شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱

قوانین نظارتی بانکها مربوط به۴۰سال قبل‌است

جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۵
کد مطلب: 438532
معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به اینکه قبل از اینکه برای بانک ها نرخ سود تعیین کنیم ، بانکها خودشان نرخ سود تعیین می کردند ، گفت: نرخ سود بانکی برای سپرده های یک ساله در اکثر بانک ها حدود ۲۱ تا ۲۲ درصد و برای سپرده‌های پنج ساله میزان سود ،متفاوت بود.
به گزارش جهان به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، حمید تهران فر با اشاره به اینکه یکی از نتایج تصمیم اخیر بانک مرکزی در مورد سود سپرده های بانکی این است که تمام بازیگران بازی در این عرصه بر اساس نرخی یکسان و مشابه عمل کنند و از رقابت ناصحیح بپرهیزند ، افزود : پیش از این مثلا نرخ سود بانکی در حالت روزشمار۲۲ درصد بود که واقع‌بینانه نبود و باعث ایجاد یک رقابت ناسالم شده بود.

وی با بیان اینکه ما باید به نحوی عمل کنیم که سپرده گذاران سپرده های بانکی ضرر نکنند در ادامه صحبت های خود اظهار داشت : به طور میانگین سه درصد ترازنامه فعالان بازار از نرخ سود ناشی از تسهیلات بانکی متاثر می‌شود.

معاون نظارت بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نباید سپرده گذاران را در تصمیمات خود فراموش کنیم به نحوی که آنها در هر شرایطی بازنده نهایی باشند ؛ ادامه داد: اگر اعتماد آنها از بین برود تبعات سوئی دارد ما باید به نحوی عمل کنیم که هم منفعت سپرده گذاران وهم منفعت تسهیلات گیرندگان تأمین شود.

تهرانی‌فر با اشاره به اینکه سیاست هایی که در نظر گرفته می‌شود می تواند کوتاه مدت و دراز مدت باشد ، گفت : در سیاست های کوتاه مدت می توانیم مدتی به صورت دستوری عمل کنیم اما به طور کلی سیاست دستوری در عرصه اقتصاد ،نتیجه بخش در تمام مراحل نخواهد بود.

وی با اذعان به اینکه بانک مرکزی نمی تواند نظارتی به صورت کامل و همه جانبه داشته باشد،گفت : قوانینی که اکنون مبنای نظارت است مربوط به ۴۰ سال قبل است.

تهرانی فر همچنین با بیان اینکه در حوزه بانکی بعضا شاهد قوانین پیچیده و متعارفی در ارتباط با بانک‌ها هستیم ، ادامه داد : نرخ سود سپرده ها را چه کم یا چه زیاد کنیم ؛ پایان سال است که صورت های مالی بانک ها مشخص می‌شود و بر اساس آن سودپرداخت می‌کنند.

وی با تأکید مجدد مبنی بر اینکه اقتصاد راه خود را می رود و به حالت دستوری نمی توان اقدامات جامعی انجام داد در مورد وصول مطالبات بانکی افزود: باید این وصول مطالبات به صورت جدی پیگیری شود.

تهرانی‌فر همچنین در مورد افزایش سرمایه بانک ها تصریح کرد: در این مورد ما شاهد مشکل در ارتباط با بانک‌های دولتی هستیم ، در شورای پول و اعتبار از دولت درخواست کرده ایم که در بودجه آینده مبلغی را برای افزایش سرمایه های بانک های دولتی از منابع مختلف از جمله صندوق توسعه ملی در نظر بگیرد چرا که این افزایش سرمایه در بانک های دولتی یک امر اجتناب پذیر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *