يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

فرآورده طبیعی ۵۱ بیماری تولید شد

چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 446108
مدیرکل داروهای طبیعی غذا و دارو با اشاره به اینکه فرآورده طبیعی ۵۱ بیماری تولید شده است از شناسنامه‌دار شدن فرآورده‌های طب سنتی خبر داد و گفت: ماه گذشته فروشگاه‌هایی که فرآورده‌ طبیعی می‌فروختند پلمب شدند چون این فراورده‌ها باید در داروخانه عرضه شود.
به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، امیرحسین جمشیدی در نشست خبری چهارمین همایش طلای سبز با اشاره به اینکه براساس قوانین جاری و طبق ماده ۳۴ برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت مکلف است زمینه‌های لازم برای توسعه فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی را فراهم کند، گفت: علاوه بر آن، بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مربوط به فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی است. همچنین شرایط فرهنگی کشور و پیشینه قوی قدما در ارتباط با این فرآورده‌ها و درمان‌های طبیعی باعث می‌شود که به سمت گسترش این طب و فرآورده‌های سنتی برویم.

جمشیدی افزود: سال‌هاست که این مباحث پیش روی وزارت بهداشت بوده است و سعی کرده میزان این فرآورده‌ها را افزایش دهد؛ به طوری که در اکثر بیماری‌ها حداقل یک فرآورده سنتی و طبیعی داشته باشیم و شرایط تولید این فرآورده‌ها در داخل را نیز تسهیل کند.

مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در سال‌های اخیر رشد خوبی در زمینه تولید دانش فنی این فرآورده‌ها داشتیم، گفت: به دنبال این تلاش‌ها فرآورده‌های طب سنتی شناسنامه‌دار شدند و توانستند مجوز بگیرند؛ به طوری که در حال حاضر ۳۵۰ فرآورده طبیعی مجوز وزارت بهداشت را دارند، اتفاقی که در گذشته بسیار غریب بود اما در حال حاضر فرآورده‌های طبیعی و سنتی نیز مانند داروهای دیگر مستندات خود را ارائه داده و مجوز می‌گیرند.

جمشیدی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر به نحوی حرکت می‌کنیم که بعد دارویی و درمانی فرآورده‌های طبیعی و سنتی رشد کند و همه سازمان‌ها نیز این کار را تسهیل کردند چراکه در تولید این فرآورده‌ها ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی درگیر هستند. مثلاً تهیه گیاهان دارویی در حیطه وظایف وزارت کشاورزی است و آنها نیز در این زمینه درگیر هستند.

وی بر لزوم افزایش مصرف فرآورده‌های طبیعی تاکید کرد و گفت: تفاوت فاحشی که میان داروهای شیمیایی و فرآورده‌های طبیعی وجود دارد این است که سعی می‌کنیم مصرف داروهای شیمیایی را کاهش دهیم، این در حالی است که تلاش ما در حوزه فرآورده‌های طبیعی و سنتی افزایش مصرف آنهاست.

مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو با اشاره به چهارمین همایش طلای سبز گفت: از اولین برگزاری این همایش سعی کردیم موضوعات به روز دنیا را در کنار مواردی که در کشور خودمان وجود دارد مطرح کنیم و هر سال به تعدادی از این موضوعات می‌پردازیم. در این همایش‌ها سعی کردیم با علم روز جلو رویم. برای مثال بحث فرآورده‌های طبیعی و توزیع اینترنتی آنها مساله‌ای است که می‌توان به آن پرداخت چراکه عناوینی جدید هستند.

جمشیدی با تاکید بر اینکه بحث استفاده از فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی بحث بازگشت به گذشته نیست، گفت: اینطور نیست که بگوییم هر دارو یا فرآورده‌ای که در گذشته وجود داشته مورد قبول ما و سیستم داروسازی است، بلکه بحث ما مصرف منطقی این فرآورده‌هاست.

وی افزود: فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی دو بعد دارد که یک بعد آن عوامانه است؛ به طوری که عده‌ای می‌گویند مصرف این فرآورده‌ها بسیار مفید بوده و می‌توان در هر زمانی از آن استفاده کرد، اما باید بگوییم که این فرآورده‌ها به‌جا و در زمان مشخص مصرف شود. بنابراین تجویز منطقی فرآورده‌های طبیعی جزو وظایف اصلی و افق دید ما است.

مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو از ارسال ۳۶۸ مقاله به دبیرخانه همایش طلای سبز خبر داد و گفت: از این تعداد ۸۵ مقاله پذیرفته شده که ۵ مقاله به صورت شفاهی ارائه می‌شود و ۸۰ مقاله نیز در کتاب همایش چاپ خواهد شد. همچنین امتیاز بازآموزی این همایش تا سقف ۲۰ امتیاز برای ۲۱ گروه علوم پزشکی است.

جمشیدی تاکید کرد که اگر مصرف منطقی فرآورده‌های طبیعی را سرلوحه کار قرار دهیم، می‌توانیم فرهنگ‌سازی مناسبی را ایجاد کنیم.

وی فروش داروهای طبیعی را در جایی به جز داروخانه ممنوع عنوان کرد و گفت: داروهای طبیعی مانند هر داروی دیگر باید فقط و فقط در داروخانه به فروش رسند و عرضه آنها خارج از این مسیر ممنوع است و توصیه می‌کنیم که کسی این فرآورده‌ها را خارج از سیستم داروخانه تهیه نکند.

مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو درباره فروش دم‌نوش‌ها و عصاره‌های طبیعی نیز گفت: این دم‌نوش‌ها و عصاره‌ها چند نوع هستند. یکسری از آنها به عنوان فرآورده طبیعی دارویی مجوز گرفتند که آنها از قوانین دارو طبیعت می‌کنند، اما برخی از آنها فرآورده غذایی هستند. بنابراین فرآورده‌های طبیعی که ادعای درمانی و دارویی دارند باید به عنوان دارو مجوز بگیرند.

جمشیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه خاص سازمان غذا و دارو برای افزایش مصرف فرآورده‌های طبیعی گفت: اولین کاری که باید انجام دهیم این است که تنوع فرآورده‌های طبیعی را بالا ببریم؛ به طوری که برای انواع بیماری‌ها حداقل یک فرآورده داشته باشیم. در حال حاضر اگر بیماری‌ها را به ۹۶ دسته تقسیم کنیم، ما برای ۵۱ دسته از آنها فرآورده طبیعی داریم. در سال ۸۵ برای ۲۵ بیماری فرآورده طبیعی داشتیم، اما این عدد اکنون به ۵۱ رسیده است، بنابراین رویکرد وزارت بهداشت به سوی بیماری‌هایی است که فرآورده طبیعی ندارند.

وی با تاکید بر اهمیت مساله توزیع و عرضه فرآورده‌های طبیعی گفت: در ماه گذشته تعداد زیادی از فروشگاه‌هایی که مبادرت به فروش این فرآورده‌ها کرده بودند پلمپ شدند، چرا که سازمان غذا و دارو روی این قضیه بسیار حساس است و فروش این فرآورده‌ها در هر مکانی به جز داروخانه، غیرمجاز است، با آن برخورد شده و پلمپ می‌شوند.

مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بسیاری از فرآورده‌هایی که در مبادی غیرمجاز به فروش می‌رسند، اصلاً مجوز ندارند، گفت: این موارد بسیار مشکل‌ساز هستند، اما اگر بتوانیم کاری کنیم که برای هر بیماری یک فرآورده طبیعی داشته باشیم، مردم به سراغ این فرآورده‌های غیرمجاز نخواهند رفت. در همین راستا سازمان غذا و دارو روند صدور مجوز فرآورده‌ها را تسهیل کرده است تا این فرآورده‌ها زودتر به نتیجه رسیده و وارد بازار شوند.

به گفته جمشیدی فرآورده‌های طبیعی باید دارای سه ویژیگی اثربخشی، بی خطر بودن و دارای شرایط لازم برای دارو شدن را داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *