دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

اعزام سوال برانگیز روسادر آستانه انتخابات

چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 453702
در شرایطی که فدراسیون شطرنج برای اعزام شطرنجبازان با مشکل اعتباری مواجه است اما نفراتی همراه تیم ها اعزام می شوند که حضور آنها در سفرهای برون مرزی جای سوال دارد که البته این اتفاقات در آستانه انتخابات شطرنج رخ می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، رقابتهای قهرمانی رده های سنی شطرنج جهان در کشور یونان در حال برگزاری است و نمایندگان ایران درخشش خوبی در این رقابتها داشته اند اما نکته قابل توجه در اعزام نوجوانان به یونان، اعزام تعداد زیادی به عنوان همراه تیم است. برای یازده شطرنج باز اعزامی هشت نفر با عناوین مختلف به یونان اعزام شده‌اند.
 
این اتفاق پیش از این نیز طی ماه های اخیر در مسابقات قهرمانی جوانان آسیای قرقیزستان و رقابت های رده سنی آسیا در کره جنوبی نیز رخ داده و نفرات متعددی تیم های ملی را همراهی کرده اند. این در حالیست که فدراسیون شطرنج با کمبود اعتبارات مواجه بوده و در برخی سفرها شطرنج بازان با هزینه شخصی به مسابقات اعزام شدند.
 
حضور برخی از کارکنان فدراسیون در سفرهای برون مرزی و اعزام چند باره مدیر اجرایی فدراسیون و رئیس سازمان لیگ به رقابتها با عناوین مختلف باید دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد. به نظر می رسد در شرایطی که فدراسیون شطرنج در اعزام ها با مشکلات مالی عدیده ای دست و پنجه نرم می کند اعزام تنها یک مربی و یک سرپرست کفایت می کند و همراهی چند سرپرست هزینه اضافی است. البته در برخی موارد نفرات همراه بیشتر از شرکت کنندگان بوده اند!
 
اما در میان نفرات اعزام شده به یونان نام روسای هیئت های گلستان و بوشهر هم به چشم می خورد. همچنین فرزند رئیس هیئت استان گیلان نیز با تیم به عنوان داور اعزام شده است و حتی نام خود رئیس هیئت گیلان در بین همراهان اعزامی وجود داشته که در لحظات آخر خط خورده است. البته نام رئیس هیئت صومعه سرا را هم باید به جمع همراهان اعزامی به یونان اضافه کرد.
 
پیش از این نیز روسای هیئت های اصفهان، زنجان و چند استان دیگر همراه تیمها به مسابقات اعزام شده‌اند که این توجه ناگهانی به مسئولان هیئت‌های استانها در آستانه انتخابات شطرنج سوال برانگیز به نظر می‌رسد.
 
اسامی نفرات اعزامی پیشتر توسط امیر حسینی سرپرست سابق فدراسیون و مهرداد پهلوان زاده سرپرست دبیری سابق فدراسیون تایید شده که هر دو آنها برای انتخابات فدراسیون شطرنج کاندیدا شده‌اند. با توجه به حق رای روسای هیئت ها در مجمع انتخاباتی و با نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات، هدف از اعزام رییس هیئت ها ابهام برانگیز است زیرا چنین اعزام هایی طی سال های گذشته انجام نمی شد اما در آستانه انتخابات، هیئتها با اعزام به خارج از کشور مورد لطف و توجه قرار گرفته‌اند.
 
امیر حسینی سرپرست سابق فدراسیون شطرنج در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، در خصوص اعزام روسای هیئت ها اظهار کرد: در دوران سرپرستی ام در فدراسیون شطرنج سعی کردم نفراتی را به همراه تیم اعزام کنم که تجربه مدیریتی داشته و با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشند. اعتقاد دارم اعزام روسای هیئت ها باعث رشد ورزش استان ها می شود و باید این نفرات مسابقاتی در سطح جهانی را از نزدیک مشاهده کنند. ما باید جهانی فکر کرده و محلی عمل کنیم. در ورزش کشور باید به استان ها اهمیت داد تا پیشرفت کنیم.
 
وی ادامه داد: بر ما خرده می گیرند که برای رای جمع کردن برخی نفرات را به سفرهای برون مرزی فرستاده ایم که به هیچ عنوان تایید نمی کنم و این اعزام ها ربطی به انتخابات فدراسیون ندارد. من در زمانی که رییس فدراسیون هندبال و شمشیر بازی بودم هم این کار را می کردم.
 
حسینی با اشاره به اینکه می داند کاندیدای مدنظر برخی رییس هیئت‌ها نیست اما با اعزام آنها به مسافرت های خارجی موافقت کرده، خاطر نشان کرد: در حالی که می دانم که رای رییس هیئت اصفهان من نیستم اما سفرش به همراه تیم جوانان به قرقیزستان را تایید کردم. روسای هیئت ها را برای تبلیغات اعزام نکرده‌ام و نیتم چیز دیگری بوده است.
 
همچنین امیر پریچهره سرپرست فعلی فدراسیون در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: من اگر خودم رییس فدراسیون بودم با اعزام رییس هیئت ها موافقت می کردم و آنها باید از نزدیک شاهد مسابقات بین المللی باشند، چون قهرمانان از شهرهای مختلف پرورش پیدا می کنند اما باید دید نفرات با چه شاخصه هایی اعزام شده اند و چه بازخوردی داشته است.
 
وی همچنین افزود: نیت اعزام رییس هیئت ها مهم است و نباید در جهت تبلیغات باشد. امیدوارم نفرات بر اساس ارزیابی اعزام شوند نه بر حسب سلیقه و ارتباطات. طی سال های اخیر هیچ خبرنگاری با تیم ها اعزام نشده است و این برای شطرنج خوب نیست زیرا همراهی تیم رسانه ای در سفرهای برون مرزی کمک زیادی به رشد و ارتقاء شطرنج می‌کند.
 
به گزارش ایسنا، از سوی نصرالله سجادی اعلام شده انتخابات فدراسیون شطرنج آذرماه برگزار می‌شود و باید منتظر ماند و دید که این توجه یکباره به هیئتها و اعزام آنها به خارج از کشور پس از انتخابات هم ادامه خواهد داشت یا این که در جهت استفاده ابزاری برای رای جمع کردن این اقدامات صورت گرفته است.
 
در هر صورت وقتی فدراسیون بدلیل مشکلات مالی هزینه اعزام برخی ورزشکاران را نمی‌پردازد و آنها مجبور هستند از جیب خود و به سختی هزینه سفر را تامین کنند، اعزام نه یک نفر بلکه چند نفره روسای هیئتها به خارج از کشور موضوعی غیر منطقی نمود پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد شاید اهداف دیگری جز توجه به هیئتها آن هم به یکباره و در آستانه انتخابات پشت این قضیه باشد که از وزارت ورزش انتظار می‌رود در صورت لزوم به این موضوع ورود پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *