يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

حمله به ایران در دستور کار رسانه‌های عرب

سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 439297
رسانه‌های وابسته به جریان عربستان، به طور هماهنگ، از زمان حصول توافق هسته‌ای حملات شدیدی علیه ایران آغاز کرده‌اند. استفاده از تعابیر شدیداللحن و توهین‌آمیز وجه مشترک تمام این رسانه‌هاست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، از زمان اعلام جمع‌بندی مذاکرات ایران با ۱+۵، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در کنار رژیم صهیونیستی بیشترین حملات را علیه ایران در رسانه‌های خود آغاز کرده‌اند.

در این میان رسانه‌های کشورهای عربی متحد عربستان، با دستاویز قرار دادن انفجار شهر «ستره» در بحرین، آن را به ایران ربط داده‌اند و در حالی که مذاکرات هسته‌ای به سرانجام خود رسیده است؛ سمت و سوی تبلیغاتی خود را به سوی خطر ایران برای امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و برای کل منطقه برده‌اند.

این رسانه‌ها چنین روایت می‌‌کنند که ایران پس از توافق هسته‌ای فرصت را برای دخالت بیشتر در امور کشورهای عربی خلیج فارس، مناسب دیده است و اینگونه سعی می‌کنند در مسیر اجرای توافق سنگ‌اندازی کنند.

خبرگزاری رسمی بحرین در این مورد می‌نویسد: ایران پس از توافق هسته‌ای جری‌تر شده و می‌رود نه تنها بحرین بلکه تمام کشورهای عربی شورای همکاری خلیج [فارس] را نا امن کند.

این خبرگزاری در ادامه به سرعت نیت خود را از این اتهامات آشکار کرده و می‌افزاید: تهدیدات ایران بار دیگر توصیه ملک عبدالله مرحوم را مبنی بر تشکیل اتحادیه کشورهای عربی خلیج فارس را تأیید می‌کند.

در ادامه نگاهی شده است به حملات روزنامه‌های عربی که جملگی در خط سیاسی عربستان سعودی و علیه مقاومت در منطقه هستند. اغلب این روزنامه‌ها، انفجار اخیر در ستره بحرین را دستمایه حمله قرار داده‌اند؛ انفجاری که دولت بحرین مدعی شد عوامل آن با ایران در ارتباط بوده‌اند [!].

* روزنامه العرب چاپ لندن (وابسته به عربستان)

این روزنامه در تاریخ ۲۷ ژوئیه می‌نویسد: طمع ایران به بحرین از قدیم وجود داشته است. این روزنامه در ادامه به بیان اتهاماتی برای ایران می پردازد و به ظن خود تاریخ دخالت‌های ایران از دهها سال پیش در امور کشورهای عربی را بیان می‌کند.

العرب می‌نویسد: کشف توطئه ایران برای بمب‌گذاری در بحرین و قاچاق سلاح به این کشور در زمانی رخ می‌دهد که ایران با کشورهای غربی بر سر پرونده هسته‌ای به توافق رسیده است و سعی دارد چهره خوبی از خود در میان کشورهای جهان بالاخص کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس جلوه دهد؛ اما این اقدام ایران برای ثبات زدایی در بحرین نشان از دارد که ایران سیاست ریختن سم در عسل را دنبال می‌کند.

* روزنامه الوطن عربستان

این روزنامه در تاریخ ۳۰ ژوئیه در مقاله‌ای به قلم «محمد السلمی» با این عنوان شروع می‌کند: «ای ایران؛ بحرین خط قرمز است» و نویسنده قبل از آن و در ابتدای یادداشت، حمایت‌های عریستان در طول تاریخ از بحرین را یادآور می‌شود.

الوطن در ادامه می‌نویسد: ایران انقلابی قصد و توانایی تحول را ندارد و نمی‌تواند به جامعه بین‌الملل باز گردد و از پروژه‌های تخریبی خود دست بردارد؛ اما در مقابل همراهی مستحکمی از سوی کشورهای عربی در قبال بحرین وجود دارد و کشورهای خلیج [فارس] با یک صدا به ایران می‌گویند که: بحرین خط قرمز است. پیش از این تلاش‌هایی برای از بین بردن بحرین انجام گرفته و الحمدلله به شکست انجامیده است و من بعد نیز چنین خواهد شد و بحرین یک کشور عربی مستقل باقی خواهد ماند.

این روزنامه نیز در آخر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهد تا سریعا طرح ملک عبدالله را مبنی بر تغییر شورا به اتحادیه* را عملی کنند تا از خطر ایران در امان باشند.

* در اردیبهشت ۱۳۹۱ هنگامی که انقلاب بحرین در داغ‌ترین روزهای خود بود؛ «ملک عبدالله» پادشاه سابق سعودی طرحی مبنی بر اتحاد کشورهای عربی جنوبی خلیج فارس به جای «شورای همکاری خلیج فارس» ارائه داد که بعدها در نشست‌های مختلف کویت، عمان و قطر آن را رد کردند و این طرح ناکام ماند. طبق این طرح که مدلی همچون اتحادیه اروپا را در سر می‌پروراند، تمامی کشورهای کوچک شورای همکاری خلیج فارس بیش از حالا زیر سلطه عربستان می‌روند و بحرین نیز عملا به عربستان می‌پیوست و جزئی از این کشور می‌شد.

* روزنامه الوطن کویت

این روزنامه کویتی در تاریخ ۳۰ ژوئیه به قلم «احمد بودستور» می‌نویسد: مملکت بحرین جزئی از شورای همکاری است و امنیت آن نیز امنیت باقی کشورهای عضو شوراست و نمونه آن نیز به کارگیری نیروهای سپر جزیره در آشوب سال ۲۰۱۱ است که بنا به توطئه ایران سر گرفته بود و به لطف خدا این توطئه نیز شکست خورد.

* روزنامه الاتحاد امارات

این روزنامه نیز در مقاله‌ای با عنوان «انفجار ستره پیامی از ایران به جامعه بین‌الملل» نوشت: انفجار ستره زمانی به دست ایران انجام گرفت که هنوز چندی از سفر « محمدجواد ظریف» به کشورهای منطقه و ادعای صلح‌طلبی ایران از سوی وی نمی‌گذرد.

«الحمادی» نویسنده این مقاله ادامه می‌دهد: این عملیات تروریستی، معنای حرف ظریف که گفته بود سیاست ایران تغییری نخواهد کرد را روشن می‌کند و ایران می‌خواهد تا دنیا بداند که پس از توافق هسته‌ای از اقدامات خرابکارانه خود دست بر نخواهد داشت و با این انفجار می‌خواهد تا همه را در عمل انجام شده قرار دهد.

* روزنامه الاتحاد امارات

روزنامه اماراتی الاتحاد همچنین در تاریخ ۱ آگوست به قلم «علی العمودی» در مقاله‌ای با عنوان «همه ما بحرین» هستیم؛ می‌نویسد: میزان همراهی امارات با بحرین فراتر از تصور حاکمان ایران است و امارات برای امنیت بحرین حاضر است خون بدهد.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: ایران باید بداند پس از اینکه نتوانسته مردم بحرین را برای آشوب قانع کند؛ هیچ جایگاهی در بحرین ندارد.

نویسنده تأکید می‌کند که موضع سخت امارات و دیگر کشورهای شورای همکاری در قبال بحرین این پیام را به ایران دارد که از دخالت‌های خود در بحرین و دیگر کشورهای عربی دست بردارد و برپایه حسن نیت رابطه خود را با همسایگانش ترمیم کند.

الاتحاد می نویسد: همه خلیج [فارس] با بحرین برای مقابله با تروریسم است و مردم منطقه صف واحدی را برای از بین بردن این معضل از بحرین و منطقه ای ایجاد کرده‌اند و مسأله مذهب نمی‌تواند قوی‌تر از موضوع عروبیت و اسلامیت باشد و در نهایت این بحرین و خلیج ع ر ب ی است که پیروز خواهد شد.

«عائشة المری» دیگر نویسنده این روزنامه نیز در مقاله‌ای جداگانه، سیاست صدور انقلاب ایران را عامل ناثباتی منطقه و بحرین می‌داند و می‌نویسد: بحرین اولین هدف ایران برای صدور انقلاب خود است و ما نا آرامی‌های ۱۹۷۹، ۱۹۸۱ و نیمه دهه نود و اخیرا در سال ۲۰۱۱ را داریم که به توطئه ایران انجام گرفته بودند؛ اما بحرین در سال ۱۹۷۱ تصمیم گرفت که مستقل باشد و سرنوشتش را خودش تعیین کند.

این نویسنده ادامه می‌دهد: به کار گیری عامل مذهبی نشان دهنده این است که گروه های طائفی نمی‌توانند برای کشور و یک حرکت ملی مفید باشند و سیاسی کردن مذهب که ایران از سال ۱۹۷۹ آن را پی گرفته است؛ باعث ایجاد شک و شبهه در باقی گروه‌های شیعی در منطقه می‌شود.

* روزنامه البیان امارات

«نضال حمدان» نیز در این روزنامه می نویسد: اقدام تروریستی که پس از ۷۲ ساعت از کشف قاچاق مواد منفجره به بحرین از سوی ایران انجام شد جای شک و تردید باقی نمی‌گذارد که ایران همچنان به دنبال نقش تخریبی خود در بحرین و در کشورهای دیگر است.

وی در ادامه می‌خواهد تا کشورهای عربی خلیج فارس موضع سخت و محکمی در قبال ایران داشته باشند و دیگر از سازمان ملل یا آمریکا نخواهند که بر روی ایران فشار آورد [چرا که فایده‌ای ندارد] و همه باید بدانیم که این گونه اقدامات ایران بار دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد و باید دست فریب و توطئه ایران قطع شود.

* الرأی کویت

روزنامه الرأی کویت در تاریخ ۲۷ ژوئیه می‌نویسد: توافق هسته‌ای بیش از آنکه موجب امن‌تر شدن منطقه شود، اقدامات تخریبی ایران را افزایش خواهد داد و در ادامه مدعی می‌شود: برخی سایت‌های خبری نقل قولی از «دکتر ناصر سودانی» عضو مجلس ایران منتشر کردند که در جمع بحرینی‌های مقیم ایران، آن‌ها را به ضرورت آمادگی برای مرحله مبارزه مسلحانه دعوت کرده بود.

این روزنامه از دولت ایران می‌خواهد تا گفته های سودانی را توضیح دهد یا آن را به شکل واضح رد کند.

* الوطن کویت

«عبدالله الهدلق» در مقاله‌ای با عنون «استمرار توطئه‌های فارسی علیه بحرین» در ۲۹ ژوئیه می‌نویسد: استمرار توطئه‌های ایرانی در حق بحرین به طور واضح نشان دهنده استراتژی حکومتی فارسی و ظالم حاکم بر تهران است که می‌خواهد در امور بحرین دخالت کند و تروریسم و خشونت را در منطقه اشاعه دهد و در این جا لازم است تا کشورهای عربی خلیج [فارس] در کنار بحرین باشند.

این نویسنده در مقاله دیگری در همین روزنامه در تاریخ ۱ آگوست می نویسد: دولتمردان ایران راه درست را گم و بازی با آتش را شروع کرده‌اند و ایران دنیا را به سوی جنگ جهانی سوم می‌کشاند و لازم است که کشورهای خلیج ... [استفاده از نام مجعول] و خاورمیانه و تمام جهان همه تلاش خود را برای مقابله با ایران به کار ببرند.

* مرکز تحقیقات و پژوهش‌های استراتژیک امارات

این مرکز پژوهشی در تحلیلی در تاریخ ۳۱ ژوئیه در مورد اهمیت موضع کشورهای شورای همکاری در قبال دخالت‌های ایران می‌نویسد: هر کسی رفتارها و سیاست‌های ایران را پیگیری کند متوجه یک تناقض در نوع برخورد با کشورهای منطقه می‌شود؛ از طرفی «محمد‌جواد ظریف» به کشورهای منطقه سفر می‌کند و مشخص است که با هدف اطمینان‌دهی و تلاش برای ایجاد رابطه مثبت این سفر انجام گرفته است و از سوی دیگر شاهد اقدامات تخریبی و آشوب‌طلبانه ایران در بحرین هستیم.

این مرکز پژوهشی می‌نویسد: پیام‌های متناقض ایران باعث نگرانی است؛ چرا که دخالت‌های ایران نه تنها منشور سازمان ملل را نیز زیر پا می‌گذارد بلکه پیامی است که ایران اقدامات فتنه‌انگیزانه خود را در آینده نیز ادامه خواهد داد.

* الحیات چاپ لندن

روزنامه «الحیات» چاپ لندن در مقاله‌ای به قلم «جهاد خازن» با عنوان «مصر و بحرین قوی‌تر از تروریسم هستند» می‌نویسد: مشخص است که تروریسم مصر و بحرین را گرفته است و نیروهای امنیتی بحرینی هر روز شاهد ریخته شدن خون اعضای خود هستند و مزدوران سعی می‌کنند تا یک نظام دینی یاغی همانند ایران تأسیس کنند؛ اما مصر و بحرین مقاوم هستند و تمام کشورهای عربی نیز با آن‌ها همراهی می‌کنند.

* الاهرام مصر

روزنامه الاهرام مصر در مقاله‌ای با عنوان «تروریسم همه ما را هدف گرفته است» در تاریخ ۲۹ ژوئیه می‌نویسد: انفجارهایی که بحرین شاهد آن بود زنگ خطر شروع موج جدید تروریسم در منطقه عربی را به صدا درآورده است و در این باره نباید دست روی دست گذاشت چرا که عاقبت امر چنین می‌شود که پشیمانی روی پشیمانی بروز خواهد کرد؛ نمی‌شود در این باره سکوت تا به بیانیه‌ها اکتفا کرد؛ نباید سرها را در برف فرو کنیم و این قضایا نیازمند وحدت جهان عرب در سریع‌ترین زمان است؛ نیاز است تا سازمان‌های اطلاعاتی و ارتش‌های جهان عرب و رسانه‌ها یکپارچه به فکر مقابله باشند و ملت عرب را آگاه کنند.

این روزنامه همچنین درمقاله ای با عنوان «توافق هسته‌ای طمع ایران در کشورهای خلیج را افزایش خواهد داد» به قلم «سامی کمال» مدعی می‌شود که ایران پس از توافق هسته‌ای چندان صبر نکرد تا اینکه بلافاصله بر هیمنه و سیطره بر بحرین، سوریه، لبنان، یمن و عراق تأکید کند.

* روزنامه الاخبار مصر

«اسامه عجاج» سردبیر روزنامه «الاخبار» مصر در مقاله‌ای در تاریخ ۲۷ ژوئیه می‌نویسد: سوای اینکه توافق هسته‌ای ایران با غرب نهایی شده یا نشده؛ اما حکام ایرانی آشکارا تأکید می‌کنند که تهران سیاست منطقه‌ای خود را تغییر نخواهد داد و برنامه‌های سلطه جویانه را پایان نخواهد داد و تمامی این‌ها با صحبت‌ها و مواضع «حسن روحانی» و «محمد جواد ظریف» در تناقض است.

این نویسنده ادامه می‌دهد: باید کشورهای عربی و خلیج [فارس] چشم انداز و استراتژی معینی برای مقابله با ایران پس از توافق لحاظ کنند.

* روزنامه الاسبوع مصر

«صالح ابومسلم» در مقاله‌ای به تاریخ ۲۷ ژوئیه در روزنامه «الاسبوع» مصر می‌نویسد: کشورهای عربی باید مراقب باشند و علیه ایران به شورای امنیت شکایت کنند و در کنار بحرین بایستند که امنیت آن توسط ایران به خطر افتاده است.

* روزنامه المستقبل لبنان

این روزنامه وابسته به جریان المستقبل و طرفدار عربستان در لبنان در تاریخ ۲۹ ژوئیه به قلم «خیرالله خیرالله» می‌نویسد: کشورهای جهان در مقابل اقدامات ایران سکوت کرده‌اند و دلیل اصلی اینکه ایران به دخالت‌های خود در بحرین ادامه می‌دهد این است که این کشور از مجازات بین المللی خیالش راحت است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: بحرین و لبنان هر دو در معرض دخالت‌های ایران هستند اما در مقابل سلطه‌جویی ایران مقاومت می‌کنند؛ بحرین باید بداند که در مقابله با ایران تنها نیست و تمام کشورهای عربی در کنار منامه هستند.

* روزنامه «اخبار السعیده» یمن

«علی الصباحی» در تاریخ ۲۶ ژوئیه در این روزنامه می‌نویسد: از زمان انقلاب ایران، حکومت نژادپرست این کشور به طور مستمر اقدام به دخالت در امور کشورهای دیگر کرده است؛ در این میان مخصوصا کشورهای شورای همکاری بیشتر مورد هدف بوده اند.

این روزنامه یمنی حامی عربستان ادامه می‌دهد: ایر ان تا حدی پیش رفته است که مزدوران خود را از میان کشورهای عربی انتخاب کرده و آن‌ها را آموزش می‌دهد تا در کشورهای عربی به توطئه و ایجاد آشوب بپردازند.

«علی الصباحی» نویسنده این مقاله می‌افزاید: اقدامات ایران، کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] و اتحادیه عرب را ملزم می‌کند تا در اقدامی مشترک تمام روابط خود را با ایران قطع کنند.

اخبار السعیده یمن در انتها می‌نویسد: اگر ایران واقعا به فکر حقوق بشر و آزادی‌های اجتماعی است چرا در کشور خود چنین حقوقی را از شهروندانش دریغ می‌کند؟.

موج ضد ایرانی در رسانه‌ها و مطبوعات عربی که در خط سیاسی رسانه‌ای سعودی هستند، ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد نیز مطبوعات کویتی به بهانه کشف یک گروهک خرابکار در این کشور، با منتسب کردن اتهامات جدید به ایران و حزب الله تلاش کردند که ایران را حامی این گروهک جلوه دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *