چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
۱

انتقاد از عدم حمایت از گروه‌های جهادی

دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 443051
در حالی که ۷۰ درصد پزشکان بیمارستان‌های کشور جهت ارائه خدمات درمانی رایگان در مناطق محروم اعلام آمادگی کرده‌اند ولی ساماندهی لازم در این زمینه وجود ندارد و مجلس بودجه لازم برای حمایت از گروه‌های جهادی سلامت در نظر نگرفته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حضور مخلصانه پزشکان و پرستاران فداکار و بسیجی در دفاع مقدس که در روزهای آتش و خون در قالب تیم‌های اضطراری در خطوط مقدم نبرد، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های صحرایی به رفع آلام مجروحان می‌پرداختند، زمینه‌ای شد تا پس از جنگ تحمیلی این حاملان پیام پایداری و استقامت به عنوان بخشی از بدنه تنومند بسیج، به منظور اعتلاء و اشاعه فرهنگ مقدس و معنوی ایثار و شهادت در جامعه پزشکی و دانشگاهی کشور و ثبت و انتقال تجارب و مواریث گران‌بهای دفاع مقدس گرد هم آیند. با تشکیل بسیج جامعه پزشکی در سال ۷۴ که با انتخاب و فعالیت نخستین شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی همراه بود، این حرکت ارزشمند سرعت و توان بیشتری کسب کرد و از آن تاریخ تاکنون فعالیت چشمگیری در عرصه های کارشناسی حوزه سلامت، علمی،بهداشتی، درمانی و فرهنگی توسط بسیج جامعه پزشکی صورت گرفته است.

از اهداف سازمان بسیج جامعه پزشکی گسترش و اشاعه تفکر دینی، ایثار، شهادت و فرهنگ مقدس و معنوی بسیج در جامعه پزشکی کشور، تلاش در راه گسترش و ارتقاء اخلاق پزشکی و ارائه الگوهای علمی و عملی، ارائه خدمات رایگان به بیماران در مناطق محروم و صعب العبور است. حال با وجود اینکه در کشور سعی شده اقدامات زیادی جهت ارائه خدمات درمانی رایگان در مناطق محروم ایجاد شود ولی گاهی ناهماهنگی میان دستگاه‌های مختلف همچون سازمان داوطلبان هلال احمر، بسیج دانشجویی، بسیج جامعه پزشکی و ... باعث شده برنامه‌ها منسجم شده و به صورت مداوم و پیوسته انجام نشود. ناهماهنگی که در واقع بسیج جامعه پزشکی خواستار اصلاح آن بوده و بر لزوم ساماندهی همه گروه‌های جهادی بهداشت و درمان تاکید دارد. از طرفی نیز بسیاری از جهادگران حوزه سلامت معتقدند حمایت‌های لازم از جانب مجلس انجام نگرفته و افزایش مساعدت‌های دولت و مجلس ضرورت دارد.

همه گروه‌های جهادی در قالب بسیج جامعه پزشکی ساماندهی شوند

مجید نوروزی، مدیر روابط عمومی بسیج جامعه پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در رابطه با گروه‌های جهادی سلامت و بسیج جامعه پزشکی می‌گوید: بعد از مدت‌ها فعالیت دولت‌ها، وزیر بهداشت در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به مساله بسیج جامعه پزشکی و اقدامات خیرین و همکاری آن‌ها با این سازمان داشته‌اند. تاکنون ساماندهی خاصی در ارائه خدمات رایگان در مناطق محروم نداشته‌ایم و بسیاری از مواقع خیرین نمی‌دانستند که باید چگونه و از چه طریقی کمک‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت و درمان گفته؛ متولی ارائه خدمات درمانی در مناطق محروم با بسیج جامعه پزشکی است، می‌افزاید: در صورتی که این مساله و رویکرد انسجام داشته باشد و محقق شود همه گروه‌های جهادی سر و سامان خواهند گرفت. تنها مرجع ارائه خدمات جهادی در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند، بسیج جامعه پزشکی باشد. بسیج جامعه پزشکی توان ساماندهی همه فعالیت‌های جهادی را در حوزه بهداشت و درمان دارد. البته از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی باید حمایت‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

نوروزی با اشاره به اینکه همه گروه‌های جهادی در یک قالب باید ساماندهی شوند، تاکید کرد: بسیج جامعه پزشکی در واقع باید تجمیعی از گروه‌های جهادی باشد تا خدمات به مردم در مناطق محروم به صورت منسجم ارائه شود.

مجلس بودجه مستقل برای بسیج جامعه پزشکی در نظر گیرد

قائد امینی، معاون امداد و درمان بسیج جامعه پزشکی نیز در رابطه با لزوم ساماندهی فعالیت‌های جهادی حوزه سلامت در گفتگو با فارس گفت: ما به دنبال ساماندهی خدمات جهادی هستیم، هدف ما از راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی و اقدامات جهادی کمک به افزایش سطح عدالت و دسترسی مردم به خدمات سلامت به صورت رایگان به ویژه در مناطق محروم است.

وی با اشاره به این که در حوزه سلامت ۴۰۰ هزار نفر با بسیج جامعه پزشکی همکاری دارند، تاکید کرد: کمتر کسی در حوزه سلامت وجود دارد که در فرهنگ جهادی و ارائه خدمات به مردم در مناطق محروم همکاری نکند. ۷۰ درصد پزشکان بیمارستان‌های خصوصی و دولتی آماده همکاری با بسیج جامعه پزشکی به صورت رایگان هستند

امینی اظهارداشت: انتظار داریم مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه سال ۹۵ اعتبارات مناسب و بودجه مستقل برای توسعه عدالت در مناطق محروم در قالب طرح تحول سلامت برای بسیج جامعه پزشکی قرار دهد.

معاون امداد و درمان بسیج جامعه پزشکی با بیان این که قرارگاه جهادی سلامت به مسئولیت وزیر بهداشت تا پایان سال به صورت عملیاتی تشکیل می‌شود، تصریح کرد: فعالیت ما در مناطق محروم و ارائه خدمات به صورت رایگان در واقع اهتزاز پرچم سپاه و بسیج به عنوان دایه‌داران کمک به مردم در مناطق محروم و افزایش سطح خدمات رفاهی است.

حمایت از گروه‌های جهادی سلامت صفر است

معصومه پاشایی بهرام یکی از پزشکان فعال در اردوهای جهادی می‌گوید: حمایت از گروه ‌های جهادی صفر است. به ما می‌گویند خودتان باید تجهیزاتتان را با خود به همراه بیاورید این بسیار مشکل و هزینه بر است و احتمال شکسته شدن تجهیزات را به همراه دارد در حالی که خود استان یا شهرستان امکان در اختیار گذاشتن این تجهیزات را برای ما دارد.آیا ایران فقط تهران است؟ باید مسئولان همه جا حمایت لازم را انجام دهند برخی از مناطق و روستاها حتی در نقشه هم وجود ندارد چه برسد به اینکه کسی از مسئولان به داد آنها برسد. من جایی در اردوهای جهادی فعالیت می‌کردیم که فرماندار محل را ملاقات کردم به من گفت:"من خبر نداشتم شما به این منطقه آمده‌اید" که جواب دادم: چه جای خوبی که اینجا داعش آید و همه جا را بگیرد! همه اهالی متوجه شدند که ما آمده‌ایم ولی شما نه؟! بی توجهی به اردوهای جهادی در حالی انجام می‌شود که همه مشکلات اجتماعی با انجام اقدامات جهادی حل می‌شود با مدیریت جهادی می توان وارد خانواده شد . آسیب‌ها را رفع کرد چراکه خانواده فراتر از جامعه نیست و رفع آسیب‌ها در خانواده می توان به سلامت جامعه دست یافت.در حال حاضر ما هیچ‌گونه پشتیبانی فنی نداریم و خلاء قانونی در رابطه با حمایت از فعالیت‌های جهادی وجود دارد. من به مسئولان کشور نقد دارم که چرا گروه و اردوهای جهادی را به درستی نمی‌بینند. با حرف زدن کار حل نمی‌شود. دید اردوهای جهادی به مناطق محروم برای ارائه خدمات درمانی و ... به مردم نیازمند فرهنگی است و دید حضرت آقا نیز همین است. جهاد یعنی عمل و همه مسئولان لازم است برای این هدف فرهنگی همکاری کنند.

ضرورت تشکیل قرارگاه جهادی

اما لاله افتخاری، نماینده مجلس در مورد اینکه آیا با نداشتن قانون می‌توان به نتایج موثر در زمینه حمایت از گروه‌ها و اردوهای جهادی دست یافت؟ گفته است: به دلیل اینکه این مساله بار قانونی دارد بسیاری آن را قبول نمی کنند و اگر در مجلس تصویب شود شورای نگهبان آن را رد می‌کند. اردوی جهادی نیازی به قانون ندارد. دولت باید به عنوان بالاترین رده اجرایی همکاری لازم را برای حمایت از اردوهای جهادی انجام دهد.بهترین راهکار راه اندازی قرارگاه است با همکاری دستگاه‌ها ما نباید در خلاء تصمیم گیریم دولت باید حمایت کند و اگر نکرد ما به عنوان ناظر سر گزارشات مجلس بیان می کنیم. باید برنامه ریزی دقیق در عرصه جنگ نرم داشت.

وی در مورد فعالیت‌های جهادی معتقد است؛ اردوهای جهادی کاملا نمی تواند مردمی باشد. مردم، نظام و حاکمیت باید در کنار بوده و فعالیت جهادی کنند. تشکیل قرارگاه در این زمینه ضرورت دارد و باید در برنامه ششم ردیف پیشنهادی بیاورند و اگر نیاز به قانون دارد از آنجا و از طریق اعضای قرارگاه اقدام شود. مملکت نیاز به نظامات دارد باید مشوق و معافیت‌هایی در نظر گرفته شود همچنین لازم است در مورد اردوهای جهادی اطلاع رسانی بیشتری انجام گیرد.

حال به نظر می‌رسد که با توجه به نیاز بیماران در مناطق محروم و صعب العبور به خدمات بهداشتی و درمانی رایگان علاوه بر ساماندهی گروه‌های جهادی در قالب بسیج جامعه پزشکی، مجلس نیز اهتمام لازم برای حمایت از گروه‌های جهادی سلامت و تخصیص اعتبارات مناسب داشته باشد تا بتوانیم شاهد رفع دغدغه‌های سلامت میان افراد جامعه به ویژه در میان نیازمندان و محرومان باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
Iran, Islamic Republic of
تحول سلامت پس چیست اگرپاسخگو است که خود جهاد است اگر نیست پس هر کس به فکر خویش است