چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

مورچه ها تهدید جدیدی برای زنبور عسل

سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 444586
بر اساس تحقیقات اخیر پژوهشگران نیوزلندی، یک گونه از مورچه های تهاجمی در جهان وجود دارند که می توانند باعث کاهش روند رشد جمعیت زنبورهای عسل در جهان شوند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محققان دانشگاه ویکتوریا در استرالیا سه سال را صرف تحقیق و مطالعه روی مورچه های آرژانتینی در نیوزیلند، استرالیا و آرژانتین کرده و داده های ژنومی آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. این مورچه ها ویروس ناشناخته ای را حمل می کنند که می تواند باعث مرگ خود مورچه نیز شود.

تجزیه و تحلیل داده های ژنومی نشان دادند که مورچه آرژانتینی نیوزلند حامل ویروس تغییر شکل یافته وینگ بوده که عاملی بیماری زا در فروپاشی کلونی زنبورهای عسل محسوب می شود. پروفسور «فیل لستر»، از محققان این تیم پژوهشی، در رابطه با این مورچه ها می گوید: «این کشف به ما می گوید که مورچه های آرژانتینی نیوزلند از آنچه پیش از این تصور می کردیم مشکل زا تر هستند. این مورچه ها حامل همان نژاد ویروس تغییر شکل یافته وینگ پیدا شده در زنبورهای عسل و زنبورهای وحشی در نیوزلند هستند و این ویروس باعث کاهش جمعیت زنبورهای عسل در سراسر جهان شده و روند این کاهش را سرعت می بخشند.»

او در ادامه توضیحاتش در مورد این گونه مورچه ها می گوید: «مورچه های آرژانتینی به دلیل حمله به کندوهای زنبورهای عسل شناخته شده هستند و همچنین این مورچه ها در همان محیط زیستی که زنبوران عسل به دنبال جستجوی غذا می باشند زندگی می کنند و به این صورت زنبوران عسل در معرض شیوع عوامل بیماری زایی که این حشرات با خود حمل می کنند قرار می گیرند.»

پروفسور لستر در رابطه با این ویروس جدید می افزاید: «این ویروس پیش از این دیده نشده است اما با ویروس های دیگر که می توانند موجب از هم پاشیدگی و نابودی جمعیت دیگر گونه حشرات شوند، مرتبط است. قابل توجه است که اگر این ویروس به درستی مدیرت شود، می تواند آفت کش زیستی مناسبی هم در نیوزلند بوده و هم در خارج از آن مورد استفاده قرار گیرد.»

مورچه های آرژانتینی با نام علمی Linepthema humile یک آفت تهاجمی محسوب می شوند که تاکنون در همه قاره ها به جز قطب جنوب مشاهده شده اند. این گونه از مورچه ها به شدت به محصولات کشاورزی آسیب زده و به عنوان یک مشکل خانگی در مناطق شهری به حساب می آیند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *