يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۵

خط نفوذ

محمدصادق کوشکی
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 439318
خاستگاهی که آمریکا از طریق آن امید فراوانی برای اعمال نفوذ و تاثیرگذاری در ایران به آن بسته است، بخشی از مدیران جامعه هستند که نجات از وضعیت فعلی را در یک راه خلاصه می‌بینند و آن، عبارت است از برقراری رابطه با ایالات متحده و برخورداری از حمایت‌های این کشور.
جهان نيوز - دکتر محمدصادق کوشکی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته در دیدار با علما، صاحب‌نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم السلام و اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با اشاره به مقابله قاطع با «تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته‌ای و نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی» در کشور، به بیان دیدگاه راهبردی ایران در قبال مسائل داخلی و منطقه‌ای پرداختند. مؤلفه‌‌های تلاش‌ آمریکا برای نفوذ در زمینه‌های ذکر شده، حائز نکات کلیدی و حساسی است که توجه وافی و کافی به آنها در این برهه حساس بسیار ضروری است.

کنار گذاشتن و ناممکن دانستن تفکر خودکفایی، غیرممکن انگاشتن تمدن‌سازی در جامعه ایرانی و منحصر دانستن تمدن در تمدن غرب، عدم باور به اینکه جمهوری‌ اسلامی قابلیت تبدیل شدن به قطب جهانی و منطقه‌ای را داراست، باور داشتن ابرقدرت بودن آمریکا در حوزه سیاسی و بین‌المللی مهم‌ترین شاخصه‌ها و اهداف نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در ایران است.

1- خاستگاهی که آمریکا از طریق آن امید فراوانی برای اعمال نفوذ و تاثیرگذاری در ایران به آن بسته است، بخشی از مدیران جامعه هستند که نجات از وضعیت فعلی را در یک راه خلاصه می‌بینند و آن، عبارت است از برقراری رابطه با ایالات متحده و برخورداری از حمایت‌های این کشور. به عبارت گویاتر، بیشترین امیدی که آمریکا‌ برای نفوذ به جمهوری اسلامی دارد، حضور چشمگیر و فعال این عدّه در کشور است. آنان آمریکا را قبله و قطب خود می‌دانند و مجدّانه معتقدند هیچ رشدی در کشور بدون حمایت و پشتیبانی آمریکا ممکن نیست. این دسته از افراد که بعضاً در کسوت چهره‌های نخبه، مسئولین علمی، فرهنگی و شخصیت‌های تاثیرگذار در کشور به این مناصب نفوذ کرده‌اند، عناصری هستند که اگر مجال یابند و دست خود را در برقراری ارتباط فراهم ببینند با سرعت دست دراز خواهند کرد. در جهان‌بینی این عدّه بسیار قلیل، رفاه، امنیت، آبادانی و توسعه از  کانال آمریکا می‌گذرد. در واقع اگر بناست تا جلوی نفوذ آمریکا گرفته شود، این عدّه یا باید هدایت شوند و یا چنانچه هدایت آنان مقدور نیست لازم است دستشان از مناصب، پست‌ها، تریبون‌ها، عرصه‌های مدیریتی در کشور کوتاه گردد زیرا جماعت یاد شده – خواسته یا ناخواسته - به عنوان ستون پنجم دشمن زمینه نفوذ آمریکا در عرصه‌های مختلف را بدون دریافت جیره و مواجب فراهم خواهند نمود. فکر فاسد و مسموم و گرایش عاشقانه به آمریکا بستر چنین خطایی را فراهم می‌آورد و برای پیشگیری از این خطر بزرگ باید این عده را محدود کرد و سمت‌ها و موقعیت‌ها را از چنگال این افراد بیرون کشید. این تفکر، دستاوردهای مهلکی در تمام عرصه‌ها خواهد داشت و شاه‌بیت آن نادیده گرفتن توانایی‌ها و استعدادهای داخلی و فرهنگ ایرانی - اسلامی است.

2- پیامدهای این نگاه خاص، از جهت فرهنگی نیز قابل ملاحظه است. بدیهی است وقتی کسانی در پوشش نخبگان جامعه تاثیرات فرهنگ غرب را ستایش کنند و بدون در نظر گرفتن نسخه ایرانی – اسلامی الگوی پیشرفت، تنها به تقدیس هر آنچه از غرب می‌رسد بپردازند نتیجه، چیزی بهتر از سرسپردگی کامل به سبک زندگی غربی نخواهد بود. برخی روشنفکران در دوره‌ای نه چندان دور معتقد بودند ایرانی، باید از فرق سر تا نوک پا غرب‌زده باشد تا شتابان به سمت پیشرفت بتازد. نضج گرفتن ایده‌ای چنین خطرناک، بلایی را در دوره منحوس پهلوی بر سر این آب و خاک آورد که تاریخ به ندرت مشابه آن را به یاد دارد. غارت منابع طبیعی و مواهب خدادادی، القای تفکر ناتوانی در علوم و فنون، تحقیر فرهنگ ایرانی- اسلامی از دستاوردهای چنین تفکری است. آنچه که در پی توافق هسته‌ای به مدد برخی خودفروختگان و افراد حقیر برای پهن کردن فرش قرمز در استقبال از کاروان منحط غرب در حال انجام است، احیای همان نسخه نخ‌نما شده و پوسیده «تقی زاده» در عصر مشروطه است.

3- یکی از اهداف بسیار مهم دشمن که به بهانه جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، تبلیغات گسترده‌ای برای آن صورت گرفت، گشایش اقتصادی در امورات کشور است. علیرغم تاکیدات مکرر رهبر انقلاب در مورد فاصله گرفتن از اقتصاد نفت محور و تقویت تولید داخلی، برخی جریان‌ها در کشور بر وابسته نمودن اقتصاد به چاه‌های نفت اصرار نمودند و همین امر موجب بهره‌برداری بی‌سابقه غرب از بستر اقتصاد نفتی برای اغراض بین‌المللی گردید. وضع تحریم‌های بی‌سابقه بر اساس این ضعف بزرگ، درستی و نهایت هوشمندی این توصیه‌ها را بیش از پیش نشان داد. اکنون و در زمانی که هنوز جمع‌بندی مذاکرات در کشورهای دو طرف مذاکره به تصویب نهایی نرسیده است، ساز گوش‌خراش ورود شرکت‌های بزرگ برای قبضه کردن بازار ایران بلند شده و بدون در نظر گرفتن تبعات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از شرکت‌های وابسته به کشورهایی که زمانی با جسارت به ملت ایران دهن‌کجی کردند استقبال می‌شود! اتخاذ چنین سیاستی در حالی که این شرکت‌ها بنای ورود در حوزه سرمایه‌گذاری بخش‌های تولید داخلی را ندارند، عملاً حاصلی جز تقویت تولیدات این شرکت‌ها نخواهد داشت و از سوی دیگر، آشکارا با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تضاد است. اگر شعار تحقق اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار مسئولین اجرایی است، باید در عمل به آن پای‌بند باشند و راه نفوذ کشورهایی منفعت‌طلب را با انتصاب مدیران جهادی سد کنند.

4- از منظر منطقه‌ای پیگیری تعاملات منطقه‌ای آمریکا از جمله در سوریه و عراق گواه گسترش نفوذ منطقه‌ای این کشور از طریق سیاست تجزیه و سعی در منحرف کردن افکار عمومی دنیا از مسئله اساسی فلسطین است. آمریکا به درستی دریافته است که رویارویی نظامی با ایران ممکن نیست و اندیشه‌های متعالی انقلاب باید از رهگذر جنگ نرم و رسانه‌ای به چالش کشیده شود. حجم وسیع تبلیغات رسانه‌ای علیه سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران نشان دهنده درستی مسیر مبارزه با استکبار و وسعت خساراتی است که از این جانب متحمل شده‌اند.

نشریه فارین پالیسی در مقاله‌ای با عنوان «مشکل آمریکا با ایران، تسلیم نشدن این کشور است و نه برنامه هسته‌ای آن» به علت اصلی دشمنی آمریکا با ایران اشاره و نوشت: «این تصور که هدف از برنامه هسته‌ای ایران غنی‌سازی اورانیوم پنج درصد، مخفی کردن یک برنامه تسلیحات هسته‌ای (غنی سازی بالای 95 درصد) است و محافظه‌کاران آمریکا پیوسته به آن شاخ و برگ داده‌اند، همواره پوششی برای مخالفت واقعی واشنگتن با ایران بوده است.» حرف آخر این نشریه شنیدنی است: «دکترین ایالات متحده در خصوص «سلطه جهانی آمریکا»، اساس مشکل ایالات متحده با «استقلال ایران» است و باید تصریح کرد ایران زیر بلیط آمریکا نمی‌رود.» اینجاست که باید نتیجه گرفت سدّ محکم ایران در برابر نفوذ آمریکا غیرقابل انکار می‌باشد.
منبع:حمایت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
نظرات خوبی بود.
سیاح
Iran, Islamic Republic of
استاد کوشکی صحیح تحلیل کردند دشمن بدنبال نفوذ و سپس استحاله فرهنگی و سیاسی است و بعد از آن حمله آسان می شود
نفوذ >> استحاله >> فروپاشی
اما راه نفوذ را باید بست تا دشمن آرزوی خود را به گور ببرد
علی
Iran, Islamic Republic of
آیا ننگریستی به کسانی که می پندارند که به آنچه به سوی تو نازل شده و به آنچه پیش از تو ( به پیامبران گذشته ) نازل شده ایمان آورده اند، ولی می خواهند ( در موارد نزاعشان ) محاکمه به سوی طاغوت (حاکمان طغیانگر کفار ) برند در حالی که مأمورند به آن کفر ورزند؟! و شیطان می خواهد آنها را به گمراهی دور و درازی گمراه سازد. سوره نساء آبه 60
مسعود دیپلمات
Romania
در رابطه با اینکه :"بخشی از مدیران جامعه هستند که نجات از وضعیت فعلی را در یک راه خلاصه می‌ بینند و آن، عبارت است از برقراری رابطه با ایالات متحده" شکی نیست . ولی راه خلاصی از دست این افراد علی الخصوص وقتی که به ریاست جمهوری می رسند را هم بیان فرمایید.
سالهاست که مردم در سانسور خبری به سر می برن
یک مصونیت سیاسی و اطلاعاتی برای برخی بوجود آمده که باید این دژ شکسته شود
مردم باید بدونن این کارخانه ، این شرکت ، این بانک خصوصی و ... متعلق به چه کسی است
نباید یک خبر از هزار فیلتر رد بشه و تلطیف بشه و به مردم برسه باید همه حقیقت گفته بشه
اونوقته که مردم قدرت تمیز پیدا می کنن و بعد خودشون راه های نفوذ رو می بندن
هر کس آمد و گفت مردم نمی فهمن یا به مردم ربطی نداره بدون شک داره در مسیر باطل حرکت می کنه
مردم ما این رو اول انقلاب ثابت کردن و من شک ندارم که مردم حالا قوی تر عمل خواهند کرد اگر با عین حقیقت روبرو بشن
حقیقتی دور از بستر شبهه و شایعه