دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۶
۵۴
در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار مطرح شد:

لاریجانی «امروز» را به دوران قطعنامه ۵۹۸ تشبیه کرد/ به همه مطالباتمان در «برجام» نرسیدیم!

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 437548
رئیس مجلس شورای اسلامی شرایط فعلی کشور در خصوص مذاکرات هسته ای و برجام را قابل مقایسه با دوران آخر جنگ و صدور قطعنامه ۵۹۸ دانست.
لاریجانی «امروز» را به دوران قطعنامه ۵۹۸ تشبیه کرد/ به همه مطالباتمان در «برجام» نرسیدیم!
گزارش جهان به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران پارلمانی در محل کمیسیون تلفیق گفت: وضعیت فعلی کشور را باید با دوران پایانی جنگ ۸ ساله مقایسه کرد.

وی اظهار داشت: مسئله ای مانند مذاکرات پس از جنگ در دوران انقلاب کمتر داشته ایم.

لاریجانی ادامه داد: بعد از انقلاب مسائل و مشکلات زیادی مانند جنگ و تحریم ها فراروی ملت ایران وجود داشت و اگر بخواهیم موقف فعلی را با دوره ای از انقلاب مقایسه کنیم باید آن را با دوران اواخر جنگ مقایسه کنیم.

وی تاکید کرد: قطعنامه ۵۹۸ چنین موقفی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پس از انقلاب ما مسائل زیادی داشتیم، اما زندگی ما پس از انقلاب همیشه با این موضوعات عجین بوده است.

وی تاکید کرد: باید وضعیت فعلی را با اواخر جنگ و صدور قطعنامه ۵۹۸ مقایسه کنیم. قطعنامه ۵۹۸ موضوع حساسی بود که جامعه از شرایطی به شرایط دیگر عبور کرد.

لاریجانی گفت: در مساله هسته ای توافقی که صورت گرفته در چنین گذری قرار دارد و جامعه ما از ۱۲ سال چالش وارد صحنه دیگری می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ناحق دانستن این چالش افزود: در صحنه بین‌المللی بی‌رحمی زیادی است. مگر جنگ ۸ ساله علیه ایران جنگ حقی بود، جنگ علیه ایران، جنگ ناحقی بود و قطعنامه ۵۹۸ بعد از شرایط مختلف در جنگ فراز دیگری را برای انقلاب تعریف کرد.

وی اضافه کرد: در مساله هسته ای هم پس از ۱۲ سال چالش سنگین، ما به مقطعی جدید رسیدیم. این را باید درک کرد که وضعیت فعلی مقطع جدیدی است.

لاریجانی با طرح این سوال که آیا این مسیر درست طی شده است یا خیر، گفت: همیشه می شود این موضوع را تحلیل کرد، اما باید بدانیم طی این ۱۲ سال با دقت حرکت ما زیر ذره‌بین بوده است، این طور نبوده که مقاطعی که با غرب تعاملاتی داریم و یا زمانی که ایستادگی می کردیم، یک کار سرسری بوده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پشت هر مرحله ای از مذاکرات مدت ها فکر شده است. در این مقطع، یعنی در مقطع فعلی که ایران مذاکرات را جدی‌تر دنبال کرد، این اقدام از یک نگاه تاکتیکی صورت نگرفت، بلکه در جلسات مختلفی بحث شد که چرا ما باید پیشنهاد مذاکرات جدید را بپذیریم.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه مذاکرات با چه چارچوبی پذیرفته شده و چگونه هدایت شود، مورد تحلیل و بررسی زیادی قرار گرفت. مجموعا در نظام تمام ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت و تصمیم گرفتیم مذاکرات را از این مسیر ادامه دهیم.

وی با اشاره به فراز و فرودهای مذاکرات هسته ای گفت: اینطور نبود که مذاکرات با پیشنهادات سطحی و گفت و شنود راحت انجام شود، به نظر من در طول تاریخ پس از انقلاب مذاکرات هسته ای، جزء سخت ترین مذاکرات بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی مذاکرات هسته ای را بسیار پرتنش خواند و ادامه داد: بارها مذاکرات به کشور بازگشت، در مورد آن بحث و بررسی صورت گرفت و دوباره مذاکرات از سنخ دیگری پیگیری شد. اینطور نبود که جاده یکطرفه باشد.

لاریجانی افزود: مذاکرات هسته ای گفتگوی بسیار پرچالشی بود و آنچه امروز روی کاغذ می بینید، وجهی از آن است البته چارچوب های اصلی همین است.

وی با طرح این سوال که آیا توافق خاتمه کارها است، عنوان کرد: این توافق خاتمه یک دوره است، اما آغاز دوره ای پرمساله است. اینطور نیست که این مذاکرات حتی اگر در ایران تصویب شود، راه شوسه ای باشد، نه اینطور نیست، مسیر پس از مذاکرات، مسیری پرمساله خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همان موجودات موذی که ۱۲ سال با ایران چالش داشتند، در مقابل این سند نیز رفتارهای موذیانه خواهند داشت.

لاریجانی اظهار کرد: جنجالی که الان در مساله پارچین ایجاد کردند، جنجالی واقعا تصنعی است و علت ایجاد آن تاثیرگذاری در تصمیم گیری صحنه بین الملل است و حل دغدغه‌های خودشان در آمریکا.

وی اضافه کرد: به هر حال پارچین منطقه مهمی است. اینکه در پارچین رفت و آمدهایی وجود دارد، آن را وصل کنند به داخل پادگان و سر و صدا راه بیاندازند، امری طبیعی نیست و داستانی است که می خواهند تاثیر بگذارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تردیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی از این مذاکرات بسیار ناراحت است و بنا دارد در این راستا پول هایی نیز خرج کند.

لاریجانی گفت: ما باید کاملا وقوف داشته باشیم که مسیر پس از مذاکرات، مسیری جدید با چالش های نو است که باید ابعاد آن را مورد توجه قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه باید سند برجام را خوب بفهمیم، عنوان کرد: باید در تبیین برجام با صداقت عمل کنیم. تبعا در این سند داد و ستد رخ داده است و کسی نمی گوید که به حداکثر موضوعات مورد نظر خود در این سند دست یافته ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سند برجام نکات اصلی مورد نظر ایران حفظ شده است که اول حفظ غنی سازی و دوم برداشته شدن تحریم ها است که تبعا حواشی دارد.

لاریجانی با بیان اینکه سوال برخی این است که آیا می توان پس از توافق به غنی سازی ادامه داد؟ گفت: این اولین باری است که کشورهای گردن کلفت در جهان پذیرفته اند که ایران غنی سازی داشته باشد. البته یک مقدار سطح غنی سازی محدود شده است که این موضوع نیز پیچیدگی هایی دارد که آیا ما امروز با مجموع مختصات فنی که در اختیار داریم این حد غنی سازی برای ما فشاری جهت ایجاد محدودیت است.

وی ادامه داد: نمی خواهم بحث را باز کنم اما می دانم برای ایران این موضوع تبعات ضرر آمیزی ندارد. ما غنی سازی را در ایران تثبیت کردیم، همان کشورهایی که می خواستند پیچ و مهره های غنی سازی را بردارند، همان ها می گویند ما نتوانستیم از دست یابی ایران به فناوری هسته ای جلوگیری کنیم.

لاریجانی توافق را دستاوردی مهم برای ایران خواند و گفت: ما باید قدر کاری که کرده ایم را بدانیم. همیشه در این شرایط نمی مانیم. در همین سند آمده که پس از یک مدتی ایران به سمت صنعتی شدن می رود و اینکه چرا ما این مدت زمان محدودیت را پذیرفته ایم نیز دقت نظر فنی در آن وجود دارد. فکر می کنم در این موضوع ایران ورودی قوی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص برداشته شدن تحریم های اقتصادی گفت: برداشته شدن تحریم های اقتصادی در سند و قطعنامه آمده است. البته در برخی موارد لغو می شود اما در برخی موضوعات کشورها توانمندی بر لغو نداشتند و گفته اند متوقف می شود که این موضوع قابل درک است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوال دیگری که مطرح است این است که آیا لغو تحریم ها محقق خواهد شد؟

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سندها روی کاغذ می‌آید اما در عمل به درستی جلو نمی‌رود، گفت: باید هم بسترهای لازم برای اجرا را فراهم کنیم و هم تلاش کنیم که به درستی اجرا شوند؛ برای آینده باید مسیرهای مناسب برای ورود به سرمایه‌گذاری فناورانه فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات اخیر و جلساتی که پیرامون آن در مجلس برگزار شده است، گفت: در مذاکرات مختلفی که هم دولت و هم مجلس داشته، درباره این مساله بحث کردیم که در آینده مسیری را هموار کنیم که سمت و سوی اقتصادی داشته باشد؛ بخصوص از ظرفیت نیروی انسانی استفاده بهینه‌ای داشته باشیم و مدیران اجرایی، هدف‌های دور را ببینند.

لاریجانی با اشاره به اینکه یک بیماری مهم در سیستم دیوانی کشور داریم، افزود: سیستم دیوانی کشور بسیار حجیم است، با این وضع نمی‌توان امید زیادی به سرمایه‌گذاری داشت، بلکه باید چابک‌سازی را سرلوحه کار کشور قرار دهیم، این یک پوست‌اندازی در سیستم کشور است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه پرسنل ما باید از یک رفتار به رفتار دیگری رو بیاورند، خاطرنشان کرد: حتما عده‌ای با این مساله مخالف هستند اما باید دید که آیا این مساله خوب است که ۹۰ درصد بودجه یک سال کشور صرف هزینه‌های جاری شود و هیچ تحرکی در کارهای عمرانی صورت نگیرد؟ باید در کارهای عمرانی و تولیدی، تحرک داشته باشیم.

وی گفت: علاقه‌مندی وجود دارد که مجلس ورود کرده و استخدام‌های جدید ایجاد کند؛ با این کار، بار کشتی این کشور را زیاد می‌کنیم، در حالی که باید به فهم مشترک برسیم که چگونه این سرمایه را به سمت سرمایه‌های فناور سوق دهیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل منطقه‌ای گفت: در شرایط فعلی با مسائل مختلفی در منطقه مواجه هستیم، گرفتار پدیده ناشی‌گری غربی‌ها در منطقه شده‌ایم؛ نشست‌هایی که غرب برای بحران سوریه برگزار می‌کند، نشان می‌دهد که تیزهوشی برای حل مساله سوریه وجود ندارد؛ از یکسو می‌گویند با داعش و النصره درگیر هستیم، اما از طرف دیگر، دیگران را می‌کوبند تا گروه‌های داعش و النصره را؛ این چه جور مبارزه‌ای است که غرب پیش گرفته است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آمریکا فکر می‌کند که می‌تواند با این شیوه‌ها سوریه را به لیبی جدید تبدیل کند، امکان‌پذیر نیست؛ این امر به نفع آنها هم نخواهد بود چون آسیب جدی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: چنین وضعی را در یمن هم می‌بینیم که به بهانه حمایت از یک رئیس‌جمهور ورشکسته، دست به جنگ می‌زنند و می‌گویند می‌خواهیم با یک گروه تروریستی مبارزه کنیم، اما اینها با دست خود، جریان تروریستی را در منطقه نشر می‌دهند.

لاریجانی ادامه داد: تجربه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داده که در جریان این اقدامات غرب، همواره یک گروه تروریستی جدید خلق شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران یک کشور مسئولیت است و درک آن از مسائل منطقه ملموس بوده، گفت: شرایط از نظر ما بسیار حساس بوده و با امنیت ملی و سرنوشت مسلمانان در منطقه مواجه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل داخلی کشور، خاطرنشان کرد: اگر یک کشور چالش بین‌المللی را از یک مرحله وارد مرحله دیگری کرده است، برای مواجهه با مرحله جدید، به وفاق در داخل به طور جدی نیاز دارد.

رئیس قوه مقننه افزود: رسانه‌ها دعواهای کوچک در یک کشور مردم‌سالار را گاهی آنقدر بزرگ می‌کنند که مسائل مهمتر همچون موضوعات اقتصادی و فرهنگی دیده نمی‌شود.

لاریجانی گفت: امروز وظیفه سیاسی ما بیش از هر زمان دیگر، ایجاد وفاق ملی است که رسانه‌ها باید جامعه را به آن ترغیب کنند.

وی تصریح کرد: انتخابات پیش‌رو هم چالش‌های خود را دارد اما مساله ملی را باید به مسائل دیگر سبقت داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سلیقه یا رنگ سیاسی رسانه‌ها اشکال نیست، بلکه مسائل سیاسی باید ورای رنگ‌های سیاسی دیده شود، این یک بلوغ سیاسی برای جامعه محسوب شده و کمبود فکری نیست.

لاریجانی ادامه داد: شاید ۹۰ درصد مسائل مهم ما، ورای رنگ‌های سیاسی باشد و تنها ۱۰ درصد آن مسابقه سیاسی جناح‌ها باشد که نباید این ۱۰ درصد را بزرگ کرد.

وی با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: کارآفرینی مساله مهمی است، اگر ذهن جامعه را به آن ترغیب نکنیم، حتی کار تولیدی هم بکنیم، اقدام مهمی صورت نگرفته است.

رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به اینکه گاهی شاهد هستیم که نسبت به برخی مسائل در کشور با ظن و گمان برخورد می‌شود، گفت: گاهی یک مساله را به یک سناریو تبدیل می‌کنند که از آن نان بخورند؛ نان را تفت داده و برای خود بازار درست کنند. اما ما درگیری‌های چندوجهی داریم و لازم نیست نسبت به رفتارهای هم تا این حد دچار ظن باشیم؛ تلخی‌هایی که به جامعه منتقل می شود، روح جامعه را منقبض می‌کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه نباید ترویج بی‌صداقتی در جامعه داشته باشیم، گفت: من در پارلمان‌های مختلف حضور داشتم، اما هرگز حس نکردم که در سطح کلان جامعه بی‌صداقتی وجود داشته باشد، ما نیاز به یک گشایش روحی داریم.

وی گفت: چالش‌آفرینی‌ها و تیراندازی‌هایی که در جامعه ایجاد می‌شود، فکر جامعه را منحرف کرده و گرفتاری ایجاد می‌کند، باید دید مجموعه کاری که انجام می‌دهیم، گشایشی در جامعه ایجاد می‌کند یا نه؟

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته نباید خود را سانسور کنیم، اما با نگاه تبعیضانه به مسائل نگاه کرده تا مشکلات چندوجهی را حل کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
به دلیل عدم رعایت ملاحظات امنیتی و پذیرش بازدید های آژانس از هر مکان در ایران، توافقنامه وین غیرقابل پذیرش و امضاء کنندگان با فتح...اه محشور خواهند شد!
Romania
خداوند شما رو هم بی بی بنیامین و جمهوریخواهان آمریکا محشور کنه
سلام و درود بر علی آقای لاریجانی
خداوندگار ... در ایران
سرور
خجالت بکش خداوندگار چیه دیگه؟
Iran, Islamic Republic of
پرسه در ...
سیاح
Iran, Islamic Republic of
از یک نظر آقای لاریجانی درست می گوید مثل ۵۹۸ است و آن این است که سالها بعد معلوم می شود که در اداره و مدیریت کشور کدام کم کاریها باعث پذیرش این محدودیتهای علمی و هسنه ای شد
مثل قطعنامه ۵۹۸ که بعد از ۲۰ سال می گویند که سیاست مداران به رزمندگان کمک نمی رساندند و باعث تضعیف جبهه ها شدند
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه برخلاف آنچه که دولتی های محترم ادعا دارند که بازی را 3-2 برده ایم، واقعیت امر این است که ما 5-2 و یا حتی 6-2 بازی را واگذار کرده ایم!
Iran, Islamic Republic of
آیا مشکلات چند وجهی ما با دور زدن سخنان رهبری که می فرمایند آمریکا قابل اعتماد نیست قابل حل است؟ ساده لوحی هم حد و مرزی دارد که این دولت چشمانش را بسته تا باری به هر جهت این برجام اتفاق بیافتد، دشمنان ما علنی اعلام می کنند اگر توافق صورت نگیرد ایران بطرف بمب اتم نخواهد رفت این یعنی چه؟ چرا آنها اصرار دارند مراکز نظامی ما را بازرسی نمایند؟ آیا این سخنان معنای این را نمی دهد که آنها اهداف دیگری را از این برجام دنبال می کنند؟
Iran, Islamic Republic of
رهبری رو تنها نذارین...
علی
ظاهرا آقای لاریجانی موافقت خود با توافقنامه را موافقت مجلس تلقی میکند!
خارج از هرگونه تعصب، اینگونه رفتار با مجلس، نوعی ...است.
Romania
همون به درد اصلاح طلبا می خوری!
Iran, Islamic Republic of
دقیقا!
بهتر است جناب لاریجانی فقط به تعطیلات فکر کنند ونهایت لذت را از تعطیلی مجلس ببرند...حیف است که در تعطیلات بخواد ذهنشو درگیر کند
واقعا همینطوره !!!
بعید بدونم ذهنشو درگیر کنه ... این .... نشان میده که داره زمینه جام ...دیگری را با رفقا آماده میکنه
اقای لاریجانی مطمئنید چالش هسته ای پایان یافته است و وارد صحنه عزتمندانه دیگری میشویم؟؟
نه ایشون فقط تکرار میکنه
Iran, Islamic Republic of
یه دفعه فکر نکنید این با ترکمان چای قابل مقایسه هستا؟ این حرف چیه؟
جمشید
Iran, Islamic Republic of
آقای چند پهلو!!!
شباهت این توافق نامه با قطعنامه ۵۹۸
خوب دیگه خود آقای لاریجانی هم به جام .... این توافقنامه اعتراف کرد
Iran, Islamic Republic of
ایشون طوری صحبت میکنه که انگار برجام در مجلس تصویب شده -
دوم اینکه گفته محدودیت های ما به مرور زمان رفع میشه - بله طبق ترکمنچای هم بعد از 99 سال باید آذربایجان چندسال پیش به ایران ملحق می شد اگر می تونید برش گردونید غنی سازی هم می تونید بعد از 15 سال بکنید اما اگر نه اونهم همینطوره - امروز معلوم شد که با حرفهای شما قرارداد ترکمنچای هم اونقدرها ذلت بخش نبوده بلکه امید آفرینی بوده برای آینده بهتر ایران!!!
دقیقی
اگر شرایط مانند قطعنامه 598است، پس چرا مجلس تعطیله؟ نکنه در حال ایجادشرایط ان قطعنامه هستید؟!
چون خیالش راحته میتونه...کنه
آقای لاریجانی با این حرفها باید تصویب شده حساب کنیم ...
بصیرت چراغیست که در وجود بعضیها هرگز روشن نمیشود و در تاریکی مطلق قدم میزنند چون نمیخواهند از آن استفاده کنند
امير
واقعاً تشبيه درستي فرمودند ( قطعنامه 598) فقط مانده جام ... را چه كسي پيش كش مي كند
مثلث آدمهای ... قراره پیشکش بکنه
البته بعد از پذیرش قطعنامه 598 صدام و منافقین که این کار رو نشانه ضعف ایران ارزیابی کرده بودند بار دیگر حمله ای به ایران ترتیب دادند و در عملیات مرصاد شکست سختی خوردند!اگر برجام و قطعنامه598 با هم برابری کنند پس با اطلاعاتی که در اختیار بازرسان قرار میگیره یقینا باید در انتظار جنگ پس این توافق باشیم!اگر مجلس در مقاطع مهم تاریخی بی مصرف و در حد مترسک باشه دیگه به چکار ملت میاد و چرا بیت المال باید صرف نگهداری از یه ساختمان و حقوق نمایندگان بشه؟؟!
Iran, Islamic Republic of
و بر جام هم شبيه جام ...!!! هيهات من الذله!!
Iran, Islamic Republic of
ماشالا هرروز بيشتر شبيه به حاج آقا ...و شيخ ...ميشه
مهدی
Australia
سلام : دمّت گرم چه جالب گفتی
ماشالا هرروز بيشتر شبيه به حاج آقا ...و شيخ ...ميشه
علی احمدی
Romania
مجلس در راس امور نیست ،بلکه ریس مجلس در راس امور است
[[[
پذیرش توافقنامه ذلت بار هرگز هرگز هرگز
مجلس چاره ای جز تصویب نداره.
نکته ی جالب اینجاست که آقای لاریجانی میگن بعضی تحریمها تعلیق میشن که این قابل درکه!!! یکی نیست بگه اینهمه که ما طرفهای مقابل رو درک میکنیم،اونها هم مارو درک میکنن که طبق ان پی تی،حق داریم هرچه قدر میخواهیم غنی سازی کنیم؟
تبعات مضر هم که نداره توافق،یعنی تا ابد باید آب سنگین و پلوتونیوم نباید داشته باشیم و ۱۳۰تا ۱۵۰بازرس باید دائم در ایران باشن و دوربینها آنلاین میشن و.....تبعات مضری نیست یا حداقل نمیتونه به صورت بالقوه مضر باشه؟
چرا هیچوقت نظر منو نمیذارین؟
Iran, Islamic Republic of
تا ابد چیه دوست عزیز؟! مگه پول اضافه دارن که هی بازرس بفرستن خرج سفرشونو بدن؟ وقتی که شناسایی اهداف کامل شد با خاک یکسانمون میکنن!
Iran, Islamic Republic of
چند ساله که خانه نشینی احمدی نژاد رو که با فشارهای امثال این اقا صورت گرفته هی تو رو میزنن حلا یک مردی پیدا نمیشه بگه چرا خطوط قرمز رهبری رو رعایت نمیکنید .البته کار احمدی نژاد قابل دفاع نیست اشتباه بود
سید حسن
من چندین جا و بارها به دوستان گفتم به نظر حقیر احمدی نژاد از خیلی از این ها ولایتی تر است .
با این حرفها خو استند او را از میدان بدر کنند که متاسفانه موفق هم شدند ،تا حدودی .
وگرنه اینها که کلا حرف آقا را زمین گذاشتند.
آقا فرمود لغو همه تحریمها.
لغو همه تحریمها.!!
خیلی سخته فهمیدنش.
ع ع
باز دوباره با تشبیه قطعنامه 598 می خواهند ... را به کام رهبر و ملت بچشانند
اقای محترم ،چرا اصرار دارید که این توافق رو به اسم نظام تمام کنید ؟! رهبر عزیزمان بارها خطوط قرمز را خاطر نشان کرده اند وفرموده اند حرف من همین است که اشکارا میگویم.
با احتساب حرفهای شما این میشود که
ایشان خطوط قرمز را تعیین کرده اند ،تا در مذاکرات زیرپا گذاشته شود !
جام ...قطعنامه 598 را خواص در سایه بی اطلاعی مردم به امام تحمیل کردند ولی در عصر اطلاعات این بازیها را نمیشود سر مردم در بیاورند.
علی
Iran, Islamic Republic of
بی بصیرتی و ... شاخ و دم نداره..!!!!!!
قطعه نامه 598 را امام پذیرفت، وقتی امام پذیرفت یعنی تمام، اینجا هم اگر رهبر معظم پذیرفت تمام می شود.
...
Iran, Islamic Republic of
تمام بحث اینجاست که قبل از تحمیل حکمیت، صلحنامه، جام زهر و . . . به امام جامعه، آیا امت هیچ وظیفه ای ندارند؟
عادل
Germany
جناب لاریجانی عمدا مغالطه میکنند
مقایسه برجام با قطعنامه ۵۹۸ غلط اندر غلط است .
این دو مقوله با یکدیگر از اساسی متفاوت اند.
مطابق اصل ۷۷ قانون اساسی، برجام یک تفاوق محسوب میشود و تمامی موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
اصل ۱۲۵ نیز تاکید می‌کند «امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها ‌و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور یا نماینده قانونی اوست» بنابراین نظر مجلس یک الزام و یک ضرورت قانونی است
اما قطعنامه ۵۹۸ که موضوع آن خاتمه جنگ بود، از نوع توافق‌نامه نیست و مطابق اصل ۱۱۰ قانون‌اساسی، پذیرش یا رد آن از اختیارات رهبری است که اینگونه نیز تحقق یافت. بند ۵ از بندهای یازده‌گانه اصل ۱۱۰ قانون اساسی «اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروها» را از جمله اختیارات رهبر انقلاب دانسته است.
....
جناب لاریجانی این موارد را خوب میداند و باید پرسید که منظور وی از این فرار از مسولیت بررسی فرجام چیست ؟
راهنمای راست
گردش به جپ
ایشون بازنشسته بشن لطفا مملکت قحط الرجال نیست
قريشي
بدبختي ما را ببينيد. رئيس مجلسمون هنوز فرق بين قطعنامه و توافقنامه را نمي فهمه!!!
باباجون اون قطعنامه 598 بود كه سازمان ملل صادر شد و اين توافقنامه اي است كه خودمان به دست خودمان داريم قبول مي كنيم.
مجيد جون دلبندم اين توافقنامه است!!!
دقت کنید لطفا،برجام قسمتی از یک قطعنامه است،ضمیمه ی قطعنامه است.اگر عجله نمیکردن و زود قطعنامه اش نمیکردن،دست مجلس باز بود
... راستی مجلس تعطیله ...
اگر توافقنامه وین مثل...است پس چرا دولت محترم به رهبری ومردم تبریک گفت وجشن وپایکوبی به راه انداخته اند؟
از اولم معلوم بود هدف ...رابطه با امریکاوجلب رای مردم است درضمن درقطعنامه 598 پرداخت خسارت به ایران نوشته شده چرا آقای ولایتی که در مناظره انتخابات به جلیلی گیر داد دنبال دریافت خسارت نبوده ونیست؟
...
Iran, Islamic Republic of
ایشان عنقریب به اردوگاه اصلاح طلبان کوچ خواهند فرمود... مبارکه ایشالا
احمد
آقای لاریجانی ، تواین قضایا تو هم خودتو نشون دادی.
واقعا آدم ...هستی.
راستی چه خبر از...( برادر خانم)
مسعود دیپلمات
جناب آقای لاریجانی.
مقایسه ایت دو قطعنامه کاملا بجا است . قطعنامه 598 در شرایطی صادر شد که ما در آستانه پیروزی بودیم و هدف از آن جلوگیری از شکست صدام بود. در قطعنامه حاضر هم، جلوگیری از پیشرفت و اقتدار ملت ایران هدف غربی ها است. پس از قطعنامه 598 بلافاصله ما مواجهه با تهاجم از پیش سازمان یافته منافقین بودیم که با عملیات والفجر تا حدودی خنثی شد. بدانید که قطعا و متعاقب پذیرش بلا شرط برجام ما با تهاجم از قبل سازمان یافته دیگری روبرو خواهد شد.
چرا ما همواره در یکقدمی پیروزی اقدام به عقب نشینی می کنیم؟! آیا تجربه صدر اسلام و در جنگ با معاویه ملعون، حضرت علی(ع) در یکقدمی پیروزی نبود؟ آیا نتیجه پیشنهاد تحمیلی انصار برای مذاکره نهایتا" به نفع معاویه تمام نشد؟! بیایید قدری از تاریخ درس بیاموزیم و بی جهت خود را توجیه نکنیم.