دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
از سوی معاون وزیر کشاورزی رخ داد

پیش‌بینی از زمان خودکفایی‌مجدد در تولیدگندم

سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 443304
معاون وزیر جهاد کشاورزی از خوداتکایی گندم و برگزاری جشن خوداتکایی تا چهار سال آینده خبر داد و درباره مشکلات بخش کشاورزی به ویژه تولید گندم و روغن توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، عباس کشاورز امروز - سه‌شنبه - در سومین گردهمایی مدیران وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با اجرای برنامه های وزارت جهاد کشاورزی میانگین عملکرد گندم آبی از ۲.۷ تن به ۳.۲ تن در هکتار افزایش یافته است.

وی ضریب خود اتکایی در تولید گندم در ایران را حدود ۸۵ درصد عنوان کرد و افزود: اگر کشوری در تولید یک محصول به ضریب خوداتکایی ۹۰ درصد برسد می توان گفت آن کشور در زمینه تولید آن محصول خودبسنده است.

وی افزود: اگر روند تولید ادامه داشته باشد طی چهار سال آینده شاهدخودکفایی در تولید گندم خواهیم بود و مجددا جشن های خود اتکایی گندم در کشور برگزار می شود.

کشاورز گفت: گندم تاثیر بسیاری در بخش کشاورزی دارد، چرا که این محصول استراتژیک ۴۲ درصد در تامین پروتئین مصرفی و ۴۰ درصد در تامین کالری مصرفی کشور تاثیرگذار است.

معاون زارعت وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: عملکرد برداشت گندم در کشور به شدت سقوط کرده است؛ به گونه ای که به ازای هر متر مکعب آب حدود ۵۰۰ گرم تولید داریم در حالی که در دنیا این میزان حدود ۸۰۰ گرم به ازای هر متر مکعب آب است و در کشورهایی مانند مصر به حدود ۱.۴ تا ۱.۹ کیلوگرم نیز می رسد.

کشاورز با بیان اینکه می توان به عملکرد بالاتری در تولید گندم رسید، اظهار کرد: منابع مورد نیاز و صندوق بذر گندم و جو باید تشکیل و فراهم شود و طرح گرم نیز باید در کشور اجرایی شود.

وی عنوان کرد: با اجرای برنامه افزایش تولید دانه های روغنی طی پنج سال میزان خوداتکایی کشور در تولید دانه های روغنی از ۶ درصد به ۳۵ درصد افزایش می یابد که البته این میزان طی سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۳ در بهترین حالت ۱۲ درصد بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *