پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

حمایت آمریکا از متهم پرونده آمیا

يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 441578
رسانه کوبایی «پرنسا لاتینا» خبر داد: رئیس سابق سازمان اطلاعات آرژانتین که به پنهان‌کاری در پرونده آمیا متهم می‌باشد، تحت حمایت آمریکا قرار گرفته است.
به گزارش جهان، فارس به نقل از «پرنسا لاتینا» خبر داد، «آنتونیو ستیوسو» ریاست سابق سازمان اطلاعات آرژانتین که به پنهان‌کاری در پرونده حمله به مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا» متهم می‌باشد، روز گذشته در آمریکا تحت حمایت این کشور قرار گرفت.

«اسکار پاریئی» یکی از مقامات بلندپایه سازمان فدرال اطلاعات آرژانتین در این باره عنوان کرد که «ستیوسو» از حمایت برخی قضات آرژانتینی و آمریکا بهره می‌برد و هیچ‌یک حاضر نیستند محل اختفای کنونی وی را فاش کنند.

وی همچنین افزود که ماه‌ها پیش دادخواستی علیه «ستیوسو» با اتهام پنهان‌کاری در پرونده آمیا تنظیم گردیده بود اما مراحل قضایی آن انجام نشد.

در حال حاضر مدارک و شواهد جدیدی به دست آمده است که دخالت وی در روند پنهان‌کاری در پرونده آمیا را بیش از پیش اثبات می‌کند.

این مقام بلندپایه سازمان فدرال اطلاعات آرژانتین ابراز تأسف کرد که سفارت آمریکا، چند قاضی فدرال و روزنامه «لاناسیون» دست به دست یکدیگر دادند و مانع از مجازات ریاست سابق سازمان اطلاعات این کشور شدند.

به گزارش فارس، حمله علیه «آمیا» در «بوینوس آیرس» پایتخت آرژانتین در ۱۸ جولای ۱۹۹۴ (۲۷ تیر ۱۳۷۳) ۸۵ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

«آلبرتو نیسمن» که دادستان ویژه پرونده «آمیا» بود، کمی قبل از مرگ خود «کریستاینا فرناندز» رئیس‌جمهور آرژانتین و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن بر اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به «آمیا» محکوم کرده بود.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.

جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده «آمیا» شب ۱۸ ژانویه (۲۸ دی ۹۳) به همراه یک تفنگ با کالیبر ۲۲ در حمام محل سکونتش یافت شد.

مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ویژه پرونده «آمیا» نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال ۲۰۱۰، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینوس آیرس» افشا کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *