دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

گلایه‌های فیزیوتراپیست‌ها از بیمه‌ها

سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 434404
مدیر روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی ایران گلایه‌های فیزیوتراپیست‌ها از بیمه‌ها و وزارت بهداشت را تشریح کرد و گفت: مشکلات متعدد در ارائه خدمات فیزیوتراپی باعث شده است بیمار در نهایت برخی از جلسات فیزیوتراپی خود را انجام ندهد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ایرج عبداللهی در نشست خبری انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به اینکه امروزه دیگر بیماری‌های عفونی جای خود را به بیماری‌های ناتوان کننده داده است، افزود: هر چه سن افراد به دلیل امید به زندگی بالاتر می‌رود و سالمندی افزایش می‌یابد دریافت خدمات فیزیوتراپی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: با این وجود هنوز در وزارت بهداشت چنین نگاهی به فیزیوتراپی نیست و فیزیوتراپی را یک رشته جانبی می‌بینند.

عبداللهی به مشکل فیزتراپیست‌ها با بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: بیمه‌ها در پرداخت‌های خدمات فیزیوتراپی فشار می‌آورند که ضربه اصلی به مردم به وارد می‌شود.

مسئول روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: ایران دارای ۱۵ دانشگاه مرتبط تحصیلات رشته فیزیوتراپی است و در منطقه بالاترین سطح علمی را در این رشته دارد. بنابر این برای جهش علمی در این رشته باید موانع مختلف که به گوشه‌هایی از آنها اشاره شد برداشته شود.

وی بیان داشت: ایجاد رضایتمندی مردم برای دریافت خدمات فیزیوتراپی نسبت به ۳۰ سال گذشته بیشتر شده است و اگر مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی نیز محقق شود این رضایتمندی افزایش می‌یابد.

عبداللهی گفت: متاسفانه بیمه‌ها تعرفه فیزیوتراپی که وزارت بهداشت مصوب کرده است را شانه خالی می‌کنند و با آوردن تبصره‌های مختلف این تعرفه‌ها را نمی‌پذیرند در حالی که همین تعرفه با توجه به محدودیت اقتصادی جامعه تعیین شده است مثلا هزینه یک جلسه فیزیوتراپی در بخش خصوصی ۳۴ هزار تومان می‌شود که بیمار باید ۲۳ هزار تومان آن را از جیب بپردازد و این در حالی است که اصلا برخی از خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه نیست و این باعث می‌شود بیمار در نهایت برخی از جلسات فیزیوتراپی خود را انجام ندهد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل آنکه وزارت بهداشت فیزیوتراپی را جزو علوم پایه به حساب می‌آورد بیمه‌ها نیز این مسئله در زمبنه پرداخت‌هایشان بهانه می‌کنند.

مدیر روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی ایران با تاکید بر استقلال حرفه‌ای به رشته‌هایی مانند فیزیوتراپی از تلاش‌های محمد فرهادی وزیر اسبق بهداشت در دوران وزارت خود که استقلال حرفه‌ای و ارتقای چنین رشته‌هایی را ایراد نمی‌دانست تقدیر کرد.

* دوم مرداد روز فیزیوتراپی در ایران

در ادامه این نشست خبری محمد اکبری عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران نیز به روز دوم مرداد که روز فیزیوتراپی در ایران نامگذاری شده است اشاره و افزود: متاسفانه فیزیوتراپی درایران مظلوم واقع شده است و این در حالی است که ۱۶ سال پیش با حمایت دکتر فرهادی وزیر اسبق بهداشت یکی از نواقص این رشته برطرف شد که آن نیز مربوط به مسئولیت فنی فیزیوتراپیست‌ها بود و به دلیل همین دستاورد روز دوم مرداد را به عنوان روز فیزیوتراپی در ایران گرامی‌ می‌دارد.

وی با انتقاد نسبت به تعیین مسئول فنی خدمات فیزیوتراپی که امروز توسط برخی رشته‌ها مانند طب فیزیکی انجام می‌شود، افزود: این در حالی است که بخشنامه جدیدی نیز صادر شده است و دست رشته‌هایی مانند گوش و حلق و بینی و ارتوپدی‌ها را نیز برای پذیرش مسئولیت فنی باز کرده است و این با آن دیدگاه تبدیل شدن ایران به قطب علمی در سال ۱۴۰۴ نامتغیر است و ما نباید به عقب بازگردیم.

اکبری در مثال مصداقی درباره آسیب مسئولیت فنی خدمات فیزیوتراپی به غیر از فیزیوتراپیست‌ها عنوان کرد: مثلا وقتی در مرکز فیزیوتراپی یک متخصص طب فیزیکی مسئول فنی می‌شود یک بیمار مراجعه می‌کند و نیاز به تمرین کششی دارد ولی آن مسئول فنی براساس تحصیلاتش تقویت شدید عضله را تجویز می‌کند و این به بیمار آسیب می‌رساند.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در پایان خاطرنشان کرد: با منصوب شدن دکتر لاریجانی به عنوان معاون آموزشی وزارت بهدشت امیدوار شده بودیم برای تحصیل مقاطع تکمیلی و دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپیست‌ها اقدامی شود ولی این باور ما نادرست از آب درآمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وزارت بهداشت قول میده اما عمل نمیکنه ما ماماها هم چندین بار از ایشان و وزرای قبلی بهداشت درباره قرار داد بستن بیمه ها با ماماها درخواست کرده ایم ولی تاکنون به جوابی نرسیده ایم