شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

مسئول حذف یارانه پردرآمدها مشخص شد

سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 439362
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر و براساس قانون بودجه ۹۴ اقدام به شناسایی افراد نیازمند کرده است. همانطور که وزیر تعاون که مسئول این کار است به دفعات اطلاع رسانی کرده است، به تدریج دارد نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد اقدام می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال متعدد اصحاب رسانه درباره برنامه‌های دولت برای حذف یارانه پردرآمدها و نیز اینکه دولت چه برنامه‌هایی در این زمینه دارد، گفت: همانطور که بیان شده است، در تبصره ۲۰ قانون بودجه سال۱۳۹۴ مقرر شده که منابعی که از یارانه‌ها حاصل می‌شود، بخشی از آن به صورت نقدی به خانوارهایی داده شود که نیازمند هستند.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر و براساس قانون بودجه ۹۴ اقدام به شناسایی افراد نیازمند کرده است. همانطور که وزیر تعاون که مسئول این کار است به دفعات اطلاع رسانی کرده است، به تدریج دارد نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد اقدام می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین از رسانه‌ها خواست همانطور که شما از وزارت تعاون خواسته‌اید که عدالت در توزیع یارانه نقدی رعایت شود و این امر استمرار داشته باشد بنابراین خواهش بنده این است که نسبت به این اقدام، همانطور که در آغاز همه کمک کرده‌اند که این قانون اجرا شود، الآن هم در جهت بهبود اجرا کمک کنند.

نوبخت افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که احتمال اشتباه در حذف یارانه پردرآمدها وجود دارد که به همین جهت امکان اعتراض را به این اقدام برای خانوارهایی که پردرآمد تشخیص داده شده اند را محفوظ دانستند و آنها می‌توانند اعتراض کنند. بنابراین دارد به این جریان رسیدگی می‌شود و باخبرم که تعدادی از افرادی که اعتراض کرده اند اعتراضشان درست بوده وخیلی‌ها نادرست بوده است. به هرترتیب این کار دارد انجام می‌شود.اما امکان خطای چند درصدی هم وجود دارد.

وی در همین زمینه اظهار داشت: توقع ما حداقل از همان رسانه‌هایی که همواره دولت را ترغیب به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد می‌کردند این است که الآن هم تلاش نکنند یک نفر که اظهار می‌کند یارانه‌اش حذف شده حتی ممکن است درست باشد، آن را به عنوان مواردی از مشکلاتی که در این راستا وجود دارد، مطرح بکنند. زیرا این امر باعث می‌شود که روند حذف کندتر شود.

سخنگوی دولت با تأکید براینکه حق اعتراض برای کسانی که ممکن است یارانه‌شان به نادرستی حذف شده باشد، وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد که تا اینجا در راستای قانون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوبی دارد عمل می‌کند؛ البته اگر اشتباهاتی هم وجود داشته باشد، پیگیری و رفع می‌شود.

نوبخت ادامه داد: خواهش بنده از رسانه‌های عمومی که تا الآن خیلی به دولت در راستای اخلاق حرفه‌ایشان کمک کرده و تلاش کرده‌اند واقعیت‌ها را به جامعه منعکس کنند در راستای هدفمندی یارانه‌ها نیز این است که دولت را یاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که اینطور گفته شده که فرمانداران غیرهمسو با دولت برکنار می‌شوند گفت: باید قبول کنیم که نماینده عالی دولت در استان‌ها، استانداران هستند و در شهرستان‌ها هم فرمانداران این مسئولیت‌ها را برعهده دارند. فرمانداران می‌بایست سیاست‌های دولت تدبیر و امید را که می‌تواند متفاوت با سیاست‌های گذشته باشد را اجرا کنند؛ بنابراین رئیس جمهور نیز باید انتظار داشته باشند که سیاست‌های دولت اجرا شود. لذا اگر همسو نباشند امکان اجرای سیاست‌ها و منویات دولت در نزدیک‌ترین فاصله به مردم که فرمانداران هستند صورت نخواهد گرفت که به همین جهت وزارت کشور تا الآن تلاش کرده و امیدواریم اگر مواردی که تشخیص داد ناهماهنگ باشند را هماهنگ کنند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که لایحه شفاف سازی انتخابات چه زمانی از دولت به مجلس ارائه می‌شود، افزود: التفات دارید که طرح‌های زیادی در مجلس در حال بررسی است و این طرح‌ها هم به آنها اضافه خواهد شد که تا ماه آینده بخش اول لایحه برنامه ششم توسعه را تقدیم مجلس خواهیم کرد و تا ۱۵ آذر هم مصمم هستیم لایحه بودجه سال آینده را تقدیم کنیم. بنابراین کلیه برنامه‌ها و جداول برنامه ششم نیز پس از انتخابات و یا قبل از آن به مجلس می‌رود و با توجه به اینکه مجلس هم در آستانه انتخابات قرار دارد، به نظرم نمی‌آید که شاید این قانون شفاف سازی انتخابات در این مجلس به تصویب برسد. اما با این حال ما از آن استقبال می‌کنیم و امیدوارم در یک همکاری مشترک بین دولت و مجلس این لایحه به اقدام برسد و دولت نیز برای آن آمادگی دارد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه‌ای برای پرداخت بدهی‌اش به سازمان تأمین اجتماعی دارد یا خیر، تأکید کرد: باید بگویم که صندوق‌های ما وضع خوبی ندارند البته نمی‌خواهم از واژه بحران استفاده کنم، اما به نظر می‌رسد که با چالش‌های جدی صندوق‌ها در استمرار روند موجود در آینده مواجه خواهند شد که به همین جهت برنامه ششم توسعه را که تقدیم خواهد شد، با همه جامع نگری آن، به موضوعات خاص معطوف شده و مسئله محور است که سه مسئله مهم به عنوان چالش‌های احتمالی آینده که بر روی آن تمرکز کرده‌ایم، موضوع صندوق‌های تأمین اجتماعی، آب و محیط زیست است که اینها از موضوعات مهمی است که در برنامه ششم به عنوان موضوعاتی که در استمرار روند موجود کشور را با چالش مواجه کند، پرداخت شده است.

وی با تأکید براینکه در برنامه ششم توسعه یکی از چالش‌های پیش بینی شده آینده کمبود منابع در صندوق‌های تأمین اجتماعی پیش بینی شده و به آن پرداخته شده است، گفت: یکی از برنامه‌هایی که در برنامه ششم توسعه انجام خواهیم داد این است که عدم تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌ها را باید برطرف کنیم که این کار را خواهیم کرد. این صندوق‌ها اساساً صندوق‌هایی هستند که کم کم پولی را که باید برای بازنشستگی پرداخت کنند را می‌گیرند و برای اینکه این پول ارزشش را از دست ندهد باید فعالیت به‌جایی داشته باشد، اما متأسفانه به دلیل اینکه فعالیت‌های تجاری اینها سودده نیست، آنها همواره با زیان مواجهند که انشاءالله در برنامه ششم توسعه مصمم هستیم که به نحو شایسته و به عنوان یک موضوع خاص به آن بپردازیم و آن را برطرف کنیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای پاسخ به درخواست مناظره از سوی رئیس جمهور سابق با رئیس جمهور فعلی و برخی مقامات دولتی چیست، گفت: حتماً اینها حرف‌هایی دارند و ما استقبال می‌کنیم. آنها حتماً حرفهایشان را به رسانه‌ها منعکس کنند و ما از نظراتشان حتی اگر انتقادی باشد استفاده می‌کنیم حتی اگر مطلب اصلاح گرایانه‌ای در جهت کمک به مردم وجود داشته باشد از نظر آنها استفاده می‌کنیم که به همین جهت آنها می‌توانند نظراتشان را به رسانه‌ها بدهند و از این طریق منعکس شود.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش با تأکید براینکه باید در شورای پول و اعتبار برای میزان اشتغال برنامه مناسبی صورت گرفته شود گفت: واقعیت امر این است که بانک‌ها نگرانند از اینکه پولهایشان را برای اعتبارات خرد به افرادی بدهند و آنهایی که الآن بیکارند پول‌ها را گرفته و به بیکار بدهکار تبدیل شوند و نتوانند این پول‌ها را برگردانند و می‌دانید که امانتدار سپرده‌های مردم هستند. به همین جهت سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اینجا وارد شده و طرح ویژه‌ای در خصوص چگونگی تسهیلات و اعتبارات برای بنگاه‌های خرد را با وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) امضا کرده و خودش آن را تقبل کرد از اینکه این سود به مابه التفاوت در حد ۲۰۰ میلیارد تومان قبول تعهد شده که تسهیلات ارزان قیمت داده شود و مقرر شده که سازمان مدیریت و برنامه ریزی این پول را پرداخت کند.

وی ادامه داد: این سیاست در جهت رضایت مندی مردم و جوانان برای ایجاد اشتغال انجام شده است.

به گزارش تسنیم، سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر هشدار نسبت به نفوذ آمریکا در منطقه پس از شرایط توافق اشاره کرد و گفت: بنده رسماً موضع دولت را اعلام می‌کنم و می‌گویم که دولت نه تنها با نفوذ آمریکا، بلکه با نفوذ هر کشوری در شرایط پساتحریم مقابله خواهد کرد. همانطور که در این مذاکرات امروز آمریکایی‌ها نگرانند که ایران در این مذاکرات دست بالا را داشته است. مطمئناً اگر ما با کشورهای دیگر نیز وارد مذاکره شویم منافع ملی‌مان ارجح خواهد بود و اجازه نفوذ هیچ کشوری را به اقتصاد ایران نخواهیم داد و از عرصه‌های دیگر فرهنگی و موارد دیگر نیز به خوبی دفاع خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شکست گریه
من نمی دونم ایا کسانی که در امدی زیره یک ملیون در ماه دارند شامل حذف یارانه می شن یا نه اگر نمی شن پس چرا من رو حذف کردید تو روخدا یارانه ام رو بدیدحرامتان است این دنیا و اون دنیا