چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

راهکار ایرلاین‌ها برای تسویه با وزرات نفت

يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 446791
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین تکلیف بدهی‌های سوختی خود، با شرکت‌ پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرارداد منعقد کرده‌اند ضمن آنکه ضمانت‌‌نامه‌هایی از سوی ایرلاین‌ها به شرکت پخش ارائه شده است.
به گزارش جهان، مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس درباره بدهی‌‌ شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی بابت دریافت سوخت از شرکت پالایش و پخش فرآوردهای نفتی بدهی‌هایی دارند‌ که برای پرداخت آن اهتمام دارند.

وی با اشاره به اینکه این بدهی‌ها شامل بدهی‌های جاری و بدهی‌های معوق است، ‌‌ادامه داد: به هر حال این بدهی شرکت‌های هواپیمایی با توجه به مشکلاتی که ایرلاین‌ها در نرخ‌های تکلیفی بلیت دارند، وجود دارد.

* ارائه ضمانت‌نامه توسط ایرلاین‌ها به شرکت پالایش و پخش

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: البته شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین تکلیف بدهی‌های سوختی خود، با شرکت‌ پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قراردادهای منعقد کرده‌اند ضمن آنکه ضمانت‌‌نامه‌هایی از سوی ایرلاین‌ها به شرکت پخش ارائه شده است.

اسعدی سامانی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه‌‌های جاری ایرلاین‌ها بابت سوخت پرداخت می‌شود، اظهار داشت: بدهی‌های انباشته (گذشته) ایرلاین‌ها به دلیل‌ عدم شفاف‌سازی نرخ‌ها و اجرا نشدن آزادسازی نرخ بلیت رخ داد. در حال حاضر هم شرکت‌ها‌ توان پرداخت‌ همه این بدهی‌ها را ندارند.

* بخش عمده‌ای از بدهی‌های معوق سوختی ایرلاین‌‌‌ها تعیین‌ تکلیف شده است

وی گفت: شرکت‌ها با توجه به نرخ‌های مصوب سوخت، در مقاطع مختلف حساب و کتاب‌های خود را انجام داده‌اند و بخش عمده‌ای بدهی‌های معوق سوختی ایرلاین‌‌‌ها تعیین‌ تکلیف شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: در حال حاضر هم اغلب شرکت‌های هواپیمایی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرارداد منعقد کردند و تعداد زیادی از شرکت‌ها ضمانت‌‌نامه ارائه داده‌اند و به تدریج بدهی شرکت‌های هواپیمایی در حال پرداخت است.

* کماکان اختلاف‌نظر درباره نرخ سوخت قبلی ا‌یرلاین‌‌ها وجود دارد

وی با اشاره به اینکه ‌‌اختلاف‌نظر‌هایی هم درباره نرخ‌های قبلی سوخت که به ایرلاین‌ها ارائه شده بود وجود دارد، گفت: فعلاً سوخت با قیمت هر لیتر‌ ۵۰۰ تومان در بدهی‌های معوق برای ایرلاین‌ها تصویب شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: البته تجدید محاسباتی هم در این باره داشته‌ایم ضمن آنکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی اختلاف‌نظرهایی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در قیمت قبلی سوخت دارند.

* طلب ایرلاین‌‌ها از دولت بابت پروازهای تکلیفی و بلیت‌‌های تخفیف‌دار‌

اسعدی سامانی ادامه داد: به هر حال شرکت‌هایی که بیشترین پرواز را انجام می‌دهند، بیشترین بدهی را بابت دریافت سوخت دارند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: ۳ ایرلاین بزرگ بدهکار به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بابت پروازهای تکلیفی و خدماتی که به دولت ارائه داده‌اند از دولت طلب دارند و دولت بابت خدماتی که از شرکت‌های هواپیمایی دریافت کرده، هزینه‌ای پرداخت نکرده است.

وی اظهار داشت: مثلاً دولت از یکی از شرکت‌های هواپیمایی خواست که پروازی به ونزوئلا داشته باشد و آن شرکت بدون داشتن مسافر، یک فروند بوئینگ ۷۴۷ در این مسیر قرار داد که بسیار پر هزینه‌ است اما دولت نیز هیچ پرداختی به ایرلاین نداشت‌ که این موجب افزایش بدهی انباشته این شرکت‌ می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: از سوی دیگر ایرلاین‌ها بلیت‌های تخفیف‌دار به جانبازان و خانواده معظم شهدا ارائه داده‌اند،اما مابه‌التفاوت که قرار بود طبق قانون از سوی بنیاد شهید پرداخت شود، پرداخت نشده است.

