شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۴
۳
حجت‌الاسلام پناهیان:

طلاب از دوره دبستان پذیرش شوند

چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب: 439665
استاد حوزه علمیه گفت: آغاز پذیرش افراد برای طلبگی و امر تربیت دینی آنها از مقطع سیکل کمی دیر است و باید مدارس علمیه یک دبستان زیر نظر خود راه اندازی کرده و طلاب خود را از آن پذیرش کنند .
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در جمع تعدادی از معاونان تهذیب مدارس علمیه سراسر کشور با اشاره به برخی از شاخصه‌های نظام تربیتی طلاب اظهار داشت: امروز باید این مطلب را مد نظر داشته باشیم که هر نظام تربیتی که در حوزه اجرا شود و طلاب مطابق آن تربیت شوند، قطعا به واسطه حضور طلاب در میان مردم، جامعه نیز با همان اصول تربیت خواهد شد، بنابراین این نشان از اهمیت نظام تربیتی حوزه دارد که باید به آن اهتمام شود.

وی با بیان این مطلب که برخلاف برخی از تصورات، زمان کار تربیتی از سوم راهنمایی یا آخر دبیرستان نیست، افزود: طبق احادیث و روایات رسیده به ما به ویژه از امام صادق(ع)، زمان تربیت افراد از سن هفت سالگی آغاز می شود. بنابراین به نظر می رسد، آغاز پذیرش افراد برای طلبگی و امر تربیت دینی آنها از مقطع سیکل کمی دیر باشد لذا برای جبران این امر باید مدارس علمیه یک دبستان زیر نظر خود راه اندازی کرده و طلاب خود را از آن پذیرش کنند.

این استاد حوزه تاکید کرد: اگر این شیوه تربیت طلاب از سن هفت سالگی آغاز نشود، با توجه به اینکه افراد مقطعی از تحصیلات خود را در دبستان و در کنار افراد متفاوت می‌گذرانند بنابراین وقتی وارد حوزه می شوند، اصول تربیتی بیشتر بر محور مداوا است، لذا برای تربیت اصیل حوزوی باید از ابتدای آموزش افراد شروع کنیم نه از اواسط دوره آموزشی.

وی در ادامه با تقسیم بندی امکانات مدارس علمیه در زمینه مسائل تربیتی بر دو قسم اصلی و فرعی، بیان داشت: نظام تربیتی حاکم بر مدرسه از امکانات اصلی است که باید درست و بر اساس اصول باشد، البته این نظام دامنه گسترده ای از جمله محتوای آموزشی را هم در بر می گیرد.

به گفته حجت‌الاسلام پناهیان، نحوه اخلاق و رفتار مدیران مدارس و البته برگزاری دروس اخلاق از جمله اصول اصلی تربیتی است و باید به آن اهتمام وافر داشت.
وی در خصوص نظام تربیتی مدارس علمیه، تصریح کرد: ایجاد نشاط تحصیلی از شاخصه های اصلی این نظام است و باید طوری برنامه ریزی کرد که طلاب برای تحصیل مشتاق شده و با شور و علاقه فراوان به مطالعه دروس بپردازند.

این پژوهشگر و خطیب حوزوی، ارائه آگاهی و محتوای درست برگرفته از آیات و روایات را از جمله اصول نظام صحیح تربیتی حاکم بر مدارس عنوان و یادآور شد: در نظام تربیتی حوزه باید همه ابعاد و پایه‌های زندگی از جمله خوراک، ورزش و ... در نظر گفته شده و تنها به برنامه ریزی در یک بخش بسنده نشود.

وی تاکید کرد: البته بخش دیگر برنامه تربیتی مدارس علمیه، اهتمام به فوق برنامه‌های مذهبی است که باید در این نظام در نظر گرفته شود؛ مبارزه با هوای نفس، تهجد و عبادت از جمله برنامه‌هایی است که در این بخش جا گرفته و حتما باید برای آن برنامه ریزی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بسمه تعالی
با سلام و احترام
مطالبی را به نظر در خصوص سخنان استاد محترم جناب آقای پناهیان به شرح ذیل باید اشاره نمود .
1- بیان این مطالب پاک نمودن صورت مساله است ،به این علت که باید هدف گذاری و حرکت ما در فرایند آموزشی ایجاد اسلامی شدن مدارس در کلیه مقاطع و حتی در مقاطع دانشگاه باشد (عمل و علم ) تزکیه و تعلیم امری جدانشدنی و غیر قابل تفکیک هستند.
لذا یک مهندس ، دکتر ، حقوقدان ، حسابدار و ... می تواند یک طلبه خوب باشدو بلعکس(استفاده از تمام ظرفیت ها)
2- اگر تا کنون مقرر شده است که از مقطع تحصیلی سوم راهنمایی علاقمندان به حوزه علمیه بروند باید قبول نمود که طراحان این امر کاملا و دقیق به ابن موضوع پرداخته اند که قدرت تصمیم گیری برای افراد در این سن برای انتخاب طلبه شدن را ایجاد نموده اند. چنانچه فردی در سن 7 سالگی و بدون اختیار (اصولا تصمیم گیرنده در این سن پدر ، مادر و دیگران هستند) وارد امر مهمی مثل طلبگی شد و بعدا در این راه دل زدگی ایجاد گردید خسارتش بیشتر است . لذا ما باید به سمتی برویم که همه در هر مقطعی خود را طالب علم و عمل و بالخصوص طالب علوم دینی باشند.
خدا پدرتو بیامرزه اینطوری بعد ده سال سطج دو و سه تمام میشود و در اویل جوانی طلبه برای تبلیغ و تحصیلات عالیه پذیرش میگردد
در مراکز وابسته به الازهر مصر این نظام تربیتی اجرا میشودوموفق بوده است.