دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۲
۲

مک‌دونالد و کی‌اف سی را بچسب بی‌خیال گرانی دلار پس از توافق!

چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب: 453636
در میان هیاهوهای سیاسی و تبلیغاتی مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال، قیمت دلار طی چند روز اخیر بدون سر و صدا از مرز 3500 تومان گذشته است.
مک‌دونالد و کی‌اف سی را بچسب بی‌خیال گرانی دلار پس از توافق!
به گزارش جهان به نقل از کیهان، پیش از این طی یکی دو سال اخیر ادعا شده بود حصول توافق هسته‌ای باعث رونق اقتصادی و افزایش ارزش پول ملی می‌شود اما دلار در همین چند ماه به طور تدریجی افزایش قیمت از ۲۹۰۰ تومان را تجربه کرده و در روزهای اخیر به قیمت ۳۵۱۵ تومان رسید.

به گزارش نامه نیوز افزایش قیمت دلار این اتفاق در حالی رخ داد که طی ماه‌های اخیر بسیاری از فعالان بازار با در نظر گرفتن تحولات سیاسی و به خصوص توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ قیمت دلار در مدار نزولی قرار بگیرد اما این اتفاق رخ نداد.

گفته می‌شود برخی دلالی‌ها در این میان بی‌تأثیر نبوده و البته یکی در بانک خصوصی نزدیک به دولت در این آشفته‌بازار از برخی رانت‌های هنگفت ناشی از دریافت و عرضه دلار به بازار بهره‌مند شده‌اند.

با وجود این واقعیت تلخ رسانه‌های مدعیان اعتدال و اصلاح‌طلبی طی هفته‌های اخیر مشغول بازارگرمی برای سوژه‌هایی نظیر مذاکره مجدد با آمریکا، دست دادن اتفاقی ظریف با اوباما، رفت و آمد هیئت‌های خارجی، افتتاح شعبه ساندویچی مک‌دونالد و کی‌اف‌سی و... بوده‌اند.

روزنامه جام جم در گزارشی، گران شدن ارز را مهندسی شده خوانده و نوشته است: قیمت دلار در چند روز اخیر بی‌سر و صدا رو به افزایش گذاشت و با آغاز هفته جاری ناگهان با جهش و رسیدن به بالای ۳۵۰۰ تومان ثابت کرد که برخلاف تصور، هنوز هم میل به افزایش دارد و به دنبال خود قیمت سکه را نیز صعودی کرد. اما پرسش اینجاست که چرا برخلاف تصورها و با وجود نزدیک شدن زمان اجرایی شدن برجام و همچنین افق‌های روشن اقتصادی، دلار همچنان روی پله صعود قرار گرفته و میل به افزایش دارد؟

کارشناسانی که جام جم با آنها گفت‌وگو کرد، تصریح کردند، بیشتر میل افزایشی قیمت دلار در روزهای اخیر به خاطر معاملات دلالی و مانورهای سؤال‌برانگیز برخی صرافی‌های بانک‌هاست که عامل بانک مرکزی در توزیع ارز در بازار هستند.

به گفته آنان، بانک مرکزی قیمت فروش ارز به صرافی‌های مجاز را افزایش داده و همین امر همراه برخی دلالی‌های غیرقانونی، رشد قیمت ارز در بازار را رقم زده است.

عباس مسعودی، رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان سکه و صرافان استان تهران گفت: بانک مرکزی از طریق صرافی بانک پارسیان اقدام به توزیع ارز در بازار می‌کند. به طوری که هر صرافی مجاز می‌تواند تا صد هزار دلار از این صرافی ارز دریافت کند. اما مسئله اینجاست که خود بانک مرکزی قیمت فروش ارز به صرافی‌ها را افزایش داده است. اکنون عوامل بانک مرکزی در بازارچه معروف خیابان منوچهری «افشار» اقدام به فروش ارز می‌کنند که این یعنی رسمیت دادن به بازار غیررسمی ارز در کشور است.

روزنامه اصلاح‌طلب شهروند هم از «دستکاری دولت در بازار ارز و غافلگیر شدن بازار» خبر داد. همچنین روزنامه اصلاح‌طلب بهار نوشت «دولت به واسطه بازی» با قیمت ارز برای خود درآمدزایی می‌کند» شرق نیز معتقد است «دلار فعلاً جای پای خود را روی قیمت ۳۵۰۰ تومان محکم کرده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بولله اینقدری که اصولگراها به مک دونالد پرداختن اصلاح طلبها به گرد پای اونها هم نمیرسن
حمید
واقعا ادم خندش میگیره این سوژه ها را که خود شماها تو بوق و کرنا کردید حالا میندازین گردن اصلاح طلبا