اسعدی سامانی اظهار داشت: وقتی چنین مطالباتی تعیین‌ تکلیف نشده است قطعاً شرکت‌ها نیز قادر به پرداخت بدهی خود نخواهند بود و بهتر است این طلب و بدهی‌‌ها در اتاق تهاتر بررسی شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت:‌ امیدواریم بخش عمده‌‌ای از مطالبات شرکت‌های هواپیمایی از دولت محاسبه و تهاتر شود که البته این موضوع در سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است.

* بررسی صورتحساب‌ سوختی ایرلاین‌ها و شرکت پالایش و پخش‌

وی با بیان اینکه بدهی ایرلاین‌ها از سوی شرکت نفت ۹۰۰ میلیارد تومان عنوان شده است، گفت: البته این رقم به دلیل پرداخت‌های مالی و دریافت‌‌ سوخت از سوی ایرلاین‌ها، کم و زیاد می‌شود.

اسعدی سامانی گفت: هم‌اکنون در حال رسیدگی به صورت‌حساب‌های طرفین هستیم که باید در جلسات دو جانبه حل و فصل شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: در حال حاضر نرخ سوخت هواپیما با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به هر لیتر ۶۰۰ تومان رسیده است ضمن آنکه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر آن اضافه می‌شود اما با وجود افزایش نرخ سوخت از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان برای ایرلاین‌ها، هیچ گونه افزایشی در نرخ بلیت‌ها اعمال نشد و کماکان قیمت‌ها برخلاف قانون برنامه پنجم، تکلیفی است.

* مسدود شدن حساب ایرلاین‌ها و برداشت از حساب توسط شرکت‌ نفت

اسعدی سامانی تأیید کرد: حساب برخی از شرکت‌های هواپیمایی بابت این بدهی‌های از سوی شرکت‌ پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی‌ مسدود شده است ضمن آنکه از حساب ایرلاین‌ها نیز برداشت می‌شود.

* ایرلاین‌‌ها باید خدمات دهند؛ شرکت‌ پالایش و پخش‌ با شرکت‌ها همکاری کند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه سیاست شرکت‌های هواپیمایی پرداخت بدهی‌های خود است، اظهار داشت: انتظار داریم در این عرصه با وجود نرخ‌های تکلیفی و درآمد نامناسب، ارگان‌ها با شرکت‌های هواپیمایی برای جابجایی مسافران همکاری کنند؛ ضمن آنکه شرایط خدمت‌رسانی مناسب برای ایرلاین‌ها فراهم شود.

اسعدی سامانی تأکید کرد: از شرکت‌ پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی می‌خواهیم شرایط ایرلاین‌ها را درک کنند و بیش از این به شرکت‌ها فشار نیاورند زیرا لازم است ایرلاین‌‌ها خدمات مناسب و مطلوب به مردم ارائه دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره احتمال عدم ارائه سوخت از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به ایرلاین‌ها بابت طلب، گفت: این اتفاق در گذشته چند روزی رخ داد اما بالاخره اگر این اتفاق رخ دهد مشکلاتی برای مردم پیش می‌آید.

به گزارش فارس‌ طبق اعلام ‌مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بدهی شرکتهای هواپیمایی از سال ۹۲ تا کنون، ۶۲ درصد افزایش یافته است به طوری که بدهی این شرکت‌ها از ۵۳۷ میلیارد تومان در سال ۹۲ به حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است.

‌طبق آخرین آمار ارائه شده، شرکت هواپیمایی ماهان با ٣٤٨ میلیارد تومان رکورد دار بیشتر بدهی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و پس از آن شرکت هواپیمایی آسمان با ٢٥٣ میلیارد تومان، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی) با ٢٢٠ میلیارد تومان و همچنین شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با ٥٤ میلیارد تومان، از جمله دیگر شرکت‌های بدهکار به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستند.

این میزان بدهی ۹۰۰ میلیارد تومانی حاکی از ان است که شرکتهای هواپیمایی مسافربری به تعهدات خود نسبت به تسویه بدهی‌های سنواتی خود عمل نکرده اند؛ در حالی که براساس قانون شرکت ملی پخش باید مطالبات دریافتی از آنها را به خزانه دولت واریز کند.

اخیرا مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده‌اند به دنبال وصول مطالبات خود ‌از شرکت‌های هواپیمایی‌ هستند و به تازگی نیز حساب‌های بانکی شرکت‌های هواپیمایی بدهکار از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی مسدود شده است، ضمن آنکه قطع سوخت رسانی به این شرکت‌ها به عنوان یک گزینه مطرح در صورت عدم تسویه بدهی این شرکت‌ها ‌مد نظر شرکت پالایش و پخش است. گزینه ای که حدود دو سال پیش یک بار توسط مسئولان وقت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اجرا و منجر به پرداخت بخش اندکی از بدهی شرکت‌های هواپیمایی به مجموعه شرکت پخش شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *