سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

ایران در اوپک پشت مالزی در آمد

پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 450199
وزیر نفت با اشاره به توسعه همکاری‌های نفتی تهران و جاکارتا، اعلام کرد: ایران از بازگشت و عضویت دوباره اندونزی در سازمان اوپک حمایت می کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با اشاره به عضویت سال های نه چندان دور اندونزی در سازمان اوپک، گفت: این کشور آسیایی به دلایلی از این سازمان اوپک خارج شد و اخیرا بار دیگر به منظور عضویت در اوپک اظهار علاقه کرده است.

وزیر نفت با اعلام اینکه امیدواریم که با حمایت ایران، اندونزی به سازمان اوپک بازگردد، تصریح کرد: در چارچوب عضویت دو کشور در سازمان اوپک پیش بینی می‌شود همکاری‌های ایران و اندونزی در صنایع نفت و انرژی ادامه یابد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و سودیرمان سعید وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی روز گذشته در ساختمان وزارت نفت در تهران دیدار و گفتگو کردند که صادرات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و ال. ان. جی از مهمترین محورهای مذاکرات دو جانبه بوده است.

به گزارش مهر، اندونزی سال ۲۰۰۹ میلادی از عضویت سازمان اوپک خارج شد اما این کشور آسیایی اخیرا به منظور بازگشت به اوپک اظهار تمایل کرده است.

سودیرمان سعید وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی پیشتر گفته بود: بازگشت اندونزی به اوپک چندان تعجب آور نیست، زیرا از نظر اوپک، اندونزی هرگز این سازمان را ترک نکرده بودیم و این سازمان خروج ما را تعلیق تلقی می‌کرد.

براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در شرایط فعلی اندونزی به طور متوسط روزانه ۸۴۰ هزار بشکه نفت تولید می کند و در صورت عضویت در اوپک، تقریبا سه درصد به عرضه نفت اوپک افزوده خواهد شد و تولید این سازمان به روزانه مرز ۳۳ میلیون بشکه در روز افزایش می دهد.

پیش از این هم اکوادور در سال ۲۰۰۷ میلادی به عضویت سازمان اوپک درآمده بود که با بازگشت اندونزی، در کنار کشورهایی همچون لیبی، اکوادور و قطر به چهارمین کشور کوچک تولیدکننده نفت اوپک تبدیل خواهد شد.

پیش بینی می شود اندونزی به عنوان یک عضو رسمی در نشست پیش روی اوپک که در چهارم دسامبر در وین برگزار می شود، حضور یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *