دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۳
۲۰
مرندی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل:

وزیر خارجه آلمان باید از موضع شرمندگی با ملت ایران صحبت می‌کرد نه تکبر

کمترین توقع، عذرخواهی اشتان مایر از خانواده شهدا بود
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 450791
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وزیر امور خارجه آلمان به جای آنکه از موضع تکبر با ملت ما برخورد کند بهتر بود از موضع شرمندگی و شرمساری با ایرانیان صحبت می‌کرد.
وزیر خارجه آلمان باید از موضع شرمندگی با ملت ایران صحبت می‌کرد نه تکبر
به گزارش جهان، محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سفر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان به ایران و کمک‌های این کشور در زمان جنگ تحمیلی به رژیم صدام در دستیابی به سلاح‌های شیمیایی گفت: سفر وزیر خارجه ایران فرصت ایده‌آلی بود که وی از ملت ایران به دلیل سلاح‌های شیمیایی که دولت این کشور به رژیم صدام داده بود عذرخواهی کند.

وی با بیان اینکه هزاران ایرانی به دلیل سلاح‌های شیمیایی اهدایی دولت آلمان به صدام شهید شدند، اظهار داشت:‌همچنین ده‌ها هزار نفر با همین سلاح‌ها مجروح شدند که بعضا برخی از آنها به تدریج در حال شهید شدن هستند و برخی دیگر سال‌هاست که با زجر زندگی می‌کنند و هر روز برای آنها مانند شکنجه می‌گذرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اقدام آلمان در تجهیز رژیم صدام به تسلیحات شیمیایی را نقض فاحش حقوق بشر خواند و افزود: کمترین توقع این بود که وزیر خارجه آلمان در حضور نخبگان و جوانان ایرانی از ملت ایران، جانبازان شیمیایی و خانواده شهدا عذرخواهی کنند.

مرندی اضافه کرد:‌بهتر بود آقای اشتاین مایر به سردشت می‌رفت و از مردم این شهر به عنوان منطقه‌ای که به صورت مشخص مردم بیگناه آن، مورد حمله تسلیحات شیمیایی صدام که فناوری آن از سوی آلمان اهدا شده بود، قرار گرفته بودند عذرخواهی نموده و یا لااقل به یکی از بیمارستان‌هایی که مجروحان شیمیایی ما در آن جا مستقر هستند، می‌رفت و از آنها دلجویی می‌کرد.

وی ادامه داد: وزیر خارجه آلمان باید بر اساس اصول اولیه انسانی متوجه می‌شد که این عذرخواهی از ملت ایران به دلیل تعداد زیادی شهید و مجروح به وسیله تسلیحات شیمیایی مسئله‌ای لازم و ضروری است. ضمن اینکه آلمان در کنار این اقدامات از گروه‌های تروریستی نظیر سازمان منافقین به عنوان قاتل هزاران نفر از مردم ایران حمایت‌های گسترده‌ای را انجام داده است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به ادعاهای حقوق بشری دولت آلمان در مجامع بین‌المللی اظهار داشت: اگر دولت آلمان می‌خواهد ادعایی نسبت به مسئله حقوق بشر، جامعه مدنی و حقوق شهروندی داشته باشد ابتدا باید جوابگوی اعمال خود مانند تجهیز یک رژیم جنایتکار به تسلیحات شیمیایی باشد.

مرندی عدم عذرخواهی اشتاین‌مایر از ملت ایران را نشانه نگاه بالا به پایین مقامات غربی به جایگاه‌های انسانی خواند و افزود: این رفتار به این معناست که ارزش‌ انسان‌های غیراروپایی در نظر مقامات اروپایی کمتر از ارزش انسان‌ها در غرب است.

وی با اشاره به استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با حقوق بشر تصریح کرد: البته دیگر کسی در منطقه ما ادعای غربی‌ها درباره حقوق بشر را نمی‌پذیرد و اقداماتی نظیر همکاری غربی‌ها با رژیم آپارتاید در فلسطین و رژیم سعودی، کمک به رژیم‌های منطقه در تاسیس داعش و ایجاد القاعده به صورت باواسطه و تحریم مردم ایران و تلاش برای نابودی اقتصاد و محروم نگه داشتن مردم حتی از اقلام دارویی، تنها بخشی از اقدامات ضد حقوق بشری غرب است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: همین قضیه اهدای مواد اولیه و فن‌آوری تولید تسلیحات شیمیایی از سوی کشوری مانند آلمان به رژیم صدام نشاندهنده دروغ بودن ادعای غرب درباره حقوق بشر و حفظ کرامت انسان‌هاست.

مرندی اضافه کرد: ما در گذشته شاهد بودیم که آمریکایی‌ها به بهانه سلاح‌های شیمیایی و حضور القاعده به عراق حمله کردند ولی در این کشور نه سلاح شیمیایی کشف شد و نه القاعده مورد حمله جدی و نابودی قرار گرفت؛ اما پیش از این کشورهایی مانند آمریکا و متحدانش نظیر آلمان به صدام سلاح‌های شیمیایی اهدا کردند و امروز هم مشغول کمک‌های باواسطه به القاعده هستند.

وی با اشاره به مواضع وزیر امور خارجه آلمان در تهران تصریح کرد: آقای اشتاین مایر به جای آنکه از موضع تکبر با مردم ایران برخورد کند بهتر بود که از موضع شرمندگی و شرمساری با ملت ما صحبت می‌کرد تا شاید مردم تا حدودی دولت آلمان را پذیرفته و راه برای دور جدید همکاری‌ها میان ایران و آلمان باز شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بابا کجای کاری وزیر خارجه ما از سوابق خوب ایران و آلمان میگه
شمادیپلماسی نمیدونی مگه؟برو بلدشو دیپلماسی یعنی خنده!!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
خنده تا بناگوش برای دشمن و اخم و فحش و ننر بازی برای داخلیها!
فرهاد
آقا محسن! دمت گرم، عجب جمله زيبايي گفتي!
به نظرت:
((جلف ترين وزير امور خارجه دنيا كيه؟))

بالاخره اين خنده ها روزي به گريه تبديل خواهد شد. ميگي نه؟‌نگاه كن!
فرهاد
آقاي مرندي، درسته كه شما استاد دانشگاهي، مدرك دكتري و امثالهم داري، كه اين مطلب بعد از انقلاب خيلي خيلي زياد شد. ولي بدانيد نظرتان ١٠٠% اشتباه است. وقتي ما ملت فقير و بي چيز توانستيم حداقل يك دستگاه بنز (فقط و فقط يك دستگاه) نه چيزهاي ديگر ، مثل آلمانيها بسازيم. اونوقت شما چنين اظهاراتي را افاضه فرماييد. صنايع آلمان بي نظير است از خودروسازي تا كشتي سازي و صنايع چاپ و صنايع ديگر . ظاهراً شما بايد اين مطالب را بهتر بدانيد تا من بي سواد !
پس بيجهت اظهار فضل و نظر نكنيد . مردم كه هالو نيستند به حرف افرادي مثل شما گوش دهند. پس اگر نگوييد ، سنگين تريد.
نه جناب فرهاد خان مردم هالو نیستن هنوز آثار گازهای خردل در تن هموطنانمان باقی است اگر خانواده خودت هم دچار میشدن اینطوری افاضه می فرمودی!ضمنا اگر امثال شما به گدای در خانه کدخدا نرید دانشمندان ما بلدن چرخ مملکت را بچرخاننداین همه توانمدی هسته را که با دیپلماسی خنده دارن به باد میدن تولید بومی هست جناب
فرهاد
عموجان، اسم شريفتان را ننوشتيد. من افتخار داشتم خود ٢٥ ماه در مناطق عملياتي حضور داشته باشم. و برادرانم نيز هر كدام به نوبه خود در مناطق عملياتي در اوايل جنگ حاضر شدند و بازنشسته صنايع موشكي سپاه هستم. منظورتان را از گداي در خانه كدخدا نميفهمم چيست. چون خودم هيچ گاه كنايه نميزنم و در لفافه سخن نميگويم. منظور حقير مرفهين بي درد است كه يه شبه به مدركي رسيده اند و در خصوص همه چيز اظهار نظر ميكنند. وگرنه فروش سلاحهاي شيميايي كه توسط شركتهاي مهندسي مرك آلمان به عراق انجام ميشد را همه ميدانند و اظهر من الشمس است. ديگر نيازي نيست ايشان به عنوان ((كارشناس مسائل بين الملل)) اظهار فضل نمايند. آن را كه عيان است چه حاجت به بيان است. آلمانيها اگر ميخواستند به خاطر فروش سلاحهاي شيميايي و حمايتهاي خود از عراق و حمايتهاي خود از داعش از كسي معذرتخواهي كنند تا كنون بايد اين را انجام ميدادند. به نظر شما براي عذرخواهي كمي دير نيست! از سال ٦٧ كه جنگ پايان پذيرفته تا كنون چند سال ميگذرد؟ اگر ميخواستند حتماً عذرخواهي ميكردند. نيازي به بيان آقاي مرندي نبود!
سرور
البته بنده عموجان قبلی نیستم.اما:
در مورد اول باید قسم بخورید تا باور کنند همگان.در ضمن بسیاری از جوانهای قدیم بالای 40 ماه جبهه دارند و اینقدر پز نمی دهند.البته من یکی جزو آنها نیستم.
در مورد دوم حرفهای شما پر از کنایه و توهین به ملت بود از جمله فقیر و بی چیز.
در مورد سوم جواب مرندی را خودتان بدهید در آن دنیا.
در مورد چهارم غیر از شرکت مرک حداقل 12 شرکت از جمله بایرن در فروش مواد شیمیایی مربوط به اسلحه شیمیایی به صدام لعنتی دست داشته اند.
و آخر اینکه به نظر شما باید آلمان عذرخواهی بکند یا نه؟
كاوه
اتفاقا لازم بود كه استاد مرندي (كه جانباز جنگ نيز هستند) اين را ياداوري كنند.
محسن
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی چشممان را به روی ظرفیتهای داخلیمان ببندیم و منت اجانب را بکشیم و تکنولوژیهای استراتژیکمان را به پای دون همتی خودمان قربانی کنیم و به خاطر ترس از ریزش رایمان کار درست مثل قطع یارانه ثروتمندان یا از همه مهمتر اصلاح نظام مالیاتی را انجام ندهیم و هی بهانه های روشنفکری بیاوریم که ما به حساب افراد سرکشی نمیکنیم و ... البته که باید همه ظلمهای دیگران به خودمان را نادیده بگیریم و بگوییم ما بلد نیستیم و شما بلدید و دارید بیایید به ما هم بدهید، گذشته ها که گذشته!
فرهاد بیشتر مردم شکر خدا ما مثل تو هالو نیستند می فهمند که اگر کشوری بخواهد پیشرفت کند خودش باید کار کند نه اینکه منتظر باشد بیگانگان برایش پیشرفت ارمغان بیاورند تفکر جهان سومی فرهاد : امثال شما هستند که نمیگذارند کشور ترقی کند قرارنیست چون کشور المان پیشرفته است بر جنایتشان در حق مردم ایران چشم پوشی کنیم کسانی که بویی از انسانیت نبردند چنین کاری میکنند
سرور
هیتلر هم اینقدر خودشان را تحویل نگرفت که شما اینقدرخودکشی می کنی برای ژرمن ها.
فرهاد جون فقر وعجز خودتو تعمیم نده عزیزم، خدا برات بسازه
Iran, Islamic Republic of
فرهادخان! مردم هالو نیستند بلکه خودت هالو هستی که خیال می کنی اگر کسی بنز درست کرد و ضمنا بمب شیمیایی هم روی سرت ریخت باید دست بوس باشی.
غربزده ی...
یک حرف هایی می زنی ای بابا
مرجان
ظاهرا ما بايد همانند مجروحان شيميايي خفه شويم و بدليل اينكه آلمان صنعت دارد ذليل باشيم. آقا فرهاد ان شاءالله خدمت اين مجروحان برسيد تا نظرتان عوض شود.
Germany
شما چه انتظار بيهوده اي از مترسك هاي غرب داريد؟!
فرهاد خان تو حرف زیادی نزن معلومه بیسوادی
اگه تو جانباز شیمیایی توخونه یا دوربرت داشتی میفهمیدی یعنی چه
دکتر مرندی درست گفته حقا که فرزند همان دکترمرندی هستی
آفرین
علی
این درست که وزیر خارجه آلمان باید شرمنده باشد ولی وقتی که اونا هر بلای که دلشون بخواد سر ما ايرانيا میارن و ما بجای جواب مناسب سر و دست می شکنیم برای یه لبخند و توجه دیگه چه انتظاری باید داشته باشیم اونا ما رو کسی حساب نمی کنند چون ما وجودش رو نداریم ،
می گن : یه نفر آدم نامبری بوده و به هیچ کسی نگاه که هیچ حتی اخم نمی کرده و کسی رو داخل آدم حساب نمی کرده ، یه روز یه نفر با خنده و شادی اومد پیش بقیه خوشحال و خندان بود همه گفتن چی شده اینقدر خوشحالی ? یارو گفت فلانی با من حرف زد گفتن چی گفت ? وقتش که به من گفت بی شعور برو کنار از سر راهم ،
فکر می کنم قضیه غربیها و حال حاضر ما همین حکم رو داره می گین نه ?
عل
دیپلماسی یعنی اینکه توان خنده ات چند برابر باشه یعنی اینکه ظرفیت خنده خیلی داشته باشی دیپلماسی یعنی اینکه هر کس هرچی گفت تو فقط بخندی اين خنده یکی از اون کلیدهای تدبیر و اميده
یعنی باید اینقدر در خارج و داخل بخندی که همه چی خنده دار بشه و روان مردم هم خوب میشه