پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

شباهت جالب رتبه‌بندی معلمان و سندتحول!

يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 442910
طرح موسوم به رتبه‌بندی معلمان و نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین، هردو با وعده‌های پی در پی وزیر برای تدوین و یا تصویب روبرو شدند؛ اما در نهایت رتبه‌بندی معلمان گوی سبقت را از نقشه راه ربود و این هفته به تصویب رسید.
به گزارش جهان به نقل از عیارآنلاین، در این شماره از خبرنامه «پُرسا»، به تصویب طرح طبقه‌بندی (رتبه‌بندی) معلمان، عدم تصویب نقشه راه اجرای سند تحول، ورودی‌های جدید دانشگاه فرهنگیان و طرح تعالی مدیریت پرداخته می‌شود.

* طبقه‌بندی (رتبه‎بندی) معلمان تصویب شد، اما همچنان سر به مهر ماند!

هفتم مردادماه ۹۴ بود که وزیر آموزش و پرورش از تصویب جزئیات طرح طبقه‌بندی معلمان در هفته‌های پایانی مرداد خبر داد. به رغم گذشت بیش از ۴ هفته از این وعده، شورای توسعه مدیریت جزئیات این طرح را تصویب معلمنکرد. تا اینکه هفته گذشته علی اصغر فانی در شبکه خبر، مجدداً عنوان نمود که جزئیات رتبه‌بندی معلمان، دوشنبه ۹ شهریور در شورای مذکور تصویب می‌شود اما این بار وزیر به وعده خود جامه‌ی عمل پوشید و سرانجام این طرح به تصویب رسید! که به‌نوبه‌ی خود جای تقدیر و تشکر دارد. البته جزئیات افزایش حقوق معلمان همچنان سر به مهر ماند و وزیر آموزش و پرورش صحبت در مورد این موضوع را به موعد صدور احکام (یعنی ابتدای مهرماه) موکول نمود.

لازم به یادآوری است که طرح مصوب شورای توسعه مدیریت، با آنچه که در سند تحول بنیادین تحت عنوان «رتبه‌بندی معلمان» آمده است، تفاوت اساسی دارد. نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، در این باره معتقد است که طراحی و استقرار نظام سنجش صلاحیت معلمی، یکی از پیش‌نیازهای رتبه‌بندی معلمان است و لذا آموزش و پرورش برای اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، ابتدا باید این معیارهای معلمی را تدوین نماید.
سرِ نقشه راه اجرای سند بی‌کلاه ماند!

وعده‌های پی‌در پی وزیر آموزش و پرورش درباره تدوین و تصویب طبقه‌بندی (رتبه‌بندی) معلمان خوانندگان را به یاد نقشه راه سند تحول می‌اندازد. اردیبهشت ماه ۹۴، فانی در رسانه ملی قول تصویب نقشه راه اجرای سند سند تحول اموزش و پرورشدر جلسه فوق‌العاده‌ی شورای عالی آموزش و پرورش را داد، اما با گذشت بیش از سه ماه از این وعده، هنوز خبری از تصویب نقشه راه و انتشار پیش‌نویس آن منعکس نشده است.

هر چند که بدنه فعلی وزارت آموزش و پرورش نشان داده که با شتاب‌زدگی در اجرای برنامه‌های کلان و تأثیرگذار میانه‌ای ندارد، اما از سویی دیگر این عدم شتاب‌زدگی در مواردی ایشان را به ورطه‌ی تعلل و کندی اجرا کشانده است. عدم تصویب نقشه راه سند تحول در حالی که بیش از ۴۴ ماه از تصویب سند می‌گذرد، یکی از همین موارد تعلل است.

* سلام دانشگاه فرهنگیان به ورودی‌های جدید

دانشگاه فرهنگیان در آستانه پذیرش چهارمین گروه از دانشجویان جدیدالورود خود، در مقطع کارشناسی قرار دارد. طبق گفته قنبری، معاون امور دانشجویی دانشگاه، امسال از ۶ هزار و ۴۰۸ داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان آزمون و مصاحبه به عمل‌آمده است که از این تعداد، ۴هزار و ۱۰۰ نفر پذیرفته خواهند شد.

مرور وضعیت پذیرشِ دانشگاه فرهنگیان در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نشان می‌دهد که تعداد داوطلبان معرفی‌شده دانشگاه فرهنگیانبرای مصاحبه، حدود دو برابر تعداد پذیرش نهایی بوده‌اند. این در حالی است که امسال، تنها حدود ۲ هزار نفر بیشتر از ظرفیت برای مصاحبه معرفی‌شده‌اند. یعنی حدود ۵/۱ برابر پذیرفته‌شدگان، دعوت به مصاحبه شدند.

کاهش اختلاف تعداد معرفی‌شدگان به مصاحبه با تعداد پذیرفته شدگان نهایی، دست مسئولین دانشگاه فرهنگیان را برای گزینش شایسته‌ترین افراد می‌بندد و دامنه انتخاب ایشان را محدودتر خواهد کرد. در حالی که با افزایش تعداد دعوت‌شدگان به مصاحبه می‌توان امکان انتخاب گزینه‌های مناسب‌تر را افزایش داد.

در جدول زیر، آمار پذیرش نهایی و معرفی‌شدگان به مصاحبه آمده است[۱][۲]:

 

همچنین معاون امور دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به افزایش تمایل رتبه‌های دورقمی کنکور ۹۴ به تحصیل در این دانشگاه اشاره کرد؛ البته وی جزئیات بیشتری را اعلام نکرده است. ادعای استقبال رتبه‌های برتر از دانشگاه فرهنگیان، موضوع جدیدی نیست؛ باید توجه داشت که تا هنگامی که آمارهای دقیقی از این موضوع منتشر نشود، نمی‌توان درباره استقبال رتبه‌های برتر از دانشگاه فرهنگیان تحلیل جامعی ارائه داد. ضمن اینکه اعلام جزئیات استقبال رتبه‌های برتر از دانشگاه مذکور، موجب ترغیب سایر دانش‌آموزان مستعد برای تحصیل در مراکز تربیت معلم خواهد شد.

پذیرش دانشجو در ۶۴ پردیس دانشگاه موضوع مهم دیگری بود که در صحبت‌های قنبری انعکاس یافت. در این مورد می‌توان گفت که هم‌اکنون ۹۸ واحد پردیس دانشگاه فرهنگیان در کشور فعال است. لذا، ۳۴ پردیس، دانشجو معلم در مقطع کارشناسی نمی‌پذیرد و این بدین معناست که به احتمال فراوان در برخی از مناطق و بوم‌ها، جذب معلم صورت نخواهد گرفت.

* طرح تعالی مدیریت مدارس

طرح تعالی مدیریت مدارس ذیل سیاست‌های پنج‌گانه وزیر آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته به‌صورت آزمایشی در سطح ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه به اجرا درآمد. این طرح رویکردهایی نظیر «مدرسه محوری»، «تمرکززدایی»، «ارتقای مدیریت آموزشگاهی» و «توانمندسازی مدیران مدارس» را دنبال می‌کند. طرح تعالی مدیریت مدرسهمذکور پس از اجرای آزمایشی، مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن مثبت ارزیابی شد. از همین رو مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش خردادماه ۹۴ اعلام نمود که طرح تعالی مدیریت مدارس در سال تحصیلی جدید در سطح ۱۱هزار مدرسه اجرا خواهد شد. البته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش چندی قبل از پیگیری این طرح در همان ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه خبر داد.

مدیران مدارس بر اساس سند تحول بنیادین، مسئولیت مهمی در فرآیند تربیت و همچنین اداره امور مدرسه‌ها بر عهده دارند.[۳] همچنین با توجه به جمعیت اندک مدیران نسبت به معلمان، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای افزایش عملکرد این قشر، می‌تواند به کیفیت‌ بیشتر تعلیم و تربیت در مدارس منجر شود. لذا طرح تعالی مدیریت ظرفیت خوبی برای تحقق این امر دارد. البته قضاوت درباره میزان موفقیت طرح مذکور، به بیان جزئیات و انتشار گزارش ارزیابی آن وابسته است. البته گویا مسئولین آموزش و پرورش نه در این طرح، که در طرح‌های آزمایشی مشابه نیز (شهاب، بازگشایی مدارس در پنجشنبه‌ها و بودجه‌ریزی عملیاتی) تمایلی برای اعلام دقیق نتایج ندارند و صرفاً به بیان نتایج کلی بسنده می‌نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *