پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

ایران با حراج ویژه به بازار نفت بازمی‌گردد

جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب: 452770
تحلیلگران میگویند ایران احتمالا ظرف سه ماه پس از لغو تحریم‌ها بازارهای نفتی را از حدود ۴۵ میلیون بشکه ذخیره شده در نفتکش‌های حاضر در خلیج فارس پر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا،ویکتور شام از موسسه آی اچ اس و رابین میلز از موسسه مشاور انرژی منار در دوبی گفتند: بخش عمده نفت ذخیره شده میعاناتی هستند که ترکیبات سولفور(گوگرد) دارند و این امر فروش آنها را پیچیده میکند زیرا بسیاری از پالایشگاهها نمیتوانند آن را پالایش کنند.

این دو تحلیلگر گفتند: ایران برای بازاریابی این مقدار زیاد نفت ظرف سه ماه(تقریبا معادل ۵۰۰ هزار بشکه در روز) باید به تخفیف زیاد متوسل شود.

شام رئیس بخش تحقیقات بازار موسسه آی اچ اس افزود: ایران در آماده شدن برای باز کردن شیرهای نفت خود است. اگر آنها خواهان ارائه این مقدار نفت در بازار بی کشش کنونی هستند باید تخفیف بدهند. بازار اکنون در دست خریداران است.

ایران پس از توافق هسته ای ماه ژوئیه با قدرتهای جهانی به دنبال پس گرفتن سهم بازار از دست رفته خود در دوران تحریمها از طریق افزایش صادرات و بازگشت به بازارهای انرژی و مالی است.

میعانات ذخیره شده در نفتکشهای ایران به اشباع بازار خواهد افزود و فشار بیشتری را روی قیمت‌های نفت خواهد شد که در یک سال گذشته بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماه ژوئن اعلام کرد: تحریمها در سال ۲۰۱۴ باعث کاهش صادرات نفت و میعانات ایران به روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه از روزانه ۲.۶ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۱ شده است.

ایران در ماه سپتامبر روزانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرد که این کشور را در رده پنجم بزرگترین تولیدکنندگان نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) قرار داد.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اخیرا اعلام کرد: ایران قصد دارد تولید و صادرات نفت خود ظرف یک هفته پس از لغو تحریمها ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد

وی افزود: ایران ظرف شش ماه پس از تحریمها نیز روزانه ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به تولید نفت خود خواهد افزود.

جوادی افزود: عرضه ۴۵ میلیون بشکه میعانات ظرف سه ماه جدا از برنامه ایران برای افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه ظرف شش ماه است و این فراتر از انتظارات درباره موج نفت ورودی ایران به بازارهای جهانی است.

میعانات نوعی نفت سبک است که از ذخایر گاز طبیعی فراساحلی پارس جنوبی بدست می آید.

اوگن وینبرگ تحلیلگر موسسه کامرزبانک فرانکفورت می‌گوید: توافق کنونی شامل ورود روزانه حدود نیم میلیون بشکه نفت ایران به بازار است. هرگونه افزایش فراتر از این انتظار احتمالا تاثیر منفی روی قیمتها خواهد داشت.

شام گفت: ایران ممکن است مجبور شود میعانات سولفور سنگین خود را با تخفیف دستکم ۱۰ تا ۱۵ درصدی به فروش برساند.

وی گفت: پالایشگاه دراگون آروماتیک چین اصلی ترین مشتری میعانات ایران خرید خود از این کشور را پس از آتش سوزی ماه آوریل متوقف کرده است و پالایشگاه ایران که برای استفاده از این میعانات در دست احداث است تا سال ۲۰۱۷ آماده نخواهد شد و این باعث افزایش ذخایر میعانات ایران می‌شود.

میلز که در سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ در پروژه های شل در ایران کار میکرد گفت: فروش این میعانات تاثیر عمده ای روی بازار خواهد داشت. اگر آنها در حال حاضر برای صادرات مشکل دارند اضافه کردن روزانه نیم میلیون بشکه دیگر به صادرات کار دشوارتری خواهد بود. آنها موفق خواهند شد ولی مشخص نیست با چه قیمتی؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *