دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۵
۲۳
چگونه آقای معاون، رویای خوش تئاتر را به کابوس تبدیل کرد؟

تشویق به زندگی سبک غربی در سالن‌های نمایش/ تئاتر؛ محملی برای فراگیری جدیدترین الفاظ رکیک!

دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 437927
واقعیات متن و پیرامون تئاتر نوعی وادادگی مایوس کننده را القا می‌کند اما در واقع آنچه درحال اتفاق افتادن است ریشه در تفکر و رویکردهای مدیران ارشد هنری از جمله معاون هنری وزارت ارشاد دارد
تشویق به زندگی سبک غربی در سالن‌های نمایش/ تئاتر؛ محملی برای فراگیری جدیدترین الفاظ رکیک!
گروه فرهنگ جهان نيوز: سلمان صالحی، پیشینه هنر تئاتر در ایران به تعزیه بر می گردد. هنری که دو ویژگی دارد یکی مردمی بودن و دیگری قرابت با ویژگیهای اعتقادی و دینی و ملی اما به مرور همراه با ورود مدرنیسم نه تنها تعزیه در سایه قرار گرفت که تئاتر مدرن با همه اقتضائات روشنفکرانه اش در هنرنمایشی ایران جا باز کرد و نتیجه آن شد که هم مردم را به عنوان مخاطب هنرنمایشی کنار زد و به حاشیه برد و هم هنر نمایش را به عرصه جولان روشنفکران فرنگی زده تبدیل کرد. نامفهوم بودن در فرم و ارائه محتوا در لایه های زیرین سوغات فرنگیها در هنر نمایش است که حالا دیرزمانی است در سالنهای تنگ و تاریک پایتخت جمهوری اسلامی مخاطبان محدود و خاص خود را دارد و در بیشتر مواقع هم ربطی به واقعیتهای زندگی مردم ندارد. جالب است که این گونه از تئاتر در میان نسل نوپای تئاتر طرفداران زیادی دارد.

پس از کش و قوسهای پشت پرده مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی و آشکار شدن اختلافات او با معاون هنری وزارت ارشاد انتظار می رفت با آمدن مهدی شفیعی به عنوان یکی از مدیران معتقد به هنر انقلاب شاهد تحول نسبی در هنر تئاتر باشیم اما به نظر می رسد حالا و پس از گذشت چند ماه از استقرار شفیعی در ساختمان این مرکز هنوز همان اختلافات پشت پرده مانع تحول اساسی هنر تئاتر به سمت مضامین همخوان با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.

گرچه شفیعی در مراسم معارفه اش گفته بود که قرار نیست با مدیریت او اتفاق معجزه آسایی در تئا‌تر بیفتد اما انتظارها از او بیشتر از کارنامه چندماهه اخیرش بود. ظاهرا به تدریج باید اینطور تلقی شود که او نیز جزو مدیرانی است که فقط برای تمشیت امور جاری به میدان آمده و همانطور که در بیانش پیداست تغییر در وضع موجود انتظار بی جایی از او محسوب می شود.

هنر انقلاب که نسبت مشخصی با عامه مردم پیدا می کند البته مدتهاست که قافیه را به سود شبهه روشنفکران عرصه تئاتر باخته و این هنر را به فرنگی زده گان واگذارده است تا جایی که آنچه در متن و پیرامون تئاتر می گذرد نوعی وادادگی مایوس کننده را القا می کند اما در واقع آنچه درحال اتفاق افتادن است ریشه در تفکر و رویکردهای مدیران ارشد هنری از جمله معاون هنری وزارت ارشاد دارد.

علی مرادخانی از ابتدای قرار گرفتن بر راس معاونت هنری وزارت ارشاد با اتخاذ مواضع و رویکردهایش نشان داد که اصولا اعتقادی به تقویت هنر انقلاب اسلامی ندارد و رویکرد او در زمینه هنر تئاتر بیش از همه در ورطه سرگشتگی و وادادگی غوطه ور است. دیده ها و شنیده ها درباره برخی اجراهای تئاتر حکایت از پیش گرفتن سیاستهای باری به هر جهت در این حوزه دارد. جالب است که حتی بیان صریح رهبر معظم انقلاب درباره وضعیت نامناسب این هنر که باید به منزله حکم حکومتی قلمداد شود و به سرعت در پروسه اجرایی قرار بگیرد نیز با بی توجهی گستاخانه ای مواجه می شود و چرخ نابسامانی ها همچنان بر همان پاشنه سابق می چرخد.




وزیر و معاونی که پنبه در گوش عمل می کنند

بی اعتنایی به دغدغه های فرهنگی رهبر معظم انقلاب از سوی مدیران البته موضوع تازه ای نیست. امام خامنه‌ای چند ماه پیش در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب تهران به طور صریح به وزیر ارشاد فرمودند که «اخیرا گزارش‌هایی از نمایش‌های روی صحنه به من رسیده که خوب نبود و باید به این موضوع توجه جدی کنید» اما ظاهرا گوش وزیر ارشاد و معاون هنری ایشان برای شنیدن دغدغه های فرهنگی ولی فقیه سنگین است که پس از گذشت چند ماه هنوز شاهد اجرای نمایشهایی در سطح شهر هستیم که به رعایت بدیهیات شرعی بی اعتنا هستند و در کمال بی پروایی سبک زندگی غیر دینی را ترویج می کنند.

برای مثال همین حالا نمایشی در سالن تحت اختیار بنیاد سینمایی فارابی در حال اجراست با عنوان اتاق ۴۹۸ که دو بازیگر آن در بخش اعظمی از زمان نمایش در مقابل حضار تانگو می رقصند. البته حرکات موزون بازیگران مدتهاست که به انگیزه هیجان بخشیهای آنی و عامه پسند به سبک تئاترهای لاله زاری در تالارهای بزرگ پایتخت اجرا می شود و مبنای اجرای کارگردانهایی قرار گرفته که به لطف نشریات روشنفکری مدام باد می شوند و حالا دیگر با ظهور سلیقه علی مرادخانی به رویه ای دائم تبدیل شده است.

سبکی بی مایه از نمایش که به دلیل ضعف در ادبیات و قواعد نمایشی مبنای جذب مخاطب را بر ارائه برخی قواعد عامه پسند همچون رقص و آواز قرار می دهد و به سبک فیلمهای هندی با تکیه بر موسیقی و آواز جلوه نمایی می کند چندی است که رواج زیادی یافته است و البته این رویکرد جذب مخاطب به همین سیاق محدود نمی شود و در تازه ترین مورد استفاده از کلاه گیسهای رنگی بر سر کاراکترهای زن یک نمایش به عنوان روشی برای جذب مخاطب استفاده شده است.

فرمالیست ریشه دار در هنر فرانسه که تمام فکر و ذهن بخشی از اهالی تئاتر به ویژه نسل جوان فارغ التحصیل از دانشکده های هنر را دربرگرفته گویی به قدری قدرتمند است که نسبت به تمام نشانه ای الهام بخش فرهنگ خودی نابیناست و فقط در فضای نمایشنامه های اروپایی آن هم از نوع فرانسوی غوطه ور است. همین بی ذوقی و بی هنری باعث می شود که عده ای در واکنش به سیاهی و فضای نامفهوم و غم زده آثار به فکر جذب مخاطب مبتنی بر ایجاد هیجانات غریزی بروند و بخش عمده ای از نمایش را به رقص و آواز اختصاص دهند.

تاسف انگیز اینکه استعمال ادبیات جنسی و رکیک سالهاست که بخش عمده ای از محتوای اجراهای تئاتر را به خود اختصاص داده و معلوم نیست این گرایش در دیالوگ نویسی بر مبنای چه زیبایی شناسی هنری انجام می شود. گویی که این گرایش در هنر تئاتر از این طریق می کوشد نوعی عدم ارتباط هنر با اخلاق را ترویج دهد.




بیگانگی مضامین با فرهنگ خودی

در بسیاری از نمایشها دیگر نه تنها بدیهی ترین نشانه های سبک زندگی ایرانی نظیر قوام خانواده، دیده نمی شود بلکه مولفه های فرهنگ بیگانه برجسته می شود. تنهایی و انزوا و نمایش فردیت آدمها در آثار نمایشی افزایشی تصاعدی یافته و این رویکرد بیش از اینکه برآمده از واقعیت جامعه باشد از سوی مراکز آموزشی و محافل شبهه روشنفکری به سمت بدنه تئاتر تئوریزه می شود.

یکی از ریشه های دلائل چنین روند نامیمونی در هنر تئاتر را می توان در بند ششم متن استعفای مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی جستجو کرد.حسین طاهری در استعفانامه خود نوشته بود که «بهای بیش از حّد دادن به سیاست‌های اقتصادی هنر و تلاش در جهت درآمدزا کردن هنر به هر قیمتی» یکی از دلایل استعفای اوست.

نگاه صرف اقتصادی به هنر و واگذاری این حوزه به دستی پنهانی به مانند آنچه آدام اسمیت در اقتصاد تئوریزه کرد واقعیت تلخی است که پرده از تفکرات و گرایشات معاون هنری وزیر ارشاد بر می دارد و سبب می شود نه تنها امیدی به تغییر در میان نباشد بلکه وضع منجلاب تئاتر از اینکه هست وخیم تر شود.

جا دارد مدیران هنری یکبار دیگر شرح وظایف امور محوله را بازخوانی کرده و نسبت خود را با قوانین بالادستی فرهنگی کشور شفاف تر نمایند.

اما علی مرادخانی مدتهاست که با رفتن در قالب کاراکتری که خودش را به خواب زده برای منتقدانش تئاتر بازی می کند و خیال مستانه اش آنچنان آسوده است که پنداشته کسی را یارای بر هم زدن سنگینی این خواب زمستانه نیست
منبع: نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بابا یکی اینارو از برق بکشه همین طوری پیش بره کار به جاهای باریک می کشه
Iran, Islamic Republic of
استفاده از کلاه گیس حرمت حجاب رو زیر سوال می بره و به نظر مراجع استفاده از کلاه گیس نمی تونه مانع از داشتن حجاب باشه ولی در تئاترها از کلاه گیس استفاده می کنند به راحتی اب خوردن!
Iran, Islamic Republic of
اینجوری پیش بره چند وقت دیگه به جای روسری های نصفه و نیمه تو خیابان میگن کلاه گیس گذاشتیم بعد چند وقت هم کلاه گیس ها خیلی واقعی به نظر میرسند (خیلی نکته داشت!!!)
Iran, Islamic Republic of
حیازدایی به نام هنر...

از کثیف ترین کارهاست
Iran, Islamic Republic of
مردم واکنش نشون بدن...
امیدی نیست به...
United States
واکنش نسبت به اختلاس هم بد نیست .
البته اگر دلواپس اختلاس باشید نه مختلس .
از طرف مردم حرف نزن آقای دلواپس جیب خود !
Iran, Islamic Republic of
هنر ارزشی و غیر ارزشیندارن

پناه می برم دهن منتقد رو ببندم. همه آزادن از دشمنای من انتقاد کنن و از من تعریف...

بخونین و توقعتون رو منطقی کنین!!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی حضرت آقا با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید!!! یکی از دغدغه های اصلی خود را مقوله فرهنگ در این دولت نامیدند مشخص است که این روزها و این اوضاع اسف بار فرهنگی و شرایط سقوط فاجعه بار اخلاقیات را در عرصه هنر به ویژه در این سینمای فاسد و تئاتر فاسدتر پیش بینی کرده بودند.
احیانا نمایندگان مجلس پس از اینکه با رای بالا برجام را به فرجام رساندند و تصویب کردند نمی خواهند احساس مسئولیت کرده و کاری بکنند؟!!!
آقایان! نمایندگان! امنیت اخلاقی جامعه و فرهنگ جامعه از مرز بحران عبور کرده و شما همچنان در حال تعامل و رایزنی و....
حسین
Iran, Islamic Republic of
آقای علی مرادخانی !!!!
اف بر انسانهای روشنفکر نمائی که در راس امور فرهنگی نظام هستند و خیانت به این مرز و بوم میکنند!!!! افرادی که با اندیشه های سکولاری و غربگرای خود باعث افت فرهنگی و ذلت فرهنگی جامعه می شوند و اشاعه دهنده فساد اخلاقی در جامعه هستند...
خدا لعنت کند افرادی که در راس مدیریت فرهنگی ایران اسلامی ضد فرهنگ و اخلاقیات جامعه گام بر میدارند.
احمدخواجوند
اين هنر نيست اين ولنگاريه شما به شخصيت عكس نگاه كنيد يك وادادگي است
نگرشتون حالمو بهم میزنه
قاسمیان
Iran, Islamic Republic of
نوشته شده^علی مرادخانی از ابتدای قرار گرفتن بر راس معاونت هنری وزارت ارشاد با اتخاذ مواضع و رویکردهایش نشان داد که اصولا اعتقادی به تقویت هنر انقلاب اسلامی ندارد
بیخود میکنه وزیر جمهوری اسلامی میشه
بره یه جایی وزیر شه که اسلامی نباشه
حسن
الان ثابت شده که به تاسی از دولت در وزارت ارشاد چیزی به نام دین و انقلاب و ارزشهای اسلامی در او دیده نمیشود و هرچه هست ترویج اباحه گری و بی اعتقادی است علما فریاد بزنند و الا دین و اخلاق و مملکت کلا فدای افکار سکولاری مسئولان ارشاد میشود.
مردم
مردم اگه بخوان جلوی این مسخره بازی ها و مشکلاتی از این قبیل گرفته می شود، امیدوارم مردم بیدار شوند.
شهدای عزیز ملت از رویتان شرمنده است
برای اختلاس ها شرمنده باش عمو جون نه کلاه گیس !!
هنرمنداهم بی حیا شدن والا...........................
Romania
من نمی دونم چرا اینقدر غرب زدگی موج می زنه تو این آدم ها... یکی نیست به اینا بگه بابا شما در سایه تفکر ناب دینی امنیت رو دارید تجربه می کنید... وگرنه امروز باید به جای کلاه گیس گذاشتن تو بازاربرده فروشی داعشو داعشیان گرفتار می شدید...
داعش رو خوب اومدی!
حسین
همه وزراء دارن میلنگن که...
اینم از وزیر ارشاد
سید مهدی دهقان
سلام
وقتی ... و... قلبا اعتقادی به حفظ ارزشها واسلام ندارند وباترویج انواع فسادها درحوزه های گوناگون مخالفتی ندارند چه توقعی می توان داشت؟؟؟
نمایندگان مجلس خواب تشریف دارن
اگه زمان احمدی نزاد بود تا حالو صد با ویر فرهنگ را استیضاح کرده بودند
نمایندگان هم دروغگو شدند و فقط شعار میدن