پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - 13 Jun 2024
 
۱

برای‌فرار از افسردگی‌ساعت خود‌را کوک کنید!

شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 447934
رئیس نظام و روان‌شناسی مشاوره تاکید کرد: کوک کردن زنگ در ساعات مختلف می‌تواند افراد را به یاد تصمیم‌شان برای فرار از افسردگی بیاندازد.
برای‌فرار از افسردگی‌ساعت خود‌را کوک کنید!
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سیدعبدالله احمدی‌قلعه با بیان این‌که افراد برای رهایی از افسردگی نیازمند گذشت زمان هستند، اظهار کرد: افراد در دوره افسردگی در تله بی‌انگیزگی گرفتار می‌شوند، در حالی که باید زمان بگذرد تا انرژی از دست‌رفته را بازیابند و به زندگی عادی برگردند.

در واقع اگر فرد بتواند با به کار بردن برخی راهکارها با احساس یاس خود کنار بیاید می‌تواند به جنگ با افسردگی برود.

در رویکرد رفتاردرمانی دیالکتیک، برعکس عمل کردن به این معنی است که ابتدا فرد تشخیص دهد که چه عادات بدی دارد و در مرحله بعد زمان‌هایی که به انجام آن عادت بد می‌پردازد مشخص کند.

سپس کاری را به‌عنوان جایگزین آن عادت بد انتخاب کرده و خود را موظف به انجام آن کند.

یکی ازمفیدترین کارها استفاده از زنگ ساعت است.

فرد نباید از زنگ ساعت فقط برای بیدار شدن از خواب استفاده کند؛ چراکه زنگ ساعت می‌تواند نماد خروج از خانه، زمان خاموش کردن تلویزیون یا زمان تلفن کردن به یک آگهی کاریابی باشد.

این روان‌شناس ادامه داد: جدا شدن از تخت برای یک فرد افسرده شاید از سخت‌ترین کارهای دنیا باشد در حالی که می‌تواند بعد از بیدار شدن روی تخت بنشیند و تصور کند تمام مشکلات خود را روی تخت می‌گذارد.

همچنین می‌تواند روی مشکلاتش را با ملحفه بپوشاند.

این فرد می‌تواند بعد از بیدار شدن بلافاصله برای شستن صورت و دندان‌های خود اقدام کند و این پیغام را به مغز خود برساند که در حال آماده شدن برای انجام دادن کاری به غیر از لم دادن است.

به همین‌ خاطر بهتر است بعد از بیدار شدن لباس‌های خود را تعویض کرده و هر روز خود را با پیژامه نگذراند.

در واقع شخص با این اقدامات خود در حال انتقال پیام‌های مثبت به مغز و دور کردن امواج بی‌حالی و رخوت است.

وی افزود: بیرون رفتن، از دیگر کارهای سخت افراد افسرده محسوب می‌شود. معمولا این افراد بعد از پیشنهاد خروج از خانه به طرف مقابل خود می‌گویند «بیرون بروم که چه شود» یا «جایی برای رفتن ندارم»، درحالی که بهتر است هدف خود را فقط خروج از خانه قرار دهند و خیلی به مراحل بعدی فکر نکنند.

در این صورت می‌توانند از خانه خارج شده، در را پشت سر خود ببندند و هر مسیری به ذهن‌شان می‌رسد طی کنند این مسیر می‌تواند ۱۰ دقیقه پیاده‌روی یا یک ساعت رانندگی باشد.

احمدی‌قلعه تصریح کرد: حضور یک ورزش در زندگی برای بهبود خلق منفی بسیار کمک‌کننده است.

افراد افسرده باید به این بیاندیشند که سختی ورزش کردن فقط برای ۱۰ دقیقه اول است و بعد کم‌کم حس بهتری سراغ‌شان می‌آید؛ در واقع با این پیش‌آگاهی شروع کردن حرکات ورزشی راحت‌تر می‌شود.

همچنین افراد بی‌انگیزه می‌توانند برنامه حداقل یک هفته آینده خود را تا جایی که می‌توانند جزء به جزء در دفتر بنویسند و هر کدام را بلافاصله بعد از انجام دادن تیک بزنند، این کار به مرور لذت زیادی به فرد می‌بخشد.

رئیس نظام روان‌شناسی و مشاوره استان زنجان با تاکید به قرار ملاقات فرد افسرده با دوستان و خویشاوندان، خاطرنشان کرد: افراد افسرده بهتر است برای معاشرت با نزدیکان‌شان برای خود جایزه تعیین کنند.

مثلا روز بعد یک ساعت بیشتر بخوابند.

علاوه بر این افراد غمگین بهتر است در طول دوران افسردگی از حضور یک روان‌شناس بهره‌مند شوند تا ناکامی‌ها و هیجانات منفی خود را با وی در میان گذاشته و راه‌حل‌های خود را با او بازبینی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *