کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سقوط آزاد تولید خاوریار در کشور

20 مهر 1394 ساعت 12:02

در دو دهه قبل میزان استحصال ماهی خاویار بیش از سه هزار تن بود ولی اکنون این آمار به ۲۵۰ تن رسیده است.


به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،< خاویار و تخم ماهیان خاویاری از گرانترین غذاهای جهانی است و دریای خزر به عنوان بزرگترین منبع ماهیان خاویاری در جهان است که بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان را تامین می کند و فیل ماهی، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیب و ماهی ازون برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند ولی هم اکنون حضور این گونه‌ها و حتی صید آنها به شدت کاهش یافته است ولی اکنون دلیل کمرنگ شدن ماهیان خاویاری در دریای خزر چیست؟

* صید و استحصال خاویار کاهش پیدا کرده است

این روزها اعلام کرده‌اند که صید ماهیان خاویاری کاهش یافته و استحصال آنها به ۲۵۰ تن در سال رسیده است در حالی که میزان برداشت سالانه دو دهه قبل بالغ بر سه هزار تن بوده است.

* دلیل کمرنگ شدن ماهیان خاویار

آلودگی و آسیب‌های زیست محیطی حفظ خطوط پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتری سواحل ایران و ۳۰ جزیره کشورمان را تهدید می‌کند.

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این خصوص می‌گوید: سواحل شمالی کشور به واسطه آلودگی‌ ناشی از فعالیت‌های کشاورزی با آسیب‌های زیست محیطی از قبیل کاهش آبزیان و افت کیفیت آب روبرو شده است.

* آلودگی سواحل جنوبی

متاسفانه بیش از ۶۰ درصد آلودگی‌های خشکی مانند پساب‌های صنعتی وارد دریاها می‌شوند.

فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص معتقد است: سواحل جنوبی در اثر آلودگی‌های صنعتی با افزایش ناگهانی آب، افزایش جلبک و پدیده کشنده قرمز نوعی پلانگتون مواجه شده است.

* سوء مدیریت و بروز مشکلات محیط زیست

سوء مدیریت در عملکرد، عامل معضلات زیست محیطی دریاها است و باید علاوه بر توجه به این مهم بر مدیریت ساخت و سازها در سواحل و اقدامات جدی‌تر در عرصه‌های داخلی و بین المللی برای کاهش آسیب‌های زیست محیطی دریاها توجه داشت.


کد مطلب: 449580

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/449580/سقوط-آزاد-تولید-خاوریار-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com