جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

آمانو: ایران پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد

دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب: 444500
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه در سخنانی طی پنجاه و نهمین نشست اعضای این نهاد ضمن اظهارنظر درباره وظایف آژانس، گریزی به موضوع برجام و تعهدات ایران زد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سخنانی در نشستی به میزبانی این نهاد در وین اظهاراتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.

به گزارش سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو در پنجاه و نهمین نشست اعضای این نهاد در وین در اظهاراتی درباره ایران این چنین گفت: «شورای حکام به من اجازه داده تا وظیفه راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک که بین سه کشور اروپایی و سه کشور(۱+۵) و ایران مورد موافقت قرار گرفته را برعهده بگیرم».

وی ادامه داد: «همانطور که در برجام آمده، ایران پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد. این اقدام به آژانس دسترسی بیشتری به اطلاعات و به مراکز در ایران خواهد داد. اجرای پروتکل الحاقی یک شرط لازم برای آژانس است تا آژانس قادر به ارائه ضمانت معتبر درباره عدم وجود مواد و فعالیتهای هسته‌ای اعلام نشده باشد. ایران همچنین بر اساس برجام با اجرای مکانیسمهای شفاف سازی اضافی موافقت کرده که به آژانس برای فهم بهتر از برنامه هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد».

آمانو افزود: «باید به هزینه‌های کار نظارت و راستی آزمایی بر تعهدات مبتنی بر برجام پرداخته شود که این موضوع هم از راه بودجه متعارف و هم کمکهای مالی فرا بودجه‌ای در سالهای آینده رفع خواهد شد».

مدیرکل آژانس ادامه داد: «۱۴ جولای ایران و آژانس نقشه راه را برای مشخص شدن موضوعات گذشته و کنونی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران تا پایان سال جاری امضا کردند. بر اساس توافق نقشه راه، ایران به آژانس توضیحاتی را در متن و اسناد مرتبط برای شفاف سازی موضوعات ارائه کرد. ما این اطلاعات را بررسی کردیم و هفته گذشته سوالاتمان را به ایران ارائه کردیم».

آمانو همچنین در این اظهارات خواستار توجه بیشتر به کمکهای مالی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد تا به گفته او بتواند موثرتر به وظایف محوله خود پرداته و آنها را انجام دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *