يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

انتقاد شخصیتهای مصر به مدیریت حج

پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 445053
شخصیت‌های دینی مصر با تاکید بر اینکه اقدام عربستان در تعیین غرامت ۸۰۰ میلیون تومانی به جان باختگان حادثه مکه جبران قصور نظام حاکم بر این کشور را نمی‌کند، گفت: دولت عربستان باید از طریق مشورت با کشورهای اسلامی موسوم حج را مدیریت کند.
شیوه اداره حج باید تغییر کند/پرداخت غرامت جبران قصور مقامات آل سعود را نمی‌کند


خبرگزاری فارس: شیوه اداره حج باید تغییر کند/پرداخت غرامت جبران قصور مقامات آل سعود را نمی‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، حادثه سقوط جرثقیل بر سر حجاج بیت الله الحرام که با کشته و زخمی شدن صدها تن همراه بود عربستان را بر آن داشت که مجموعه تدابیری را برای مقابله با خشم جامعه اسلامی از این حادثه تلخ و ناگوار اتخاذ کند.

شاه سعودی غرامت هنگفتی را برای هر جان باخته و نقص عضو در این حادثه در نظر گرفته است و شرکت بن لادن هم ساخت و سازهای توسعه طلبانه خود را متوقف کرده است.

«منیر جمعه» عضو مجمع علمای مسلمانان مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تاکید کرد: قربانیان این حادثه ناگوار شهید هستند و چنین حادثه‌ای باید مسلمانان را به تجدید نظر در اداره امور حج توسط عربستان وادار کند.

وی افزود: ادامه طرح‌های توسعه حرم مکی در موسوم حج، کاری فوق العاده اشتباه است و مقامات آل سعود می‌بایست هر ساله از اولین روز موسوم حج تا پایان آن ساخت و سازها را متوقف کنند.

وی افزود: روشن است که شرکتی که مسئول ساخت و سازهای اطراف حرم مکی است قدرت و شهرت خوبی در داخل عربستان دارد، پس چگونه است که با توجه به شرایط بی ثبات آب و هوایی و پیش بینی‌ها درباره وقوع طوفان جرثقیل به این بلندی را در نزدیکی حجاج رها کرده است.

شیخ «سلمان محمد» مشاور وزارت اوقاف مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس حادثه مکه را قضا و قدر الهی خواند و گفت: در عین حال پروردگار متعال و حضرت رسول اکرم (ص) ما را به تدبیر در حوادث اطرافمان فرا خوانده‌اند.

وی افزود: طی چند دهه اخیر در اداره موسم حج اشتباهات زیاد و بیشماری صورت گرفته و حادثه جمعه خونین مکه اولین مورد نبوده و آخرین مورد هم نخواهد بود، بنابراین تا زمانی که انقلابی در شیوه مدیریت موسوم حج در عربستان صورت نگیرد، شاید شاهد حوادثی از این دست در آینده نیز باشیم.

شیخ سلیمان در ادامه پرسید: چرا اداره حج به سازمان همکاری اسلامی یا کشورهای اسلامی و تحت نظارت عربستان واگذار نمی‌شود، مشورت بین مردم از مسائلی است که اسلام بر آن تاکید کرده و حضرت رسول اکرم (ص) نیز به آن عمل می‌کرد پس برای چه بدین شکل، عمل نمی‌کنیم.

این مسئول وزارت اوقاف مصر گفت: عربستان با توجه به اینکه اماکن مقدسه اسلامی در آنجا واقع است، باید با دیگر کشورهای اسلامی برای حفاظت از آنها مشورت کند، به اعتقاد من دیدگاه عربستان به شیوه اداره حج باید تغییر کند چرا که شمار مسلمانان زیاد است و موسم حج به مضاعف شدن همه تلاش‌ها نیاز دارد.

«اشرف فهمی» استاد دانشگاه الازهر مصر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه عربستان باید تدابیر کافی برای حمایت از حجاج بیت الله الحرام اتخاذ کند، گفت: حادثه جمعه اتفاق نمی‌افتاد اگر ساخت و سازهای اطراف حرم مکی قبل از رسیدن اولین کاروان از حجاج بیت الله الحرام به مکه متوقف شده بود.

وی افزود: چگونه است که عربستان در سایه حضور شمار زیادی از حجاج در صحن حرم مکی به ساخت و سازها ادامه می‌داد، چرا که تنها احتمال سقوط جرثقیل نیست و وقوع هر اتفاق دیگری هم ممکن است، اما نباید به قیمت جان مردم تمام شود.

استاد مصری گفت: عربستان شرکت ساختمان‌سازی بن لادن را مسئول حادثه مکه خوانده در حالی که باید آنهایی که دستور ادامه ساخت و سازها در اطراف حرم مکی در موسم حج داده‌اند، مجازات شوند.

فهمی گفت: مقامات سعودی باید به اشتباه خود در شیوه مدیریت موسم حج اعتراف کرده و از این به بعد تدابیر جدی اتخاذ کنند.

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *