دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

پاداش خداوند برای چشم‌پوشی از حرام

دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 453336
آیت الله قرهی گفت: اگر انسانی بر حرامی قادر بشود و بعد او را رها کند طبعاً ذوالجلال و الاکرام محبت می­ کنند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مطلبی از درس سالهای گذشته آیت الله قرهی در پی می آید.

عن النّبی(ص) : «لا يَقْدِرُ رَجُلٌ علي حَرامٍ ثُمَّ يَدَعُهُ، لَيس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّهِ، إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ فى عاجِلِ الدُّنيا قَبْلَ الآخِرَةِ ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلكَ»[۱] ، یکی از نکات بسیار مهم برای بندگی پروردگار عالم دوری جستن از حرام است برای خدا از خوف اینکه از او دور بشود و کسی که فقط برای رضای خدا آنچه که پروردگار عالم حلال کرده انجام بدهد، خدای متعال به او عنایت می­کند.

در این روایت شریف می ­فرمایند: اگر انسانی بر حرامی قادر بشود و بعد او را رها کند، مثلاً می ­تواند خدای نکرده در آن مکانی که هست نعوذبالله و نستجیربالله طوری اختلاس کند که هیچ کس نفهمد و یا طوری خدای نکرده در آن اداره رفت و آمد او یا ... و چون هیچ کسی هم با او کاری ندارد یعنی ساعت نمی­ زنند و به خاطر این لباس مقدّسی که بر تن دارد احترام می­ گذارند و اگر بخواهد سوء استفاده بکند می ­تواند - البته این لقمه لقمة حرام می­ شود - یا نعوذبالله و نستجیربالله کسی می­ تواند گناه شنیع زنا انجام دهد و هیچ أحدی هم جز خودش و خدا و آن شخص نمی­ فهمد اگر برای خدا رها کند و این مسئله را واگذار کند طبعاً ذوالجلال و الاکرام محبّت می­ کنند.

می ­فرمایند: اگر برای خدا، برای ترس از خدا، این حرام را رها بکند طبعاً پیش از آخرت خدا به او، بهترش و مافوق تصوّرش را مرحمت می­کند که شاید باورش هم نشود «إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ فى عاجِلِ الدُّنيا قَبْلَ الآخِرَةِ ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلكَ» بهتر از این را ذوالجلال و الاکرام محبت می­ کند این لطف خداست پس اگر ما رها بکنیم خدا مرحمت می­ کند و چیزهای بهتری را می­دهد.

شاید یک مطلب از آن مادّیّات باشد مثلاً من فکر می­ کنم با دو ساعت اضافه کار بی­خودی که برای خودم بزنم، نفعی می‌برم، امّا نعوذبالله لقمة خودم را حرام می­کنم. امّا برعکس اگر باورمان بشود رزّاق حضرت حق است که بهتر از آن را مرحمت می­کند و گاه حتّی معنوی آن را مرحمت می­کند یعنی چشم انسان باز می­ شود گوش انسان باز می­ شود اگر انسان با خدا معامله بکند و دست از حرام بکشد خدا مافوق تصوّرش لطف می ­کند یعنی طوری است که به تعبیری اوّل باورمان هم نمی­ شود که مگر می­ شود این لطف و محبّتی که خدا کرده شامل حال من شده باشد.

فقط راه آن همین است که انسان از حرام دور بشود این را تمرین کنیم خیلی چیزها به ما می­رسد، در ادامه روایت بهتر از این را هم می­ فرمایند چون «قَبْلَ الآخِرَةِ ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلكَ» بهتر از آن چیزی که من فکر می­کردم یک طوری لطف می­کند روزی می­ دهد که اصلاً باورم نمی­ شود به قوّة مخیّلة من نمی ­رسد اگر دست از یک حرامی بکشم در همین دنیا جبران می­ کند «قَبْلَ الآخِرَةِ ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلكَ» که باورم هم نمی­ شود.

اگر این را رعایت کنیم برنده هستیم خدایا! ما را عامل قرار بده!

خدایا! آن خوفی را که اولیاء می­فرمایند مرحمت کن! معنای حقیقی خوف از خدا، خوف دور شدن از خود خدا است چون بالاخره گناه انسان را دور می­ کند حرام انسان را دور می­ کند دیگر به انسان حال خوش نمی­ دهد توفیق عبادت را از انسان می­ گیرد اصلاً یک کسالت بی­خودی دارد از خدا دور می­ شود.

اولیاء می­ فرمایند که بترسد از اینکه از خدا دور شود والاّ خود خدا که ترسناک نیست خوف از خدا همین است که خوف دور شدن از ذوالجلال و الاکرام است که باید در آن خیلی دقّت کرد و تأمّل کرد خدواند ان­شاءالله ما را به این مسئله موفّق بدارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *