سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۳
۳۰
درخواست یکصدای مردم و مسئولین برای رزمایش موشکی

۱۷۳ روز بدون شلیک/ کدام موشک خیال ملت را راحت می‌کند؟

دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب: 439063
اگرچه در جامعه آزاد ایرانی اختلافاتی در همه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و .. وجود دارد، اما وقتی پای «اقتدار نظامی» به میان می‌آید، همه اختلاف‌ها کنار گذاشته می‌شود.
۱۷۳ روز بدون شلیک/ کدام موشک خیال ملت را راحت می‌کند؟
به گزارش جهان، صدام در همان سال‌های ابتدایی تهاجم به ایران، جنگ را به داخل شهرها کشاند و توانست با استفاده از تسلیحات اهدایی غرب، از زمین و هوا شهرهای ایرانی خصوصا شهر جنوبی نظیر دزفول را هدف موشک قرار دهد. مدت زیادی طول نکشید تا اینکه آتش رژیم بعث به پایتخت هم رسید و حالا ایران می بایست جواب درخوری به این تهاجمات می‌داد.

مردم خواهان «مقابله به مثل» بودند و در نمازجمعه‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای -رئیس جمهور وقت- آن را اقامه کردند: این فریاد «موشک جواب موشک» مردم بود که رساتر از هر صدایی به گوش می‌رسید.

قبل از آن نیز وقتی آیت‌الله خامنه‌ای همزمان با موشک باران دزفول در آبان ۵۹ به این شهر سفر کردند، باز خواسته مردم از ایشان تنها یک چیز بود: «موشک جواب موشک»

اما دستان ایران خالی بود و چیزی به عنوان یگان موشکی وجود نداشت و همین امر صدام را جری‌تر می‌کرد تا فارغ از ترس هرگونه مقابله به مثلی، به موشک باران شهرها ادامه دهد.

سال ۶۲ وقتی حضرت امام(ره) با مقابله به مثل موافقت کردند، اولین جرقه‌ها برای یافتن راهکار مناسب زده شد و چند ماه بعد، در پاییز ۶۳ ماموریتی سری به سپاه پاسداران محول می‌شود: «تشکیل یگان موشکی»

حسن طهرانی مقدم که به تازگی یگان توپخانه را در سپاه بنیان گذاشته بود، مامور این کار می‌شود. او به همراه ۱۲ نفر دیگر به سوریه رفته و آموزش های لازم را می‌ببینند و همزمان تعداد معدودی موشک اسکاد نیز از طریق لیبی خریداری می‌شود.

حالا همه چیز برای «ضربت متقابل» فراهم است اما لیبیایی‌ها خیانت کرده و کار را رها می‌کنند و در یک قدم جلوتر با کارشکنی و ایجاد مشکل در سیستم موشک‌ها دست ایران را در پوست گردو می‌گذارند اما دیگر توان جلوگیری از موجی که براه افتاده نیست و حالا جوانان بی تجربه سپاهی که تنها آموزش تئوری موشک را دیده‌اند، خود دست به کار شده و اولین موشک از غرب کشور به خاک عراق شلیک می‌شود و این آغاز راهی بود که ایران را در مسیر تبدیل شدن به قدرتمندترین کشور موشکی منطقه قرار می‌داد.

از آن ماجرا ۳۱ سال می‌گذرد.

پرونده هسته‌ای ایران به یک پیچ تاریخی رسیده و پس از ۱۲ سال مذاکرات، حالا توافق نهایی در حال تدوین است اما یک موضوع در این میان نگرانی‌هایی را بوجود می‌آورد: «مذاکره بر سر توان موشکی»

اگرچه بارها رهبر معظم انقلاب بارها و به صراحت ورود به هرگونه موضوع غیرهسته‌ای را در مذاکرات ممنوع کردند اما پس از انتشار «برجام» و نیز صدور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در بندی از آن به موضوع موشک‌های بالستیک ایرانی اشاره شده، این نگرانی در افکار عمومی بوجود می‌آید که نکند خللی -هرچند کوچک- در توان موشکی ایران که حالا در رده هفتمین کشور قدرتمند موشکی جهان ایستاده، وارد شود.

مسئولان دیپلماسی در مقاطع مختلف بارها بر بی اثر بودن این قطعنامه بر توان موشکی سخن می‌گویند اما اینها کارساز نمی‌افتد و افکار عمومی برای اثبات این موضوع، یک اقدام عملی می‌خواهند.

روحانیون پیش قدم شده و با صدور بیانیه‌ای که در آن، امضای تعداد زیادی از علما و طلاب حوزه علمیه قم دیده می شود، خواستار برپایی رزمایش موشکی توسط سپاه می‌شوند.

اندکی پس از آن دانشجویان به صحنه می آیند و بیانیه دیگری صادر می‌کنند.

در مجلس شورای اسلامی هم نمایندگان که در کش و قوس آوردن «برجام» به خانه ملت برای بررسی بیشتر هستند، دست به کار شده و ۲۳ نفر از آنها حمایت خودر را از درخواست‌های رزمایشی طلاب و دانشجویان اعلام می‌کنند تا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پاسخ این درخواستها را اینگونه بدهد: «آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران برابر مصوبات مقام معظم فرماندهی کل قوا در زمان خود انجام خواهد شد.»

مجلس به این حمایت بسنده نکرده و بیانیه‌ای با امضای ۲۰۴ نماینده خطاب به سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صادر کرده و خواهان راستی آزمایی موشکی قطعنامه اخیر شده و می‌خواهند که سپاه پاسداران در اولین فرصت خیال ملت را راحت کند.

رئیس ستاد کل مجددا به این درخواست پاسخ داده و می‌گوید: «فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران به نحوی که در کشور جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی شده است با هیچ مانعی روبرو نخواهد بود.»

حالا همه منتظر ماشه‌ای هستند که آخرین بار (البته بنا بر اعلام‌های رسمی و علنی) ۱۷۳ روز قبل چکانده شد.

در جریان رزمایش دریایی پیامبر اعظم(ص) سپاه در خلیج فارس بود که در روز ششم اسفندماه سال قبل، سپاه پاسداران اقدام به شلیک چند فروند موشک بالستیک کرد. یکی از آنها موشک دریایی خلیج فارس و دیگری موشک فاتح ۱۰۰ بود که دقیقترین موشک‌های بالستیک ایران محسوب می‌شوند.

نکته‌ای که در این میان مهم به نظر می‌رسد، «یکصدایی افکار عمومی و نیز سیاسیون» کشور در ایستادگی پای توانمندی‌های دفاعی است که بار دیگر نشان می دهد اگرچه در جامعه ایرانی قطعا به واسطه پرهیز از یکصدایی، اختلافاتی در همه حوزه ها چه سیاسی، چه فرهنگی، اجتماعی و .. وجود دارد، اما وقتی پای «اقتدار نظامی» به میان می‌آید، همه اختلاف‌ها کنار گذاشته می‌شود.

باید صبر کرد و دید، از میان یادگاران حاج حسن طهرانی مقدم کدامیک خیال ملت را راحت خواهد کرد: فاتح ۳۰۰ کیلومتری، قیام ۸۰۰ کیلومتری، شهاب ۱۲۰۰ کیلومتری، قدر و سجیل ۲۰۰۰ هزار کیلومتری یا...؟
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدی ازطلاب قم
من حاضرم منزلم را در شهرک پردیسان قم بفروشم و پولش راصرف بودجه گوشه ای از مانور نظامی سپاه را درآینده ای نزدیک بکنند
حاج آقا بهتر نیست خرج آنهایی بشه که به نان شب محتاج اند !!!
Iran, Islamic Republic of
شما نگران نان شب نباش برادر !
اگر این مانور ها نباشد در آینده همه محتاج نان شب آمریکایی هستیم!
شما خیلی نگران نان شب ملت هستی یکم از خرج اتینا و سفرهای خارج و سرخاب ماتیکتان کم کنید و به مستمندان کمک کنید و کاری به بودجه دفاعی کشور نداشته باشید
Netherlands
باز هم دم ایشون گرم که برای سربلندی کشورش حاضر است از خونه اش بگذره شما که خیلی به فکر نان شب ملت هستی از چی خودت میگذری؟
حاضری از خونه ات و پولت بگذری یا فقط برای دیگران نسخه می پیچی؟
محمدعلی
هر چی به جای خودش.
بدون نون شب هم میشه تا صبح کمی خوابید ولی بدون امنیت نه از نون شب خبری هست و نه از خواب نیمه شب.
این هم به اندازه نون شب مهمه بلکه شاید ازاون بالاتر باشه چون اگه یه شب نون نخوریم شاید خوابمون ببره ولی اگه ناموسمون درخطر باشه محاله خوابمون ببره.البته ما اینجوری هستیم شمارو نمیدونم.
اگه خرج اینجور چیزها نشه به خرج نان شب هم نمیرسه مابرای نان شب انقلاب نکرد ه ایم انقلاب برای عزت و اقتدارمان بوده
Romania
امنیت اگه نباشه نان هم داشته باشی نمیتونی بخوری یعنی فهمش انقدر سخته برای بعضیها
اول امنیت مملکت بعد نان شب
مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل شعار همیشگی ماست
علی
برادر گرامی بدن های سوخته ی کودکان مظلوم یمنی ،سوری وعراقی راببین،معلوم است که امنیت و اقتدار ما در توان نظامی ماست که متاسفانه در دو سال اخیر مورد بی مهری قرار گرفته است.
علی
فتبارک الله برادر
محمد
موشک را شلیک کنید تا امریکا بفهمد که " هیچ غلطی نمیتواند بکند"
رضا
اگه به بنری که امسال برای مراسم رحلت امام در جایگاه نصب کرده بودن توجه میکردی کامل میفهمیدی که از نظر این دولت آمریکای کدخدا هر کاری میتونه بکنه و آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه شعار راننده تاکسی های بی سواد و لبو فروش هایی هست که باید برن به جهنم
یا بمب اتم ان شاء الله!
نخیر ما دنبال بمب اتم نبوده ونیستیم چرا چیزی رو حرام اعلام شده ارزو میکنین وان شاالله میگین براش؟اگه بمب اتم امنیت میاورد شوروی تجزیه نمیشد.باید به سمت خودکفایی اقتصادی بریم نه بمب.
معلومه که ما دنبال بمب اتم نیستیم
محمد
برادر من خیلی داغ نکن. و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة را چکار میکنی. دشمن صدها بمب اتم داشته باشه و دائما ما را بخیال خودش تهدید کنه و باج بخواد اونوقت ما برای بازدارندگی هم بگیم نه بمب اتم حرومه. خیلی سیاست نمیخواد کمی فکر و تعقل مسأله را براحتی حل میکنه.
من مسلمان نیستم و حرام برای من معنی ندارد.
موشک جواب دشمنی با ایران اسلامی.
Iran, Islamic Republic of
چرا باید ملت علاقه ای به موشک داشته باشه؟؟
علی
United Kingdom
موضوع علاقه به موشک نیست بلکه مساله ی اصلی "اقتدار" است که حاصل آن" بازدارنگی وامنیت" است.این رابانگاهی به این روزهای سوریه ویمن وعراق بهترمیتوان درک کردلذاچه بپذیریم چه نپذیریم متاسفانه بردنیای امروز"قانون جنگل"حکمفرماست ودراین میان "قدرت واقتدار"بسیارتعیین کننده است.
Romania
کسی علاقه ای به موشک نداره موشک رو فقط برای دفاع میخوایم وقتی از دولت آمریکا صدا میرسه که در 5 سالی که ایران تحت تحریم تسلیحاتی به کشورهای منطقه انقدر تسلیحات میفروشیم که از ایران جلوتر باشن که تا همین الانم با خریدهای میلیاردی سالیانه شون هستن اینهمه اسلحه ای و بمبکی که 10 مکشور عربی سر مردم یمن میریزن ذخیره تسلیحاتیی که از سالها قبل خریده بودن تازه اقلیم کردستان عراق هم فقط از آلمان 1900 تن مهمات خریده و این جدای از تسلیحاتی که آمریکا امسال بعد از تصویب مجلس نمایندگانش برای تجزیه عراق توافق کرد با بارزانی که بهشون بده و مهماتی که از فرانسه خریدن همه تو منطقه با وضعیت درگیریهای خاورمیانه در حال تسلیح هستن عده ای خواهان خلع تسلیحاتی ایران هستن اقلیم کردستان عراق هم موشک از آلمان خریده تازه وزارت دفاع آلمان برای آموزش نیروهای وزارت پیشمرگه کردستان عراق مربی آموزش نظامی فرستاده جدای از اون از فنلاند هم مربی آموزشی رفته برای آموزششون نیروهای ما رو کی آموزش میده به ما کی اسلحه میده ما فقط خدا رو داریم البته خودمونم با تکیه به خدا سعی کردیم توان دفاعیمون افزایش بدیم ان شاالله از حالا به بعد هم به کمک خدا بتونیم از کشور دفاع کنیم و توان دفاعیمون عامل بازدارندگی از تجاوز سایر کشورها باشه
اگر سپاه نبود کشور هم نبود .
امام خمینی (ره)
Latvia
درود بر روح پر فتوح حسن طهرانی مقدم
Iran, Islamic Republic of
از تحلیل خوب شما سپاسگزارم .... لذت بردم....
رزمایش موشکی چه ربطی به برجام داره؟
رزمایش با موشکهایی که الان در انبار ها موجوده مهم نیست.
مهم اینه که سال دیگه از موشک قدرتمند دیگه ای رونمایی و آزمایش بشه.
امیرحسین
موشک جواب موشک...
United States
تا جایی که میشه باید از جنگ دور باشیم...
سید محسن
هیچ ایرانی مسلمانی علاقه به جنگ وخونریزی ندارد ولی وقتی شهرهایتان را روی سرتان خراب کنند نباید موشکی داشته باشی جواب این لعنتی ها ی حرامزاده (دشمن)رابدهید مانباید یک لحظه از پیشرفت موشکی کو تاه بیاییم در آزمان بهترین شعارهای مردم دزفول همین بود موشک جواب موشک