يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

راهکاری برای تقویت رقابت زنان در بازار جهانی

دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 451932
در مواردی از قبیل قوانین بازدارنده نیز کار کارشناسی داشته‌ایم، اما مشخصاً روی این موضوع تمرکز نکرده‌ایم؛ زیرا معتقدیم که اگر توانمندی حاصل شود، ناخودآگاه منجر به حل سایر مسایل و ایجاد فرصت‌های مناسب خواهد شد.
به گزارش جهان، دبیر انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین گفت: افزایش تشکل‌های مخصوص زنان برای حضور پررنگ‌تر آنان در جامعه، ابزار مناسبی نیست. فکر می‌کنم با شناخت قابلیت‌های زنان و تمرکز روی توانمندی‌های آنان قطعاً می‌توانیم کمک کنیم که خودشان فرصت‌های مناسب را به‌دست بیاورند؛ نیاز جامعه نیز به این سمت پیش خواهد رفت.

آسیه علی‌نژاد؛ دبیر و نایب‌رییس انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین در گفت‌وگو با مهرخانه، در مورد فعالیت‌های این تشکل اظهار کرد: زنان از صنایع مختلف که صاحب کسب و کار و کارآفرین هستند، اعضای انجمن را تشکیل می‌دهند و دلیل این جداسازی در بدو تأسیس، توانمندسازی زنان به‌منظور داشتن فرصت برابر با مردان در حوزه اقتصادی بود؛ به عبارتی در انجمن با افزایش توانمندی زنان، بستر مناسب برای حضور مؤثرتر آنان پدید می‌آید. هدف این است و در غیر این صورت اعتقادی به جداسازی نداریم؛ چراکه زنان و مردان باید در کنار یکدیگر رشد کنند، اما ازآن‌جایی‌که فرصت‌های برابر در گذشته برای زنان در مقابل مردان وجود نداشت، سعی کردیم درخصوص توانمندسازی و رشد زنان کار کنیم.

* توجه به توانمندسازی زنان کارآفرین و ترویج فرهنگ کارآفرینی

او ادامه داد: رویکرد انجمن در دو شاخه خلاصه می‌شود؛ توانمندسازی زنان صاحب کسب و کار و کارآفرین و ترویج فرهنگ کارآفرینی برای دختران جوان برای رفتن به سمت ایجاد یک کسب و کار توسط زنان.

علی‌نژاد با اشاره به تأثیر این انجمن در توانمندسازی زنان گفت: سعی کرده‌ایم با فعالیت‌های انجام‌شده در انجمن، فرصت‌های برابر برای زنان را از طریق ابزار توانمندی‌شان به‌دست آوریم؛ یعنی افراد را توانمند کنیم و به تغییر نگاه خود زنان و جامعه به زنان به جایگاه یک نیروی مولد در جامعه کمک کنیم که هم برای خودشان و هم برای جامعه مثبت باشد.

نایب‌رییس انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین درخصوص سایر فعالیت‌های انجمن اظهار داشت: در مواردی از قبیل قوانین بازدارنده نیز کار کارشناسی داشته‌ایم، اما مشخصاً روی این موضوع تمرکز نکرده‌ایم؛ زیرا معتقدیم که اگر توانمندی حاصل شود، ناخودآگاه منجر به حل سایر مسایل و ایجاد فرصت‌های مناسب خواهد شد.

* استانداردسازی کسب و کار زنان در رقابت در بازارهای جهانی

او فعالیت این انجمن در شبکه‌سازی و توانمندی زنان را بسیار مؤثر دانست و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی که به سمت بازارهای بین‌المللی پیش می‌رود، در این زمان انتظار متفاوتی از انجمن وجود دارد که علاوه بر توانمندسازی به استانداردسازی کسب و کار زنان برای حضور در بازار رقابت جهانی نیز کمک کند. اقدامات انجمن هنوز جای کار دارد، اما قطعاً تا به حال هم در فرهنگ‌سازی و هم در توانمندسازی مؤثر بوده است.

دبیر انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین با تأکید بر این‌که در حال حاضر اعتقادی به جداسازی انجمن‌ها نداریم، افزود: افزایش تشکل‌های مخصوص زنان برای حضور پررنگ‌تر آنان در جامعه، ابزار مناسبی نیست. فکر می‌کنم با شناخت قابلیت‌های زنان و تمرکز روی توانمندی‌های آنان قطعاً می‌توانیم کمک کنیم که خودشان فرصت‌های مناسب را به‌دست بیاورند؛ نیاز جامعه نیز به این سمت پیش می‌رود.

* یک یا دو مورد تشکل ویژه زنان

همچنین امین‌الله سلیمانی؛ معاون سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهرخانه، با بیان این‌که بیش ۱۰ هزار تشکل در سطح کشور فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: از این تعداد بیش از هزار تشکل در دولت جدید شروع به کار کردند و تعداد تشکل‌های خاص زنان یک یا دو مورد است که بیش از این نیز نمی‌توان انتظار داشت؛ چراکه این تشکل‌ها، تشکل‌های اجتماعی نیستند، بلکه تشکل‌های اقتصادی و محیط کسب و کار هستند که در حرف و صنایع مختلف تشکیل می‌شوند و ازآن‌جایی‌که محیط کسب و کار کاملاً زنانه وجود ندارد، تشکل آن هم کاملاً زنانه نمی‌شود.

او افزود: با این وجود یک تشکل کارفرمایی تحت عنوان انجمن زنان مدیر کارآفرین فعالیت می‌کند و سایر تشکل‌ها هم به صورت ترکیبی هستند و زنان به عنوان عضو و هیئت مدیره در آن‌ها فعالیت دارند.

معاون سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در نظام اقتصادی ما به‌ویژه تشکل‌های صنفی مشمول قانون کار، برشی تحت عنوان زن و مرد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به این جهت که تبعیض جنسیتی مخالف این موضوع است و در یک شغل یا حرفه همه حق اشتغال مساوی دارند؛ پس نمی‌توان گفت در جایی کاملاً مرد یا کاملاً زن باشند. به همین دلیل تشکل‌های صنایع مختلف ترکیبی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *