سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۳
۳۱
میرکاظمی مطرح کرد؛

هزینه‌های جاری ۳ سال دولت یازدهم با ۸ سال دولت قبلی برابر است/ خط قرمز لغو تحریمها رعایت نشده

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 436422
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای گفت: "مکانیزم ماشه" باعث بازگشت فوری تحریم‌ها خواهد شد.
هزینه‌های جاری ۳ سال دولت یازدهم با ۸ سال دولت قبلی برابر است/ خط قرمز لغو تحریمها رعایت نشده
به گزارش جهان، مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ و توقع مردم برای حل مشکلات اقتصادی اظهار داشت: رئیس‌جمهور پیش از انتخابات گفتند چرخ سانتریفیوژ بچرخد، چرخ اقتصاد هم بچرخد و از همان نقطه توقعی در ذهن مردم شکل گرفت که با یک توافقنامه هسته‌ای همه مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

وی ادامه داد: در حالی که واقعیت این نیست. واقعیت این است که حداکثر ۲۰ تا ۳۰ درصد از مشکلات کشور مربوط به تحریم است و ۸۰ درصد از مشکلات به سیاست‌ها، ساختارها و شکل مدیریت دستگاه اجرایی برمی‌گردد. لذا اگر بخواهیم مشکل مردم را حل کنیم، نمی‌توانیم کار سیاسی کنیم. دولت باید به یک طرح تحولی بپردازد و برنامه داشته باشد.

* هزینه‌های جاری ۳ سال دولت یازدهم با ۸ سال دولت قبلی برابر است

عضو کمیسیون انرژی مجلس بر همین اساس خاطرنشان کرد: شاهدیم در دو سالی که دولت روی کار آمده، برنامه خاصی ندارد، یعنی می‌بینید هزینه‌های جاری وحشتناک بالا می‌رود. برداشت از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی انجام ‌می‌شود. رشد نقدینگی در ۱۹ ماه اول دولت ۳۰۰هزار میلیارد تومان بوده. هزینه‌های جاری این ۳ سال یعنی با احتساب سال ۹۴، بیش از ۴۴۰هزار میلیارد تومان می‌شود، در حالی که هزینه جاری ۸ سال دولت سابق ۴۶۰هزار میلیارد تومان بوده است.

میرکاظمی با تأکید بر اینکه این موضوع نگران کننده است، تصریح کرد: اینکه فکر کنیم ۲۰ درصد مربوط به مشکلات تحریم‌ها جای ۱۰۰ درصد مشکلات کشور را می‌گیرد و بعد بر همین اساس مردم را امیدوار کنیم و برنامه‌ای برای آن ۸۰ درصد به‌شکل جدی نداشته باشیم، درست نیست.

* طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها رشد اقتصادی ۲ درصد است؛ نه بیشتر

"ممکن است دولت بگوید "اصلاحاتی انجام دادم"، اما آمار و ارقام این حرف را نمی‌زنند. براساس گزارش رسمی مرکز پژوهش‌ها رشد اقتصادی حداکثر به دو درصد می‌رسد. درحالی که دولت رشد اقتصادی را ۳ و خورده‌ای درصد اعلام کرده است، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش دیگری اعداد و ارقام اعلامی دولت را نقد کرده که گزارش آن هم موجود است".

وی با بیان اینکه مردم کاهش تورم را حس نمی‌کنند و گرانی‌ها سر جای خود است، گفت: دولت معتقد است که تورم کاهش یافته اما متأسفانه تورم و رکود هنوز سر جای خود است. در حوزه صنعت و بخش‌های دیگر مثل مسکن رکود کاملاً حس‌ می‌شود و با این شرایط مردم را به انتظار گذاشته و کار را متوقف کرده‌اند. صحبت‌ها و پیام‌های دولتمردان هم بیشتر به رکود کمک می‌کند تا به کاهش تورم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نکته مهم این است که نباید اجازه دهیم رکود ادامه یابد. اینکه به بخش خصوصی بگوییم، صبر کن مسئله حل می‌شود. او هم دست روی دست می‌گذارد و کار بلندمدت انجام نمی‌دهد و دنبال کار تجاری زودبازده می‌رود. متأسفانه بانک‌ها هم این مسیر را می‌روند. برای ایجاد اشتغال و تولید وام نمی‌دهند اما اگر کسی بگوید، "وثیقه دارم و وام ۶ماهه با سود ۲۸ درصد می‌خواهم"، به او سریع وام می‌دهند.

* دولت برای حل مشکلات اقتصادی باید برنامه تحولی داشته باشد

میرکاظمی بر همین اساس تأکید کرد: این موضوعات نشان می‌دهد که مشکل بیکاری و اشتغال با این فضا حل نمی‌شود. لذا نباید تنها به ۲۰ درصد حل مشکلات اقتصادی با رفع تحریم‌ها بسنده کرد و باید برای ۸۰ درصد باقیمانده نیز برنامه داشت.

وی با اشاره به مشکلات موجود در متن مذاکرات هسته‌ای گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، خطوط قرمز در برجام رعایت نشده است. ان‌شاءالله با تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس این مطالب به‌دقت بررسی می‌شود چون صحبت‌های دولت‌مردان نشان می‌دهد که آنها تفسیر خودشان را از متن منتشر شده دارند و طرف غربی‌ها موضوعات دیگری را مطرح می‌کند.

* برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشده است

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید متن برجام را به‌صورت لایحه به مجلس ارائه دهد تا کمیسیون ویژه روی این متن کار کند، اظهار داشت: بررسی‌های اولیه نمایندگان نشان می‌دهد که برخی خطوط قرمز مثل لغو تحریم‌ها و حق ایران برای انجام تحقیق و توسعه در متن رعایت نشده است. در برداشتن تحریم‌ها شرایط بسیار سختی گذاشتند. در مکانیزم ماشه برگرداندن تحریم‌ها بسیار سریع اتفاق می‌افتد. اگر آنها به تعهد خود عمل نکنند، ایران هیچ ابزاری برای اعمال فشار ندارد.

میرکاظمی یادآور شد: ایران در سال ۸۲ و در دوران اصلاحات یک بار به‌صورت داوطلبانه تعلیق غنی‌سازی را پذیرفت و پس از اینکه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، ایران تعلیق را شکست، یعنی تعلیق را ملغی کرد و گاز را مجدداً به سانتریفیوژها تزریق کرد. از همین جا دعواها و تهدیدها از سوی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شروع شد. پس از آن قطعنامه‌ها یکی پس از دیگری علیه ایران صادر شد و اکنون به‌غلط این موضوع را به گردن دولت نهم می‌اندازند، در حالی که دعوا را در اصل دولت اصلاحات در اواخر دوران خود شروع کرده بود.

"جالب است که در آن زمان ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد ولی آنها به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند. در کتابی که آقای روحانی در دوران مسئولیت خود در شورای امنیت ملی نوشته این موضوعات را قید کرده و در نامه‌ای که به البرادعی زده، توضیح داده که ما تعلیق را انجام دادیم، پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، بازرسی‌های بیش از پروتکل را پذیرفتیم، بازدید از مراکز نظامی انجام شد، زنجیره سانتریفیوژ را تعطیل کردیم، بعد می‌گوید حتی اروپایی‌ها حاضر نشدند قول‌هایی را که دادند بررسی کنند".

وی تأکید کرد: وقتی طرف مقابل این‌گونه است، وقتی به عراق قول می‌دهند و عمل نمی‌کنند، به غزه در مورد آتش‌بس قول‌هایی دادند و عمل نکردند. در قطعنامه ۵۹۸ تعهداتی به ایران دادند، فقط آتش‌بس را پذیرفتند و به بقیه قول‌های خود عمل نکردند، سؤال اینجاست: آمریکا در توافق ژنو قرار بود چه‌کاری انجام دهد؟ چند درصد آن را به‌موقع انجام داد یا اصلاً انجام داد؟ اینها سؤالاتی است که مطرح است، چه ضمانتی وجود دارد که به تعهداتش عمل کند.

* قرار است ایران زیرساخت‌های هسته‌ای خود را جمع کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: امروز بحث قطع تزریق گاز به سانتریفیوژ مطرح نیست، قرار است ایران زیرساخت‌های هسته‌ای خود را جمع کند، یعنی طبق توافقی که شده باید تعداد سانتریفیوژها را کم کند و مابقی را جمع‌ و در انبار نگهداری کند. وقتی زیرساخت‌ها را جمع کند، بازگرداندن آنها و برگرداندن دانشمندان به نقطه قبلی مشکل است. وقتی یک مدت دانشمند را بیکار نگه‌دارید، بعید است بتوانید حفظش کنید و به‌راحتی به نقطه قبل برگردانید.

میرکاظمی در پایان اضافه کرد: همه اینها برای کشور هزینه است چراکه بازگرداندن زیرساخت‌ها ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد اما برای آنها یک خط است و کافی است که ابلاغ کنند تا تحریم‌ها مجدداً برگردند. قضیه امروز با قضیه سال ۸۲ متفاوت است. دشمن و طرف مذاکره همان قبلی است اما شکل توافق که انجام شده با قبل فرق دارد و بازگشت به نقطه قبل از توافق برای ما هزینه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت هم چیز را با توافق گره زده بود... تا آّ خوردنمن!
الآن غیر منطقی نیست که مردم توقع گشایش داشته باشن از دولت...
Iran, Islamic Republic of
هر چند برجام نکات مثیتی داشته ولی موارد عدیده منفی آن بیشتر است از جمله مهمترین، اصلی ترین و اساسی ترین موضوعی که در برجام مطرح شده وبه فرمایش حضرت آقا نیز جزء خطوط قرمز نظام بوده ومتاسفانه نیز رعایت نشده این است که بازرسی ها در حد متعارف و عادی مثل سایر کشورها در مورد ایران اجرا نخواهد شد بلکه ایران در طول تاریخ فعالیت آژانس به کشوری منحصر به فرد، استثنایی و بسیار ویژه در امر بازرسی ها و نظارت ها در حوزه های هسته ای و غیر هسته ای و مراکز نظامی و تاسیسات و تجهیزات و مراکز نظامی تبدیل خواهد شد واین یعنی برنامه ای که توان دفاعی ایران را در 10 یا 15 سال آتی در اختیار گرفته و با کمال تاسف با اعمال شدیدترین فشارها، محرمانه ترین اطلاعات و اسرار را می توانند در اختیار گرفته ویا حداقل بیشترین محدودیت را برای خلع سلاح تدریجی ایران به کار ببندند ....
عارف خان الان کجا تشریف دارن دلشون درد نگرفته!تو مناظرات افاضه فرمودن 8 سال من دل درد دارم به خاطر دو لت نهم و دهم حالا همه چی گل و بلبل!
...
Iran, Islamic Republic of
در صورت به هم خوردن توافق در طول اجرای ان؛
آنها به سرعت با یک قطعنامه یا مصوبه تمام آن چیزی که از دست داده یا امتیازاتی را که به ما واگذار کرده اند را می توانند بازگردانند ولی ما چطور؛ زیر ساختهای خود را ویران کرده ایم، قلب راکتور را در آورده ایم وعملا از کار انداخته و تمام مخازن آن را با بتن پر کرده ایم، تقریبا همه (9700 کیلو گرم اورانیوم غنی شده را داده ایم)، فردو را هم که به یک آزمایشگاه یا مرکز فنی حرفه ای بی خاصیت تبدیل کرده، تهران و بوشهر و اصفهان هم که هیچ .....
ما برای بازگشت به نقطه قبلی چند روز، چند ماه، چند سال وچند دهه باید زمان صرف کنیم و بتوانیم به وضعیت سابق خود باز گردیم. نه به آن فاصله ای که در حال حاضر با آنها داریم و یا در فرض دیگر با روندرو به رشد تکنولوژی که تا چند سال دیگر آنها به کجا خواهند رسید و ما هم که عقب نگه داشته شده ایم کجا خواهیم بود؟! این فاصله و گپ تا چند سال آینده چه قدر خواهد بود؟!
Iran, Islamic Republic of
با این توافق زیرساختهای هسته ای جمع که نه نابود می شوند. یعنی این همه هزینه برای ساخت وراه اندازی شده که هیچ حتی این همه ثمره ایستادگی و مقاومت در برابر فشار تحریمها و تورم و... هم بر باد می رود.
با قطعنامه بعد از توافق مراکز نظامیمونم ممکنه جمع بشه
Finland
بستگی داره که هدف ساخت و راه اندازی رو چه بدونیم! ...
Iran, Islamic Republic of
بخاطر اینه که آقای احمدی نژاد دلار 800 تومن تحویل گرفت و در آخر دلار 3600 تومن تحویل داد.
حالا شما هزینه های مملکت رو به ریال جمع میزنی و با قبل که مثلا دلار 1000 تومن بوده مقایسه میکنی بعد میگی هزینه ها افزایش یافته ؟
کمی منطقی و با انصاف بررسی کنید .
Iran, Islamic Republic of
احسنت
حسین
خوب شما اونجا چه ...می کنید؟
ملت شما را اونجا گذاشته که هر روز بیایید بجای رفع مشکل، هی دائما استرس و نگرانی به خوردشون بدید؟ بگیرید پدرشون رو دربیارید

Iran, Islamic Republic of
ببخشید من چند تا سوال دارم:
1- شما معتقدید با توافق هسته ای حداکثر 30 درصد مشکلات کشور حل میشود. ببخشید 30% مشکلات خیلی کمه؟!
2- شما میفرمائید رشد اقتصادی اونجور که دولت میگه 3% نیست بلکه دو درصده. خب عزیزم سال آخر محمود که رشد اقتصادی منفی 3 درصد بود. حالا مثبت دو درصد هم غنیمته.
3- شما میگی هزینه دولت زمان احمدی نژاد 440 هزار میلیارد بوده و در دولت روحانی شده 460 هزار میلیارد خب عزیزم اگر با قیمت متوسط دلار در هر دوره حساب کنی (یا حتی نرخ تورم بانک مرکزی رو ملاک قرار بدی) به نتیجه دیگه ای میرسی.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
اولا ما که حل همه مشکلات را به تحریم گره نزده بودیم. رییس جمهور این کار رو کرده بود. حتی آب خوردن رو
دوما : حداکثر 30 درصد خیلی کمه. ما که همه چیز رو داریم میدیم. استقلال مراکز نظامی بر باد میره، صنایع موشکی رو تعطیل می کنیم. صنعت هسته ای رو نابود می کنیم.
با آزاد شدن پول و در نتیجه واردات بی رویه اقتصاد را نابود می کنیم. شاهدش واردات 2 سال اخیر که برابر با 8 سال دولت قبل بود
کارمند
Iran, Islamic Republic of
یکی از عللش استخدام ...... آخرین ماه دولت قبله
Iran, Islamic Republic of
ضرب المثل زيبايي داريم كه اگر يك نفر يك سنگ به چاهي بيندازد چهل نفر نمي توانند بيرون بياورند اكنون يك چاه هم نيست هزاران چاه بوده است
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
اگه استخدام دولت قبل مشكل داشت پس چرا اين دولت اولش موضع گرفت ولي بعد از يكسال احكام استخدامي همه افرادي كه در آزمون قبول شده بودند رو صادر كرد؟!!!
احمدي نژاد تخلفاتش آشكار بود ولي ... و ...همش زدو بند و پشت پرده تخلفاتشون و اجرايي ميكنن
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
علت 3000 تومان شدن دلار از سال 88 به بعد بخاطر فتنه گري يه عده اي بود كه چراغ سبز به آمريكا و غرب نشون دادند و اونارو اميدوار كردند كه فشار اقتصادي بر مردم مي تونه اهداف غرب و آمريكارو به نتيجه برسونه
محسن
Iran, Islamic Republic of
از بیانت خنده آمد جمع را
با توافق هيچ مشكلي براي كشور و نظامي ان پيش نخواهد امد اقاي وزير سباق نفن ايه ياس نخوانيد مگر ما رزمندگان 8سال دفاع مقدس مرديم كه شما اينگونه حرفها مي زنيد
پورکاظمی خودش جانباز جنگ از تو بیشتر رزمنده نبوده باشه کمتر نبوده ضمنا ایشون برای پیشگیری از جنگ از پیش باخته به لطف بازرسیهای نظامی این و میگه
ایشون بابد خودشون جوابگو رفتار خودشون باشند حالا برای دیگران روضه می خوانند
ایشون هیچ نقطه تاریکی نداره الکی لجن پراکنی نکن دیلی و مدرک داری رو کن نداری سکوت کن تهمت نزن با تلاش خودش بابک زنجانی دستگیر شد جرائم زنجانی در وزارت نفت مربوط به دوره وزارتش نبود در دوره وزارتش ظرف کمتر از دو سال بنزین تولید شد حتی بنزین یورو 4 هم در پالایشگاه نفت اراک تولید شد و دکل سازی در ایران در دوران وزارتش محول به جهاد دانشگاهی شد تا مجبور به واردات دکل نشیم و ذخیره سازی ارزی بشه ضمنا ایشون جانیاز هم هستن
همین که ایشون کاری رو که تخصص نداشتند قبول کردند جای پاسخ گویی دارد حالا بگذریم از موارد دیگر که شما دارید مطرح می کنید
اتفاقا ایشون تخصصشم داشت اگه نداشت به محض شنیدن زمزمه های تحریم دستور تولید بنزین نمیداد
اگه موارد دیگه ایم هست بگو فقط لجن پراکنی و تهمت پراکنی نکن...
ژنرال .... که خیلی تخصص داشت چی بود که حدود 18 میلیارد دلار جریمه کرسنت رو دست ایران گذاشت حالا جریمه استات اویلم هست
همون بابک زنجانی که یکی از نمایندگانی که در کمیسیون نفت به شدت دنبال کارش بود همین پورکاظمی بود بدهی نفتیش حتی یک چهارم ضرری که .... سر قرارداد مسکوت مانده کرسنت رو دست ایران گذاشت نیست یه چیزی یادتون دادن برای بهره برداری خودشون در انتخابات مثل ماشین سخنگو تکرار میکنید
ژنرال ... با اونهمه سابقه چرا در دوره های قبلی وزارتش دستور ساخت دکل و نداد حالا اون هیچی از پارسال به دلیل نرسوندن بودجه کافی به واحد دکل سازی جهاد دانشگاهی کار دکل سازی در ایران تعطیل شد یعنی خروج ارز و از اون مهمتر بیکاری جوانانی که مشغول به کار بودن
ما که دیدیم تخصصش از شیخ الوزرا بیژن زنگنه بیشتر بود ظرف 4 سال هم بنزین تولید شد هم ساخت دکل بومی شد خودشم از نیروهای موفق جنگ هست .از موارد دیگه هم نگذر خواهشا بگو ببینیم مثل موارد دیگه اتم مثل همین موردت بود ؟
Iran, Islamic Republic of
حالا اقای روحانی بیاد دلار رو ارزون کنه مگه قول نداد .
...نکات مثبت احمدی نژاد میچربد به نکات منفی اش و کارکرد دو ساله این دولت
علی
فقط حرف می زنند وامید میدهند ولی عملا کاری انجام نمیدهند .لا اقل دولت احمدی نزادیک درمیان یک کاریهای نیمه کاره انجام میداد...
Asghar
Iran, Islamic Republic of
پس میفرمایید چیکار کنیم؟اگر قرار باشد طبق نظر شما عمل کنیم سر جای اولمون خواهیم بود و در ضمن شما که خودتون توی این مملکت کاره ای هستید خوب سر وقتش چرا اثر گذاری نکردید حالا بعدش اومدید فقط ایراد میگیرید .بابا ول کن اگه دوباره وزیر شدی کارهارو درست انجام بده.
دولت به وضوح هزینه های جاری را کم کرده و این گفته این نماینده پایداری ادعایی بیش نیست.
کاهش هزینه های جاری ؟ حقوقهای بالای 10 میلیونی مدیران کی کاهش هزینه های جاری داده جدای این ظرف کمتر از یکسال روی قبوض کشیدن حالا بماند که مدت قبوض هم از دو ماه کامل تقریبا اندازه شش هفت روز هرماه کمتر شده و به اندازه همون شش هفت روز در مقیاس یک کشور ارزش افزوده و هزینه گاز رسانی و آبونمان میگیره بازم میناله وضعیت واردات هم که در این دولت از دولت قبل بدتر شده از وراردات پرتقال از مصری که حتی سفارت نداریم تو خاکش تا کاهش تعرفه برای ترکیه که از ترکیه بیشتر جنس وارد ایران بشه
شما و باندتان مثل اینکه از لغو تحریمها حسابی ناراحت میشوید چرا؟؟؟؟؟...