چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

آیا انتفاضه جدیدی در راه است؟

شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 446653
در شرایطی که تجاوزات سربازان اسرائیلی در کرانه باختری و بیت المقدس همچنان ادامه داشته و فرزندان فلسطین به دست اشغالگران به شهادت می‌رسد این سوال مطرح است که آیا انتفاضه دیگری در راه است؟
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، به نظر می‌رسد با شهادت «ضیاء التلاحمه» و «هدیل الهشلمون» در ادامه اقدامات جنایت کارانه اشغالگران اسرائیلی توفان انتقاضه‌ای دیگری در راه باشد.

سربازان اشغالگر اسرائیلی با شلیک گلوله به ضیاء التلاحمه او را به مدت پنج ساعت در حالی که جراحت‌های او در حال خونریزی بودف رها کردند تا به شهادت رسید.

اشغالگران همچنین ۱۵ گلوله به هدیل الهشلمون دختر نوجوان فلسطینی شلیک کرده و او را نیم ساعت در حال خونریزی رها کرده تا در راه بیمارستان به شهادت رسید.

پس از این جنایت سربازان اسرائیلی که با خونسردی و تحقیر توهین به اجساد این دو شهید فلسطینی صورت گرفت، الخلیل با این دو وداع کرد.

* محمود عباس کجا سیر می‌کند؟

اما واکنش «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به جامعه بین المللی با هشداری بسیار ساده همراه بود: از انتفاضه ای که در صدد آغاز آن نیستیم، اجتناب کنید.

شهید التلاحمه جوان فلسطینی پیش از شهادت، حمله شبانه به حرم ابراهیمی در الخلیل را زیر نظر داشت آن هم در حالی که گروه زیادی از شهرک نشینان عصر آن روز به ریاست «دیوید ازولای» وزیر ادیان رژیم صهیونیستی وارد حرم ابراهیمی شدند.

این وضعیت التلاحمه را به خشم آورد تا جایی که هنوز بامداد روز بعد نرسیده بود که خود را برای مقابله با گشتی اسرائیلی در نزدیکی «خرسا» که برای گردن کشی شبانه به این محل آمده بود، آماده می کرد.

واقعیت این است که اسرائیلی ها با وجود تشکر و قدردانی از نهادهای امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان در رام الله به عملکرد آنان اطمینان ندارند از همین رو خود در تمام نقاط کرانه باختری که تحت کنترل تشکیلات خودگردان است، به احضار و دستگیری فلسطینی ها اقدام می‌کنند.

در این میان سربازان اسرائیلی التلاحمه را هدف تیراندازی قرار دادند که در اثر آن وی مجروح شده و یک بسته انفجاری کوچک که در دست داشت، منفجر شد.

نکته قابل ملاحظه اینکه این شهید فلسطینی که به منظور کاهش سرعت خودروی اسرائیلی مقداری سنگ در خیابان قرار داده بود، از همین رو سربازان اسرائیلی پس از تیراندازی به سمت او از خودروی زرهی پایین آمده و او را در حالی که روی زمین افتاده و از زخم هایش خون جاری بود، چند ساعت در این وضعیت رها کردند.

آنان پیش از اینکه در برابر التلاحمه تصمیم بزدلانه ای بگیرند، دو گزینه داشتند: یا استفاده از سگ آموزش دیده برای اطمینان از جان باختن التلاحمه یا ارسال روبات برای کنار بردن جسد او. سربازان اسرائیلی به آمبولانس فلسطینی اجازه ندادند به طرف جسد ضیاء حرکت کند و این چیزی است که همواره در حوادث انتفاضه دوم انجام می دادند. به این ترتیب جسد او را پنج ساعت مصادره کرده و سپس پیش از طلوع آفتاب به خانوده اش تحویل دادند.

همچنین دو ساعت پس از یوش به شهرک خرسا و دستگیری یک جوان دیگر به نام «حاتم ایمن الهیمونی» تلاش برای بازرسی منازل مسکونی این منطقه و تخریب آن درگیری ها و برخوردهایی در این منطقه رخ دهد.

* التلاحمه کیست؟

ضیاء ملقب به ابی عباس که متولد ۱۹۹۴ بود و به این شیوه جنایت آمیز جان باخت، ماه رمضان سال گذشته یکی از محافظان مسجد الاقصی بود. او فرزند «عبدالحلیم التلاحمه» یکی از اعضای ارشد و موسس جنبش جهاد اسلامی و اسیر سابق در بند اسرائیل بود.

* تسلیت جهاد اسلامی به مناسبت شهادت التلاحمه

جهاد اسلامی شهادت مهندس التلاحمه را تسلیت گفته و اعلام کرد که وی در جریان انجام وظیفه میهنی و جهادی خود در مقابله با نیروهای اشغالگر و دفاع از سرزمین و مقدسات به شهادت رسید. جهاد اسلامی همچنین فرزندان فلسطین را به ادامه مقابله با نیروهای اشغالگر در دفاع از مسجد الاقصی فراخواند.

* هشدار به آغاز انتفاضه دیگر

در همین ارتباط «وحید ابوماریا» یکی از اعضای ارشد جهاد اسلامی هشدار داد «توفان انتفاضه در راه است و الخلیل شعله ای است که در برابر اشغالگر اسرائیلی زبانه خواهد کشید و امروز شاهدیم که جهاد اسلامی و تمام انسان های شریف و مقاوم به هدف مورد حمله دشمن اسرائیلی و حامیان آن تبدیل شده اند». وی تاکید کرد: هر کس تصور کند پول ملت فلسطین را از موضوع اصلی خود دور خواهد کرد، خیالی باطل در سر می پروراند.

چند ساعت از قتل التلاحمه نگذشته بود که هدیل الهشلمون در اثر شدت جراحت های ناشی از تیراندازی دشمن صهیونیستی به ایست بازرسی «الکونتینر» در مرکز الخلیل به شهادت رسید.

دشمن مدعی شد الهشلمون دختر ۱۸ ساله فلسطینی در تلاش بود با چاقو به یکی از سربازان حمله کند اما تصاویری که گروه «جوانان ضد شهرک سازی» در این مورد ثبت کرده اند، به وضوح نشان می‌دهد که سربازان بدون دلیل و در حالی که الهشلمون از برداشتن حجاب خود خودداری می کرد، او را هدف تیراندازی قرار داده و به شدت مجروح کردند.

سربازان اسرائیلی الهشلمون را که زخم‌های او در حال خونریزی بود رها کرده و با گذشت نیم ساعت از این وضعیت به آمبولانس اجازه دادند او را به بیمارستان منتقل کند اما وی در راه بیمارستان به شهادت رسید.

در این میان دولت الوفاق در رام الله نقش معمول خود در شکایت را ایفا کرده و از سازمان ملل درخواست کرد به منظور بررسی ابهامات شهادت هدیل الهشلمون در جریان عبور از دروازه های آهنی ایست الکونتینر کمیته بین المللی برای تحقیق تشکیل دهد. الوفاق همچنین اعلام کرد تصاویر ثبت شده نشان می دهد که از سوی هدیل هیچ خطری سربازان اشغالگر را تهدید نمی کرد.

* خشم فلسطینی ها و غیبت محمود عباس

در بحبوحه خشم مردمی و درخواست گروه‌های مختلف محمود عباس که در کرانه باختری نیست، گویی در جای دیگری سیر می کند. وی هشدار داد در صورت ادامه تجاوزات اسرائیل از خطر شعله ور شدن انتفاضه ای که در صدد آن نیستیم، اجتناب کنید.

عباس عازم مسکو شد تا و ولادیمیر پوتین را در جریان تحولات اوضاع قدس و تجاوزات مداوم اشغالگران قرار دهد.

عباس و تشکیلات خودگران از اوضاع خطرناک و سال‌های دشوار پیش رو نگران هستند و می‌دانند که ادامه روند کشتار و توهین از سوی اشعالگران موجب می شود ملت فلسطین به سمت انتفاضه ای دیگری سوق پیدا کند آن هم در شرایطی که نهادهای امنیتی آموزش دیده توان مهار و کنترل آن را نخواهند داشت.

اما چیزی که احتمال انتفاضه را بیشتر می کند اینکه عملیات نظامی و امنیتی مستقیم نیروهای اسرائیلی در شهرهای مختلف کرانه باختری متوقف نشده است و در این میان نقش نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان نیز در سرکوبی هرچه بیشتر حتی سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز نمود یافته است.

* نامه محمود عباس به نتانیاهو

نکته قابل توجه اینکه روزنامه هآرتص چند روز پیش فاش کرد که عباس اخیرا نامه ای در مورد «رکود سیاسی» به نتانیاهو ارسال کرده و در آن در مورد اظهارات که در نظر دارد در سازمان ملل بر زبان آورد، صحبت کرده است.

به نظر می رسد این است بمب هایی که عباس آن را برای انفجار آماده می‌کند و به عبارت بهتر بمب های او چیزی نیست جز فاش کردن اظهارات خود برای اسرائیل قبل از انجام هر کاری.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *