسانه‌ها باید به کمک انجمن‌های حمایت از بیماران کلیوی و مراکز درمانی آمده و واقعیت را به مردم به صورت صحیح بیان کنند.

وی گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم که در این راه کمک‌ حال انجمن‌های فعال باشند. مردم باید بدانند بسیاری از عادت‌های غلط ما به گسترش این بیماری کمک می‌کند. به عنوان نمونه امروزه بسیاری از کودکان ما به جای ورزش و تحرک اکثر وقت خود را پای تبلت و بازی‌های رایانه‌ای می‌گذرانند و برای اینکه بازی آنها قطع نشود، ساعت‌ها ادرار نمی‌کنند. این در حالی است که حبس ادرار یکی از عوامل اصلی عفونت مجاری ادراری و در نهایت بیماری‌های کلیوی‌ است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز بیان داشت: مردم باید واقعیت‌ها را بدانند و آگاهی لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را داشته باشند و این مهم تنها با تلاش رسانه‌ها و نهادهای متولی امور فرهنگی محقق می‌شود.

کرمی افزود: موضوع دیگر مربوط به ترویج فرهنگ اهدای عضو برای بیماران مرگ مغزی است. متاسفانه در سال گذشته افراد بسیاری در کرج و استان البرز دچار مرگ مغزی شدند، اما تنها ۱۲ خانواده حاضر به اهدای عضو متوفی شدند.

وی بیان داشت: این در حالی است که دین مبین اسلام همواره مردم را به امور خیر دعوت کرده و مردم ما نیز در این راه پیشقدم هستند، اما اینکه چرا حاضر به اهدای عضو در شرایط مرگ مغزی نمی‌َشوند، به علت این است که ما کار فرهنگی و آگاهی‌رسانی لازم را انجام نداده‌ایم و از رسانه‌ها خواست در این زمینه نیز فعالیت جهادی داشته باشند.

وی در پایان آماری نیز از فعالیت انجمن حمایت از بیماران کلیوی طی سال ۹۳ در اختیار خبرنگاران قرار داد و گفت: در سال گذشته ۱۲ اهدای عضو مرگ مغزی در استان البرز ثبت شد. ضمن اینکه ۶۰ بیمار کلیوی نیز با پرداخت کمک هزینه از سوی افراد خیر موفق به پیوند کلیه شدند که امیدواریم امسال این آمار افزایش داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *