چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

شاخصی که مایه مباهات فنی هاست

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب: 455407
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: چون فارغ التحصیلان دانشگاه های عرضه محور ما اغلب تئوری محور هستند؛ برای تبدیل شدن به کارآفرینی، تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه هایمان را برای آموزش به کشور آلمان اعزام می کنیم.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، مسعود شفیعی با بیان اینکه ۲۴ آبان ماه سالگرد تاسیس دانشگاه فنی وحرفه ای را برگزار می کنیم، اظهار داشت: این دانشگاه در سال ۹۰ بر اساس برنامه پنجم توسعه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دانشکده های وابسته به آموزش و پرورش به عنوان دانشگاه به زیرمجموعه آموزش عالی منتقل شوند.

وی با بیان اینکه این مصوبه مجلس اقدام مناسب و مطلوبی بود، گفت: در بین دانشگاه های دولتی، مراکز تقاضا محور و مهارت محور نداریم؛ این در حالی است که دانشگاه فنی و حرفه ای در زمان های مختلف ماموریت های متنوعی را داشته است به گونه ای که در وهله نخست گوشه چشمی به بازار کار داشته و نیروهای خود را با توجه به نیاز بازار آموزش می دهد و تحقیقاتی که انجام می شود بر مبنای نیاز جامعه است.

وی یادآور شد: اکثر دانشگاه های ما در ایران عرضه محور هستند، در مرزهای دانش مشغول فعال بوده و به تولید به مقالات علمی می پردازند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: همچنین در کشور، دانشگاه مهارت محور یا تقاضا محور نیز وجود ندارد؛ تنها دانشگاه مهارت محور ایران، فنی و حرفه ای است و همچنین دانشگاه علمی کاربردی که این دانشگاه به صورت نیمه خصوصی یا شورا محور است.

وی ادامه داد: در این شرایط باید نیروهایی را تربیت کنیم که در بازار کار شغل پیدا کنند و سر بار جامعه نباشند تا علاوه بر اینکه خودشان کار پیدا می کنند؛ بتوانند چندین نفر را مشغول به کار کنند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه اغلب فارغ التحصیلان این دانشگاه کارآفرین بوده و خودشان کار تولید می کنند، خاطرنشان کرد: افتخار می کنیم که چنین دانشگاهی هستیم؛ یکی از افتخارات ما این است که بیش از ۷۰ درصد نیروهایمان جذب بازار کار می شوند.

وی با بیان اینکه همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرموده اند که فارغ التحصیلان دانشگاه باید پنجه های کارآمد داشته باشند، گفت: می توانیم بگوییم که اکثر نیروهای ما این کارایی را دارند به دلیل اینکه این دانشجویان سه سال اول را در دبیرستان درس خوانده اند و آشنا شده اند؛ با مهارت های مختلف و در آزمایشگاه ها و کارگاه ها تجربه پیدا کردند و در نتیجه این دو سالی که دانشگاه فنی حرفه ای در خدمت این دانشجویان است به تکنسین تبدیل می شوند و در بازار کار مثمر ثمر هستند.

شفیعی افزود: بنا داریم در آینده نزدیک مقاطع کارشناسی را نیز راه اندازی کنیم که باید مجوز آن را از وزارت علوم بگیریم؛ راه اندازی مقطع کارشناسی با ماموریت فنی و حرفه ای که دروس ما متفاوت خواهد بود و کارگاه های بیشتری خواهیم داشت و دروس کارآفرینی و اقتصادی مهندسی را هم باید ارائه دهیم.

وی گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای با سایر مراکز علمی متفاوت است؛ نباید تصور شود چون قبلا دانشگاه نبودیم و در واقع تربیت تکنسین را برعهده داشتیم، نسبت به دانشگاه های دیگر سطح پایین تری داریم در صورتی که اینگونه نیست در خیلی از موارد دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به سایر دانشگاه ها عملکرد بهتری داشته است.

وی افزود: اخیرا ما ارتباطاتی با کشورهای خارجی داشتیم به خصوص آلمان که دو بار بازدید از دانشگاه های این کشور داشتیم؛ نظام مهارت محوری باید شبیه نظام آموزشی مهارت محوری کشور آلمان باشد.

وی تصریح کرد: در کشور آلمان افراد مهارتی تربیت می شوند و مدتی از زمان تحصیلشان را در دانشگاه های خودشان هستند و نصف زمان تحصیل را دانشجویان در صنعت آموزش می بینند.

شفیعی ادامه داد: بنا گذاشتیم چون فارغ التحصیلان دانشگاه های عرضه محور ما بیشتر تئوری محور هستند برای اینکه به کارآفرین تبدیل شوند، تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه هایمان را برای آموزش به کشور آلمان اعزام کنیم و ایرانی های مقیم آلمان با دعوت دانشگاه فنی و حرفه ای به ایران بیایند و نیروهای ما را تربیت کنند.
وی گفت: ساختار ما در گذشته مشابه ساختار آموزش و پرورش بوده و بیشتر آموزشکده داشتیم تا دانشکده؛ اما هم اکنون دنبال این هستیم که آموزشکده ها را به دانشکده تبدیل کنیم.

شفیعی افزود: بر همین اساس در هیئت امنا مصوب شده که کادر آموزشی را تطبیق دهیم و تبدیل شوند به اعضای هیئت علمی، که مزایای هیئت علمی بودن را داشته باشند و یک سری از کارشناس هایمان را ارزیابی کردیم که به عنوان هیات علمی جذب شوند که این صد نفر در آزمون ۹۱ پذیرفته شده اند.

وی اظهار کرد: چون موسسات به آموزش و پرورش وابسته بودند بودجه این دانشگاه بر اساس سرانه دانشجویی نبود و یک بودجه کلی در نظر گرفته می شد که این برای یک دانشگاه با ۱۷۲ مرکز و ۱۸۰ هزار دانشجو خیلی کم است؛ سال گذشته بودجه جاری دانشگاه ما ۲۵۲ میلیارد تومان بود؛ امسال این مبلغ به ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت ولی باز هم خیلی کمبود بودجه داریم، دلیل آن هم پایین بودن بودجه پایه دانشگاه است و سرانه دانشجویی ما کمتر از نصف سرانه دانشجویی سایر دانشگاه ها است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: بر همین اساس از وزارت علوم و سازمان مدیریت خواسته ایم که اینها را تبدیل کنند به سایر بودجه دانشگاه ها و امیدواریم برای بودجه سال آینده این تغییرات اعمال شود.

وی گفت: همچنین آزمایشگاه های ما قدیمی هستند به گونه ای که برخی بالای ۵۰ سال قدمت دارند، بر همین اساس از دولت خواسته ایم که مقداری بودجه برای نوسازی و به روز کردن آزمایشگاه ها به دانشگاه فنی و حرفه ای اختصاص دهد؛ امیدواریم این کمک اختصاص یابد البته خود دانشگاه هم به دنبال درآمدزایی است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد تومان و امسال پیش بینی ما ۹۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *