چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

سقوط آزاد تولید خاوریار در کشور

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 449580
در دو دهه قبل میزان استحصال ماهی خاویار بیش از سه هزار تن بود ولی اکنون این آمار به ۲۵۰ تن رسیده است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،< خاویار و تخم ماهیان خاویاری از گرانترین غذاهای جهانی است و دریای خزر به عنوان بزرگترین منبع ماهیان خاویاری در جهان است که بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان را تامین می کند و فیل ماهی، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیب و ماهی ازون برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند ولی هم اکنون حضور این گونه‌ها و حتی صید آنها به شدت کاهش یافته است ولی اکنون دلیل کمرنگ شدن ماهیان خاویاری در دریای خزر چیست؟

* صید و استحصال خاویار کاهش پیدا کرده است

این روزها اعلام کرده‌اند که صید ماهیان خاویاری کاهش یافته و استحصال آنها به ۲۵۰ تن در سال رسیده است در حالی که میزان برداشت سالانه دو دهه قبل بالغ بر سه هزار تن بوده است.

* دلیل کمرنگ شدن ماهیان خاویار

آلودگی و آسیب‌های زیست محیطی حفظ خطوط پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتری سواحل ایران و ۳۰ جزیره کشورمان را تهدید می‌کند.

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این خصوص می‌گوید: سواحل شمالی کشور به واسطه آلودگی‌ ناشی از فعالیت‌های کشاورزی با آسیب‌های زیست محیطی از قبیل کاهش آبزیان و افت کیفیت آب روبرو شده است.

* آلودگی سواحل جنوبی

متاسفانه بیش از ۶۰ درصد آلودگی‌های خشکی مانند پساب‌های صنعتی وارد دریاها می‌شوند.

فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص معتقد است: سواحل جنوبی در اثر آلودگی‌های صنعتی با افزایش ناگهانی آب، افزایش جلبک و پدیده کشنده قرمز نوعی پلانگتون مواجه شده است.

* سوء مدیریت و بروز مشکلات محیط زیست

سوء مدیریت در عملکرد، عامل معضلات زیست محیطی دریاها است و باید علاوه بر توجه به این مهم بر مدیریت ساخت و سازها در سواحل و اقدامات جدی‌تر در عرصه‌های داخلی و بین المللی برای کاهش آسیب‌های زیست محیطی دریاها توجه داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *