شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

ریشه مدارس کپری ودرختی هنوز نخشکیده

چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 452328
امام جمعه جازموریان با بیان اینکه این منطقه ۹۵۰۰ دانش‌آموز دارد اما هنوز اداره آموزش و پرورش ندارد، گفت: شرایط نامطلوب آموزشی باعث افزایش بیسوادی و ترک تحصیل دانش‌آموزان شده است.
به گزارش جهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی نور امام جمعه جازموریان در جنوب استان کرمان در گفت‌وگو با فارس و با اشاره به وضعیت مدارس بخش جازموریان، اظهار داشت: آموزش و پرورش در این بخش در ابعاد مختلف مشکل دارد.

وی افزود: مدارس کپری، کمبود معلم، کمبود کتاب درسی و نبود امکانات آموزشی و کمک آموزشی وضعیت تحصیل در بخش جازموریان استان کرمان را در شرایط نامطلوب قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی نور با بیان اینکه جمعیت کلی منطقه جازموریان ۵۴ هزار نفر است، خاطرنشان کرد: مجموعاً ۹۵۰۰ دانش‌آموز در بخش جازموریان وجود دارد که هنوز اداره آموزش و پرورش هم ندارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که منطقه‌ای در ایران با چنین جمعیت دانش‌آموزی نداریم که اداره آموزش و پرورش نداشته باشد، اما منطقه جازموریان علی رغم ۹۵۰۰ دانش‌آموز هنوز اداره آموزش و پرورش ندارد.

امام جمعه جازموریان با بیان اینکه عامل اصلی عقب ماندگی این منطقه نبود اداره آموزش و پرورش است، گفت: به نظر می‌رسد که باید در این خصوص فکری شود تا شرایط نامطلوب آموزشی این منطقه تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان رودبار در جنوب کرمان به طور کلی ۲۳ هزار نفر جمعیت دانش‌آموزی دارد که ۹۵۰۰ نفر آن مربوط به بخش جازموریان می‌شود، تصریح کرد: در این مناطق ۱۰ روستا داریم که دارای مدارس کپری یا مدارس درختی هستند؛ منظور از مدارس درختی این است که دانش‌آموزان زیر سایه درخت تحصیل می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی نور به کمبود امکانات آموزشی در این منطقه اشاره و گفت: دانش‌آموزان در این منطقه امکانات آموزشی ندارند و فقط تخته سیاهی دارند که برخی از آنها تا ۱۰ سال قدمت دارد و اکنون سفید است.

وی به حضور سرباز معلمان در این بخش جنوب کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی مدارس ابتدایی سرباز معلمان به تنهایی ۶ پایه تحصیلی دبستان را تدریس می‌کنند که باعث افت کیفیت آموزشی شده است زیرا برخی دانش‌آموزان پنجم یا ششم دبستان هنوز اسم خود را نمی‌توانند بنویسند.

امام جمعه جازموریان با اشاره به اینکه تعداد مدارسی که دارای سرباز معلم هستند زیاد است، عنوان کرد: در بسیاری از مدارس که باید ۶ معلم داشته باشد فقط ۲ معلم مشغول تدریس هستند.

وی تأکید کرد: بالغ بر ۳۰ مدرسه تخریبی در جازموریان جنوب استان کرمان وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی نور با بیان اینکه به نظر می‌رسد جازموریان از نظر رتبه بیسوادی در کرمان و حتی در کشور رتبه نخست را دارد، خاطرنشان کرد: به علت کمبود و نبود مدرسه و دوری راه خانه دانش‌آموزان تا مدارس بسیاری از بچه‌ها ترک تحصیل می‌کنند و به نظر رتبه نخست ترک تحصیل را هم داشته باشیم.

وی افزود: این منطقه بسیار محروم است و اگر به مدرسه که مسأله اصلی و تأثیرگذار در ارتقا علم و فرهنگی است توجه نشود مردم این منطقه از وضعیت کنونی بدتر خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *