سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

همایشی برای کاشت بذر فتنه در عراق

شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 443873
ماهیت اهداف و اعضای شرکت کننده در کنفرانس دوحه نشان دهنده این امر است که قطر در حال برنامه ریزی و اجرای طرح خطرناکی است که هدف نهایی آن تجزیه عراق است.
به گزارش جهان به نقل از بصیرت، تظاهرات علیه فساد در عراق از چند هفته گذشته شروع شده است و حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، با بسته مقابله با فساد، مبارزه با این مسئله را آغاز کرد، اما برخی از کشورهای مرتجع عربی سعی داشته و دارند که این تظاهرات مسالمت آمیز را منحرف کرده و از آن برای اهداف فرقه گرایانه خود و در ادامه تجزیه عراق بهره ببرند. در این میان آن ها به هر ابزاری تمسک می جویند. جدیدترین نقشه و توطئه برای تجزیه عراق، کنفرانس به اصطلاح آشتی ملی در عراق بود که اواخر هفته گذشته برگزار شد. نگاهی به اعضای شرکت کننده در این کنفرانس و اهداف آن به خوبی نمایانگر طرح و توطئه ای جدید علیه عراق است.

در این کنفرانس، سه گروه از اهل سنت عراق شرکت کردند که امریکا و برخی دیگر از کشورهای عربی در ماه های اخیر در تلاش برای تجهیز آن ها بوده اند. گروه اول گروهک الجیش الاسلامی است. تروریست‌های عضو گروهک «الجیش الاسلامی» در عراق از گروهی سلفی و تندرو هستند که اعضای آن را افسران ارتش صدام و تعدادی از عشایر تشکیل می‌دهند. گروه دوم اعضای حزب بعث بودند. این حزب من له که اخیرا با تصویب قانون جدید احزاب در عراق به طور رسمی غیر قانونی اعلام شد، نمایندگانی در این کنفرانس داشت. گروه سوم نیز شخصیت های اهل سنت عراق و در رأس آن ها سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق بود. نگاهی به اعضای شرکت کننده در این کنفرانس مؤید این امر است که تمام آن ها از کسانی بودند که مخالف دولت مرکزی عراق بوده و خواستار افزایش نقش اهل سنت و تجزیه عراق هستند.

اهداف آن ها نیز در این مورد بسیار حائز اهمیت است. این اهداف شامل اصلاح قانون تروریسم، لغو قانون ریشه‌کنی حزب بعث و سهم خواهی و آزادی زندانیان سیاسی و همچنین تشکیل عراق ملی و چندحزبی بود و پیشنهاد می کند که کمیته مشترکی از سه گروه اهل سنت شرکت کننده در نشست دوحه به‌منظور دستیابی به دیدگاه واحد و یک‌پارچه برای تشکیل تشکل سنی واحد ایجاد شود و این کمیته خواستار برگزاری کنفرانس آشتی ملی و توافق درباره مکان و زمان برگزاری آن شود.

ماهیت اهداف و اعضای شرکت کننده در کنفرانس دوحه نشان دهنده این امر است که قطر در حال برنامه ریزی و اجرای طرح خطرناکی است که هدف نهایی آن تجزیه عراق است. رژیم قطر برای توجیه اقدام مداخله جویانه خود از پوشش دروغین کنفرانس آشتی ملی و ادعای شرکت تشکل واحد اهل سنت در گفت‌و گوهای سنی -شیعی در عراق استفاده کرده است که این خط و رویکرد زیباسازی وجهه رژیم قطر از سوی رسانه‌هایی همچون العربی الجدید دنبال می‌شود؛ رژیمی که از مهم ترین حامیان گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق به شمار می‌رود. در این زمینه، قطر، اقداماتی را همچون دعوت از چهره‌های بعثی و افراد تحت پیگرد دستگاه قضایی عراق، برای جلوگیری از ریشه‌کنی حزب بعث، از طریق وارد کردن بعثی‌ها به ساختار قدرت در عراق، دنبال می کند که در قالب عناوین فریبنده‌ای همچون آشتی ملی و گفت‌وگوی ادعایی دوحه میان شیعیان و اهل سنت عراق پی گیری می شود

این کنفرانس می خواهد چنین القاء کند که شرکت کنندگان در کنفرانس دوحه از بانیان اصلی تظاهرات مسالمت آمیز مردم عراق هستند. این در حالی است که این افراد به حمایت از اقدامات خشونت طلبانه معروفند و هیچ جایگاهی در تظاهرات اخیر مردم نداشته اند و تنها میان نفوذی‌ها جایگاه دارند؛ نفوذی‌هایی که هدفشان منحرف کردن تظاهرات از مسیر اصلی در جهت فرقه گرایی و تجزیه عراق است.

محافل عراقی گفته بودند برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند از طریق عوامل نفوذی خود، تظاهرات را به خشونت و سردادن شعار علیه یک گروه سیاسی و پیروان یک مذهب خاص (شیعیان) و انتقال تظاهرات به مرکز و جنوب عراق سوق دهند. این امر از آنجا مهم است که استان‌های مرکزی و جنوب عراق ستون فقرات عراق را تشکیل می‌دهند و هرگونه اختلال امنیتی در آن، کشور را به هرج و مرجی سوق‌ خواهد داد که عواقب ناگواری به‌دنبال خواهد داشت.

توطئه کشورهای عربی برای عراق، تنها در حد فرضیات و حدس و گمان نیست و برخی اسناد آن نیز افشا شده است. اخیرا سندی از سوی وزارت کشور عراق منتشر شد که در این سند درباره مشارکت طرفداران احمد الیمانی و محمود الصرخی در تظاهراتی هشدار داده است که در برخی استان‌های مرکزی و جنوبی عراق برگزار می‌شود، الصرخی و الیمانی تحت پیگرد دستگاه قضایی عراق قرار دارند. در واقع قطر و عربستان از طریق برخی طرف‌های وابسته به خود، در جهت خدشه دار کردن تظاهرات مسالمت آمیز عراقی ها و به خشونت کشاندن آن تلاش می‌کنند، در حالی که این تظاهرات از حدود چهار هفته پیش تنها با هدف درخواست برای اصلاح و مبارزه با فساد و بازخواست مفسدان آغاز شده بود.

بنابراین کنفرانس قطر را می توان تلاشی برای ضربه زدن به وحدت و یک‌پارچگی عراق و تقویت طایفه‌گری و فروپاشی روند تثبیت سیاسی عراق پس از صدام معدوم دانست. طرح تجزیه عراق از مدت ها پیش کلید خورده است و ابعاد آن بسیار وسیع است و کنفرانس قطر قطعه ای از پازل تجزیه عراق است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *