سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۲
۱۰
قابل توجه واداده های داخلی:

۸ نکته مهم که باید از اوباما و کری شنید!

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 437534
اوباما و کری این هفته برای دفاع از برجام سنگ تمام گذاشتند. انها علی رغم میل باطنی خودشان مجوبر به دفاع از گذشته ایران شدند تا جایی که جان کری می گوید "نتانیاهو از ایران وهم دارد زیرا ایرانیان اگر می خواستند بمب بسازند سالها پیش توان ان را داشتند اما نساختند.
۸ نکته مهم که باید از اوباما و کری شنید!
به گزارش جهان به نقل از افکار، هفته گذشته برجام در صدر اخبار ایران و امریکا بود. رییس جمهور ایران در مقابل خبرنگاران صدا و سیما از آینده احتمالی پس از برجام گفت. او خوشبین بود. معتقد بود که بعد از برجام چرخ اقتصاد را به حرکت در می اورد و رفاه خواهیم داشت.

از سوی دیگر رییس جمهور امریکا و وزیر خارجه این کشور نیز روزهای پرکاری را در خصوص برجام سپری کردند. جان کری بازهم به اعضای کنگره گزارش داد و اوباما یهودیان وسناتورهای امریکا را هدف قرار داد. حال موضوع هسته ای ایران دیگر موضوع کشور ایران نیست بلکه مهمترین موضوع امریکا است. تا جایی که انتخابات این کشور به سرنوشت برجام گره خورده است.

اوباما و کری این هفته برای دفاع از برجام سنگ تمام گذاشتند. انها علی رغم میل باطنی خودشان مجوبر به دفاع از گذشته ایران شدند تا جایی که جان کری می گوید "نتانیاهو از ایران وهم دارد زیرا ایرانیان اگر می خواستند بمب بسازند سالها پیش توان ان را داشتند اما نساختند... یادمان هست نتانیاهو در سازمان ملل با رسم شکل گفت که ایران شش ماه دیگر بمب می سازد اما ایرانیان بمب نساختند...."

در سخنان سران امریکایی هفته گذشته هشت موضع گیری مهم بود که در ذیل به ان می پردازیم:

اوباما: مخالفان توافق عاملان جنگ پر هزینه عراق هستند

اوباما دو روز پیش تلویحا مخالفان برجام را جنگ طلبان عنوان کرد و گفت: افرادی که با توافق با ایران مخالفند همان هایی هستند که در سال ۲۰۰۳ برای حمله به عراق رای مثبت دادند. او با این سخن به مردم امریکا یاداور شد که جنگ عراق چقدر برای آنها هزینه داشته است. وی البته این موضوع را نیز گفت که حمله به ایران مانند عراق نیست و هزینه های بسیاری به دنبال دارد که از این جمله می توان به حمله حزب الله به اسرائیل اشاره کرد. او به مردم و سناتورهای امریکا عدم تاثیر گذاری بلند مدت از حمله به ایران نیز گفت و تاکید کرد با این کار تنها ایرانیان را مصمم کرده ایم و برنامه اتمی انها را برای چند سال به تاخیر می اندازیم.

وی این نکته را یاد اور شد که اگر کنگره این توافق را رد کند ایران غنی سازی با درصد بالا را کلید خواهد زد و با این کار من یا رییس جمهور بعد چاره ای جز حمله نظامی نخواهیم داشت و جنگ هزینه های خود را دارد. او به هزینه ای جنگ عراق نیز اشاره ای کرد و تاکید کرد که سربازان امریکایی را نباید به کام مرگ فرستاد زمانی که می توان از دیپلماسی بهره برد.

بدون توافق هم ایران در منطقه نفوذش گسترش می یابد

اوباما یک اعتراف دیگر نیز داشت. او گفت می دانیم که نفوذ ایران در منطقه رو به گسترش است و از این موضوع ما نیز مانند شرکای منطقه ایمان نارحت هستیم و در برابر ان می ایستیم اما باید بپذیریم که ایران بدون این توافق هم می تواند به حمایت های خود از دولت سوریه و حزب الله ادامه دهد؛ کما اینکه در این مدت با تحریم ها توانست این کار را انجام دهد.

اوباما امیدوار است که از طریق توافق بتواند با ایران برای ثبات در منطقه گفت و گو کند و این مساله را جان کری نیز به نقل از ظریف گفته است که در صورت توافق؛ ایران حاضر به گفت و گو در سایر مسائل منطقه ای خواهد بود.

نکته مهم از سخنان جان کری این بود که ایران با تغییر دولتهایش تغییر نگردش در زمینه منطقه ای و جهانی نمی دهد و تنها روش اجرایشان تغییر می کند و این مساله به دلیل سیاست گذاری در سطوح عالی نظام ایران است.

ایران حق ذاتیش برای غنی سازی را می خواهد

نکته بسیار مهم در سخنان اوباما این بود که او حق غنی سازی ایران را یک حق ذاتی دانست و تاکید کرد برجام فاصله ایران با ساخت بمب اتم را زیاد می کند و با این توافق دیگر نمی توان به دلیل ادعاهای دیگران حق ذاتی ایران را نادیده گرفت. اوباما گفت که ایران مانند هر کشور دیگری حق دارد غنی سازی کند. این سخنان اوباما همان چیزی بود که سیاست عالی نظام به دنبال ان بود و از خطوط قرمز رهبری در مذاکرات به شمار می رفت.

عدم توافق یعنی تایید سخنان رهبر ایران در بی اعتمادی به امریکا

در کنار سخنان اوباما جان کری نیز طی روزهای گذشته اعترافات قابل توجهی در خصوص ایران داشته است. یکی از سخنان او درباره منزوی شدن امریکا به دلیل اثبات سخنان رهبر ایران است. وزیر خارجه آمریکا گفت: «آیت‌الله (خامنه ای) اعتقاد دارد که ما امریکایی ها غیرقابل اعتماد هستیم. ما توافق کردیم، آن را اعلام کردیم، ۵ کشور دیگر به آن اعتماد کردند. اکنون کنگره آمریکا (در صورت رد توافق) تردید و ظن آیت‌الله را ثابت خواهد کرد و دیگر امکان ندارد او به میز مذاکره بازگردد. او به مذاکره بازنخواهد گشت. به دلیل شأن و به دلیل این سوظن که شما نمی‌توانید به آمریکا اعتماد کنید و اینکه آمریکا با حسن نیت مذاکره نمی‌کند و با حسن نیت مذاکره نکرد.»

بدون توافق هم ایرانیان بمب اتم نمی سازند

یکی دیگر از سخنان مهم جان کری این بود که ایرانیان را مردمانی بدور از تلاش برای ساخت سلاح کشتار جمعی توصیف کرد. جان کری این جمله را بارها بعد از توافق گفته است. او در سنا گفت ایرانیان می توانستند ۱۲ بمب بسازند اما به سوی ان نرفتند. او روز گذشته نیز یکبار دیگر این سخنان را تکرار کرد اما اینبار با تاکید بیشتر. او گفت اگر توافق امضا نشود هیچ کسی راهکار جایگزینی برای مقابله با ایران ندارد.

شرکای اروپایی مادیگر حاضر به ادامه تحریم نیستند واین یعنی تحریم بی تحریم. او این را نیز گفت که در جنگ هشت ساله ایران و عراق این صدام بود که سلاح شیمیایی به کار برد و ایران علی رغم توان مقابله به مثل این کار را نکرد و این می تواند یک تضمین عملی برای ما باشد.

امریکا در اقدام نظامی علیه ایران تنها است

جان کری و اوباما یک نکته مهم دیگر را نیز به شرکای عرب خود در منطقه یاداور شدند. اینکه امریکا حاضر نیست جنگی را بدون اجماع بین المللی علیه ایران به راه بیندازد و در حال حاضر جنگ با ایران هیچ حامی ندارد. اوباما گفته است که سربازانش در هفت جنگ به دستور او شرکت کردند اما مساله ایران فرق می کند زیرا امریکا و اسرائیل در این جنگ تنها خواهند بود.

کری نیز دیروز گفت: "ضمنا اگر ما مجبور به انجام کار نظامی شویم، آن وقت سازمان ملل، قوانین و حقوق بین‌الملل و متحدانمان از ما حمایت نخواهند کرد."

تحریم ها در حال فرسایش است

مساله مهم دیگری که سران امریکایی به ان اشاره کرده اند بی تاثیر شدن تحریم ها در سالهای اخیر است. کری با اشاره به تغییر دولت در ایران گفت از دو سال پیش تحریم ها علیه ایران تقریبا رو به فرسایش و بی تاثیری گذاشت. ایرانیان هم متحدتر عمل کردند و هم روشهای بهتری برای عبور از تحریم ها یافتند و به همین دلیل انها توانستند وضعیت اقتصادیشان را به ثبات برسانند. او تاکید کرد که تحریم ها همین الان هم ناکارامد شده اند.

این مساله را اوباما نیز به ان اشاره کرد. اوباما گفت که در ادمه روند تحریم ها تنها خواهیم بود و شرکای اروپایی و اسیایی ما گفته اند که دیگر حاضر به ادامه همکاری در این زمینه نیستند. وی تاکید کرد که عدم توافق با ایران بدون هیچ گزینه جایگزین است و این یعنی شکست کامل برنامه های امریکا و خروج ایران از انزوای بین المللی، بدون انکه حتی به توافق عمل کند.

سخنان فوق به درستی نشان می دهد که امریکا چرا به میز مذاکره با ایران بازگشت و علی رغم ادعای انها تحریم ها ایران را سر میز نیاورد بلکه بی تاثیر شدن تحریم ها امریکا را به میز مذاکره کشاند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
بسیار عالی
کو گوش شنوا در داخل برادر !!!!!!!!!!!!!!!
دلقک
Iran, Islamic Republic of
تحریم ها در حال فرسایش است.
قابل توجه آقای رئیس جمهور که همه چیز، حتی آب خوردنمان را با تحریم گره زده بود، غافل از از اینکه در زمان اوج جنگ با دست خالی و بودن تحریم با حفظ عزت با کم و کاستی ساختیم و ایستادیم، در حالی که امروز در اوج قدرت و امنیت، تحریم کمر دولت دو ساله را شکسته است!
امین
تحریم ها در حال فرسایش است چون دولت فعلی با تدبیر تحریم ها رو در جهان فرسوده کرد. شما هم بهتر است به جای شعار دادن و تکه پراکنی به رییس جمهور سطع مطالعات خودتون رو بالا ببرین.
ما از اول انقلاب تحریم هستیم بعد دولت فعلی ظرف دو سال تحریمها رو فرسوده کرده؟؟؟
سیاح
Iran, Islamic Republic of
جناب امین ، خود غربیها و خود اوباما گفت تحریم‌ها بی خاصیت شده بود و ما دنبال احیای آن بودیم که با توافق دوباره آنرا زنده کردیم
متاسفانه اوني كه بايد بفهمه ، نمي فهمه
مصطفی
کر بشه اون گوشی که گوش به حرف های بیگانگان و صهیونیستها داره
Germany
آقا گرگه دوباره رفت تو پوست بُزي
خدا رحم كنه
اصغر
بنام خدا . خیلی حرفها را در اینجا نمیشود زد . فقط امیدوارم مجلس و شورای محترم نگهبان مطلب را گرفته باشند . حالا من میگویم و شما اگر صلاح دانستید ، درج نکرده و فقط به اهلش برسانید .
قضیه از اینقرار است که بااین اعترافات مشخص میشود که زمان ، زمان بازی ایران است . هیچ اتفاقی نیفتاده ولی طرف مقابل در حین مذاکرات و پس از آن دست خودرا و نیاز مبرم خودرا عیان کرده . حال موقع اعمال تغییرات اساسی در توافق است . باور کنید که الان اگر مسؤلین با شهامت و شجاعت ادامه بدهند و از اعترافات اینها استفاده کنند ، نظر حضرت آقا مبنی بر نرمش قهرمانانه محقق خواهد شد .فرصتی بی نظیر پیش آمده . اگر آدم لایقی ادامه دهد ، برد با ماست . مجلس و شورای نگهبان میتوانند با حوصله بررسی کنند . عجله ای در کار نباشد ،چرا که بعد از اعلام شدن توافق ، آنها بیشتر استرس دارند که مبادا ایران قبول نکند . در انتها بنده فقط یک جمله دارم ، «اماما ، روحت شاد »